על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית

ארמן, פייר פרננדז

 51X76X20 סנטימטר, מצלמות בקופסת עץ
אוסף קוריס וארמנד ארמן, ניו יורק

ארמן צירף ביצירה זו מצלמות ישנות מאוד בתוך קופסת עץ. היצירה היא חלק מסדרה המכונה "אוספים" שאותה החל ליצור ארמן בשנת 1959. "אוספים" היא סדרה של חפצים ישנים, זבל ולעתים אף מוצרים חדשים "הנאספים" בצורה אקראית אל תוך קופסת עץ. הרעיון לסדרה כזאת צץ במוחו של האמן כשהתבונן במכשירי רדיו ישנים שאותם קנה כדי שיוכל להשתמש בצינורות שלהם. וכך הוא מסביר את הרעיון שמאחורי ה"אוספים": " אני לא המצאתי את העיקרון של איסוף. הוא זה שמצא אותי. תמיד היה ברור לי כי החברה שלנו מבטיחה את הרגשת הביטחון שלה ע"י [...] אינסטינקט המתבטא [...] באיסוף של ערמות זבל. כמתפקד בחברה אני תמיד הייתי מעורב בתהליך של יצירה, צריכה והריסה. תמיד היה מכעיס אותי [...]ש התוצאה היא הצפת העולם בחפצים דחויים וזבל."

החידושים של אתמול הופכים לזבל היום. תהלכי היצירה וההריסה הם כמעט בו-זמניים.
מצלמות הקודאק שבהן השתמש ארמן נראות מיושנות, ויש לשער שרק כמה שנים קודם לכן הן עוררו התפעלות והתלהבות כחידוש טכני והיו לפריט יקר ערך. הקריאה "הידד!" המופיעה בכותרת של היצירה נשמעת אירונית לאור המכשירים שהתיישנו ונאספו אל תוך הקופסה כחסרי ערך.

האמן מוציא את המצלמות מהקשרן הרגיל, השימושי, בדומה ליצירות הרדי מייד של מרסל דושאן הוא בוחר את החפצים ומארגן אותם במסגרת חדשה, וגורם לנו לראות לא רק את המצלמות מסודרות בצפיפות בתוך הקופסה אלא משחק דינאמי של צורות גיאומטריות (מלבנים ועיגולים) בגדלים שונים. קווים אופקיים כנגד אנכיים, קווים ישרים וזוויות ישרות כנגד מעגלים יוצרים תחושה של דריכות. היחס בין משטחים שונים של צבע גם הוא מעניין: ב"קליק-קלאק" צבע רוב המצלמות הוא חום-אפור כהה וביניהן משובצים גם כמה מצלמות צבעוניות.
דרך בחירת החפצים המצויים וסידורם, יוצר ארמן דבר חדש, בעל ערך אסתטי ואינטלקטואלי. הוא גורם לנו להתפעל מהדברים המוכרים ולתהות על אודותם.

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
ArtsNet Minnesota: What Is Art?: Arman

כתבה: אלה טל

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום