על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מספר 24, ללא כותרת, מארק רותקו No 24, Untitled, Mark Rothko
1951-1949 ניו-יורק

מרק רותקו, מהמרכזיים שבציירי שדות הצבע של אסכולת ניו-יורק החל מבסס את סגנונו הבוגר בסוף שנות הארבעים. בשנת 1947 נעלמו מיצירותיו היסודות הפיגורטיביים שלדעתו הפריעו לו להגיע אל תחושת "הנשגב" (Sublime) אליה שאף. ציוריו הפכו לריבועי צבע  ששוליהם אינם חדים והם מרחפים מעל רקע צבעוני ומופשט. רותקו הגיע לסגנון זה לאחר שהתנסה במגוון סגנונות החל משנות העשרים של המאה העשרים כגון ריאליזם, אקספרסיוניזם וסוריאליזם. הסגנון המופשט הבוגר שלו אמור היה להעביר תחושות באופן ישיר וללא תיווך של ידיעה מוקדמת. לדבריו ניסה להשיג "ביטוי פשוט של מחשבה מורכבת".

אחת ההשפעות על רותקו היה הצייר הגרמני הנס הופמן (Hans Hofmann). הופמן הגיע לארה"ב בשנת 1930 והחל מלמד במקומות שונים. ציירי האקספרסיוניזם המופשט למדו אצלו והעריצו את ציוריו המופשטים. ביצירותיו מרחפים ריבועי צבע מדויקים על מצע צבעוני מופשט ויחסי החלל נוצרים כתוצאה ממפגשי הצבעים. 

במהלך שנות החמישים הפכו ציוריו של רותקו לבעלי נוסחה קבועה, כשההבדלים ביניהן הם במידות הבדים ובצבעים השונים. שמות היצירות אינן מכוונות את הצופה אל נושא מסוים אלא מאפשרות לו להיטמע בשדה הצבע ולחוש את תחושותיו הוא מול הצורות והצבעים כבמעין מדיטציה.

היצירות מאונכות וסימטריות, ארגון המתייחס למבנה הגוף האנושי. הצבעים בוהקים ונראים כמרחפים ומתפשטים באופן עצמאי לכל הכיוונים, אם כי שומרים על צורה ריבועית כללית. בדרך כלל מופיעים שניים עד שלושה ריבועים היוצרים מעיין חלון חידתי ואטום. החלוקה מזכירה לעיתים גם את החלוקה המסורתית של ציורי נוף לשמיים, ים ואדמה.

ביצירה המוקדמת יותר, "מספר 24", מופיע למעשה ריבוע ירוק יחיד המרחף מעל רקע אדום ואטמוספרי המורכב ממשיכות מכחול ריבועיות ברמות שקיפות שונות הנוצרות כתוצאה מדילול הצבע. ביצירה מוקדמת זו ניכר מגע ידו של האמן יותר מאשר בסגנון המאוחר של רותקו. הריבוע הירוק נראה כמרחף מעל לרקע האדום, אך בפינה השמאלית שלו הוא "שוקע" תחת הרקע, כך שנוצר הרושם כאילו הוא צף ועולה מהמעמקים האינסופיים של הרקע.  

ביצירה "ללא כותרת", המאוחרת יותר, ניתן לראות שלושה מלבנים מופרדים זה מזה בצבעי ירוק וצהוב על רקע כחול ולבן. המרובעים נראים מרחפים והצבעוניות שלהם לוקאלית, אם כי ניכרת בהם שקיפות מסוימת. המלבנים כמעט זהים ברחבם את אורכם שונה ומעניק להם משמעויות שונות. כך למשל נתפס הריבוע העליון, הירוק כשמיים והתחתון, הצהוב כאדמה. הריבוע המרכזי יכול להיתפס כקו אופק או כים.

אך ניסיון לייחס לצורות משמעות פיגורטיבית מסורתית חוטא לאמת הפנימית של היצירות. הצופה מצופה לעמוד מול היצירות הגדולות ולחוש את מערכות היחסים הבסיסיות בין הצורות ובין הצבעים, תוך שהוא "גולש" למצב מדיטטיבי רגשי שאינו מופרע על ידי המציאות הנראית לעין. רותקו שואף להתרחק מהיום-יומי אל עבר מציאות טרנסצנדנטאלית פנימית ולא להשיב את הצופה אל המוכר והיום-יומי.  

מקורות וקישורים
אתר הגלריה הלאומית וושינגטון
אתר The Art Story
אתר webexhibits
אתר visual-arts-cork
אתר markrothko
אתר Artcyclopedia
אתר rothko
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית ניו-יורק
אתר biography


כתב: נעם טופלברג

מספר 24, 1949, שמן על בד, מתוך אתר wikipainting
מספר 24, 1949, שמן על בד, מתוך אתר wikipainting
ללא כותרת, 1951, שמן על בד, מתוך אתר אורט
ללא כותרת, 1951, שמן על בד, מתוך אתר אורט
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום