כניסה

חילופי נוער נהריה בילפלד 2012

מרשמי ביקור משלחת תלמידי בית הספר בגרמניה:

2012 .27.9-10.10

לפני כחודש שבה המשלחת של בית הספר מביקור בעיר התאומה של נהריה, בילפלד. למשלחת יצאו 21 תלמידי יא' בליווי המורות רחל בראל ועינת ידון. ברצוננו לשתף אתכם בקצת מהחוויות אותן חווינו בשבועיים הבלתי-נשכחים!!! לאחר אין-סוף ראיונות, מפגשים ופרפרים בבטן, סוף סוף יוצאים לדרך:ב27.9 ,יום חמישי, בשעה 10 בבוקר נפגשנו באצטדיון הכדורגל בנהריה נפרדנו מהורינו והתחלנו לנסוע לכיוון שדה התעופה.

נחתנו באמסטרדם ולאחר שאיתרנו את כל המזוודות פנינו לכיוון היציאה לחפש את קבוצת המארחים הגרמנים.לאחר זמן מה שלא מצאנו אותם, ניגש אלינו הולנדי שטס איתנו בטיסה והודיע לנו שראו קבוצה של גרמנים בהמשך. הצלחנו להיפגש  איתם והתקבלנו בקבלת פנים חמה שכללה בלונים, שלטים והרבה אוכל. יצאנו באוטובוס לכיוון בילפלד והגענו בשתיים בלילה היישר להורי המארחים שלקחו אותנו לביתם.

לאחר לילה קצר (מידי) הגענו לבית הספר לקבלת פנים הכוללת ארוחת בוקר. מנהלי בתי-הספר, מורים ותלמידים קיבלו את פנינו בטקס מושקע בליווי שירים, הסברים ומוזיקה. מאוחר יותר באותו יום הלכנו לעיריית בילפלד וגם שם קיבלו אותנו  בארוחת צהריים מכובדת בנוכחות סגנית ראש העיר. לאחר מכן נהנינו מסיור מודרך בעיר, ראינו את הכנסיה, התיאטרון והעירייה.

את סוף השבוע בילינו עם המשפחות שכל אחת בנתה לאורח\ת שלה תכנית משלה : טיילנו, בילינו, עשינו קניות, החלקנו על הקרח ועוד המון חוויות. ביום ראשון בערב התכנסו כולם באולם בית הספר למסיבה.

שבוע חדש החל ואנו ניפגשנו בבתי הספר המארחים ליום גדוש פעילויות: ניהלנו שיחות עם תלמידי בית הספר והדרכנו בפעיליות שונות בכיתות. לאחר מכן צבענו ביחד מוטות שבסוף אותו שבוע בנינו מהם גשר שמסמל את קשרי הידידות בין ישראל לגרמניה לאחר מלחת העולם השנייה. יצאנו לסיור מודרך בטירת בילפלד ולמדנו על היסטורית העיר. סגרנו את היום בבריכה ה(מאד) מפוארת בעיר.

ביום הבא נסענו ברכבת לעיר קלן, לקתדרלת קלן המפורסמת. לאחר מכן קיבלנו זמן חופשי לקניות ולכיף בשדרות הקניות הבלתי-נגמרות ושבנו עמוסי שקיות. את  היום הארוך קינחנו  בשייט על נהר הריין. בדרך חזרה, ברכבת, למדנו לדבר קצת בגרמנית ותירגלנו על כל מי שהיה בקרון – החום הישראלי המס את הנימוס המקומי.... בבילפלד נפגשנו כולנו לאכול פיצה.

למחרת, יום רביעי, היה יום חג בגרמניה המציין את יום נפילת חומת ברלין. ביום זה ניתנה לנו האפשרות לטייל עם המשלחת בגן חיות מיוחד שבו מתהלכות באופן כמעט חופשי החיות שחיו בעבר באזור או לבלות יום חופשי עם המשפחות. שתי האפשרויות היו כייפיות. באחר הצהריים נפגשנו בבאולינג של בילפלד, מפגש שיזמו התלמידים הגרמנים.

ביום שישי יצאנו השכם בבוקר לכיוון מחנה הריכוז בוכנוואלד. קיבלנו סיור מודרך במחנה, למדנו על כך שבמחנה הספציפי הזה, רוב האסירים לא היו יהודים, אך למרות זאת אחוז התמותה הגבוה ביותר קרה בקרב האוכלוסייה היהודית במחנה. ראינו את המשרפות ותאי העינויים והזדעזענו. יותר מאוחר קיימנו טקס משותף עם הגרמנים לזכר השואה ומלחמת העולם השנייה. הטקס היה מרשים ומרגש, וחלקנו אף פרץ בבכי. אין ספק שזהו אחד מהשיאים של המשלחת. בערב הגענו לאכסנייה  בווימאר ולאחר קושי בטיפוס המדרגות עם המזוודות, הלכנו לארוחת ערב ולמיטות.

בשבת יצאנו לסיור בווימאר היפיפייה, עתירת המוזיאונים שהיוותה מקום השראה לאומנים רבים בימים עברו. ראינו את שוק השבת, מספר זוגות ומשפחות שהגיעו לבית העירייה כדי להתחתן ועוד. וכצפוי עשינו עוד שופינג. ..קיבלנו סיור במוזיאון הבאו-האוס ואף עברנו סדנא בה בנינו כיסאות לפי עקרונות העיצוב של הבאו-האוס. תוך כדי ביקורנו במוזיאון החל גשם חזק מאוד ונאלצנו לקנות מטריות וללכת ברגל לאכסניה מכיוון שהאוטובוס הובל למוסך. אכלנו ארוחת ערב באכסניה וחכינו בקוצר רוח לאוטובוס שיחזור מתיקון כדי לצאת לכיוון ברלין. בשעת לילה מאוחרת הגענו לאכסנייה בברלין.

למחרת התעוררנו בברלין, ופתחנו בסיור מודרך בעיר מתוך האוטובוס. בסיור ראינו את חומת ברלין, אנדרטה לזכר השואה ומקומות מרכזיים נוספים בברלין. בהמשך התפצלנו לשתי קבוצות, חלקנו הלכנו למוזיאון לאומנות מצרית והחלק השני הלך למוזיאון לאומנות גרמנית. בערב הלכנו להופעה מרשימה על הבמה הכי גדולה באירופה, בשילוב הרבה אלמנטים אמנותיים כגון: אקרובטיקה, שחייה צורנית, שירים וריקודים המשלבים תאורה, מים וחול, תלבושות וצבעים רבים ומיוחדים - מ ד ה י ם !!!!

ביום השני שלנו בברלין ביקרנו במוזיאון היהודי, שם סוף סוף זכינו לשמוע קצת הדרכה בעברית. ראינו יצירות אומנות יהודיות, ולמדנו על ההיסטוריה היהודית באירופה. משם, לאחר בדיקה ביטחונית ארוכה, סיירנו בפרלמנט ולמדנו על מפלגות גרמניות ומבנה הפרלמנט. עלינו לגג הפרלמנט וצפינו בנוף המרהיב של העיר. בערב קיבלנו זמן חופשי ליד שער הניצחון הגרמני שעליו מוקרנות תמונות ואורות מקסימים בערב. אחת החוויות המרכזיות של הערב הייתה קבוצה מאיתנו שהשכירה אופניים משותפים ופידלה יחדיו בשדרה תוך השמעת מוזיקה להמונים.

למחרת יצאנו לפאתי ברלין לווילת ואנזה בה התרחשה "ועידת ואנזה" והנאצים סיכמו את אופן ההוצאה לפועל של "הפיתרון הסופי", שם גם קיבלנו סיור מודרך בעברית. נדהמנו לראות כיצד במקום עם נוף כל כך פסטורלי, ליד אגם גדול, היו מסוגלים הנאצים לשבת ולדון על השמדה המונית של יהודים – הפער בין יפי המקום לרוע האנושי בלתי נתפש. בערב עשינו את דרכנו חזרה לבילפלד אך באמצע הנהג, הוגו, הודיע לנו כי עשן יוצא מן האוטובוס ויש לעצור בצד ולחכות לאוטובוס חדש. לאחר כשעה הגיע אוטובוס חלופי והשלמנו נסיעתנו לביליפלד.

ביום האחרון לטיולנו , לאחר שנפרדנו בתודות וחיבוקים מהורינו המאמצים, יצאנו לאמסטרדם שם טיילנו ברחבי העיר, ראינו את הבית שבו הסתתרה אנה פרנק ואת פיסלה המוצב בסמוך ושטנו בנהר על מנת לקבל את מלוא הרושם מהעיר מלאת המים.

לבסוף  הגענו לשדה התעופה ונפרדנו בחיבוקים, נשיקות ודמעות מחברינו החדשים שאירחו אותנו לשבועיים נהדרים - וטסנו בחזרה לארץ יחד עם רוני דלומי.

לסיכום ניתן לומר, כי עברנו מסע נהדר, מלא חוויות מיוחדות והיכרויות עם אנשים חדשים ותרבויות חדשות. הקבוצה שלנו חזרה כקבוצה מגובשת כשניכרת ההובלה של רחל ועינת שעשו זאת בהרבה אהבה והומור. ממליצים לכל מי שיוכל בעתיד לצאת – לא לחשוב פעמיים!!!! ועתה – לא נותרו אלא הזכרונות...והציפייה למשלחת שתגיע מגרמניה לאחר פסח!!!