על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אקספרסיוניזם מופשט Abstract Expressionism
1960-1940 ארה"ב
תחילתו של זרם האקפרסיוניזם המופשט בניו יורק, בשנות הארבעים, אך הכרה בו מצד המבקרים ומצד הציבור הרחב החלה רק בשנות החמישים המוקדמות.

חלק מהאמנים המשויכים לזרם זה התפרסמו כאשר עבדו בפרויקטים ממשלתיים בזמן הנהגתו של הנשיא רוזוולט, פרויקטים שמטרתם הייתה לספק עבודה לאמנים בזמן השפל הכלכלי בארצות הברית. אמני האקספרסיוניזם המופשט החלו להתפתח בכיוון זה בעקבות מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1940, בשל הקונפליקט שהתחולל באירופה באותן שנים, הועבר המרכז האמנותי מפריז לניו יורק. אמנים רבים, ביניהם: מאקס ארנסט, סלבדור דאלי ופייט מונדריאן, העתיקו את מקום מושבם לניו יורק. ריכוז זה של כישרון ויצירתיות אירופיים השפיע רבות על הציירים האמריקאים. היו אלה הסוריאליסטים בעיקר, דוגמת ג'קסון פולוק ורוברט מוטרוול (Robert Motherwell) ששמרו על קשר עם האמנים האירופאים.

האקספרסיוניזם המופשט מתחבר לעתים ישירות לשיטת ההוראה הניו יורקית, אבל למעשה משמעותו רחבה יותר ומתקשרת גם לדור האמנים שהגיע מאוחר יותר. זרם זה, שמעולם לא היה מגובש כמו הקוביזם או הפוטוריזם, יכול להתחלק לשני תת-זרמים:
  1. "ציור הפעולה", שמבצעו המרכזי הוא ג'קסון פולוק. האקספרסיוניזם המופשט כנראה לא היה זוכה להכרה בינלאומית נרחבת אילולא אישיותו החזקה של פולוק. במקביל לו ישנם אמנים נוספים אשר עבדו בטכניקת ציור פעולה: וילהלם דה קונינג, פיליפ גוסטון ורוברט מוטרוול. אמנים אלה הפעילו לפעמים פעילות אלימה בציוריהם, כגון השלכות צבע וחריתות. חלקם השתמשו בטכניקה המכונה "על הכול" (all-over), טכניקה שכללה כיסוי אחיד של צבע על הבד.
  2. תת-הזרם השני הוא "ציור שדות הצבע", טכניקה הנובעת מהשראה יותר לירית והגותית, שבה הצבע מונח באופן יותר רגשי. האמנים החשובים ביותר ששייכים לזרם זה הם: מארק רוטקו, ברנט ניומן, קליפורד סטיל ואד ריינהרדט. עבודותיהם של אמנים אלו קפדניות ופשוטות. הם מטפלים פחות בביטוי הפרטי או הקולקטיבי של התת-מודע ויותר בביטוין של אמיתות מטפיזיות.
באופן פרדוקסלי, לא כל האמנים השייכים לזרם האקספרסיוניסטי המופשט הם אבסטרקטים. כך לגבי וילהלם דה קונינג, שצייר ברוב יצירותיו דימויים פיגורטיביים.

המשותף לכולם היה השימוש בקנווס גדול ממדים, ושימוש אגרסיבי בחומר ובצבע.

מקורות

Ferrier, Jean-Louis (1999), Art of the 20th Century, Chene- Hachette, Italy, p. 938.
Lucie-Smith Edward (1979), Movements in Art Since 1945, Thames And Hudson Ltd, U.K., pp. 25-51.
Stangos Nikos (1977), Concepts of Modern Art, Thames And Hudson Ltd, U.K., pp. 169- 211.
ArtLex on Abstract Expressionism
Abstract Expressionism


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום