על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


באלה, ג'קומו Balla, Giacomo
1958-1871
עיצוב, ציור, פיסול, תאטרון
  • עיצוב
  • ציור
  • פיסול
  • תאטרון

באלה נולד בטורינו שבאיטליה. אביו היה כימאי שהתעניין בצילום ובאמנות. הדבר כנראה השפיע מאוד על הבן, והוא החל ללמוד אמנות אחרי מות אביו, כשהיה בן 7.

באלה היה בין האמנים המייסדים של התנועה הפוטוריסטית. עיקר עניינו היה בהצגת האור והתנועה. הוא התעניין בשיטות מדעיות, ותרם לתנועת הפוטוריזם מבחינה אידיאולוגית ומעשית.

באלה היה בעיקר אוטודידקט. ב-1895 הוא עבר מהפרובינציה לרומא, ופתח סטודיו משלו. לפרנסתו אייר עטיפות שוקולד. ב-1900 הוא נסע לפריז, ושם ראה עבודות של אימפרסיוניסטים ונאו-אמפרסיוניסטיים שהשפיעו על סגנונו. בו זמנית הוא המשיך לחקור את תחום האור והצורה ("דיוקן אם האמן", 1901).

ב-1910 הוא חתם על המניפסט הפוטוריסטי הראשון ביחד עם האמנים הפוטוריסטים בוצ'וני, קארה, רוסולו וסבריני.

בעבודות הפוטוריסטיות הראשונות ניכרת התעניינות בתאוריות עדכניות שעניינן התפזרות האור ("פנס רחוב", 1910-1909), בצילום המאפשר ניתוח של צורות בתנועה ("דינמיזם של כלב על הרצועה", 1912, "ילדה רצה במרפסת", 1912), ועניין בכרונוצילום ("מעוף הסנונית" ,1913).

ב-1913 הופיע באלה בהופעות של פוטוריסטים (הגרסה המוקדמת למיצגים של שנות השישים), וחיבר שירה פוטוריסטית. בין 1913- 1914 הוא פיתח רעיון של הצגת תנועה בעזרת "קווי כוח" - קווים אלכסוניים הטעונים באנרגיה של אור ותנועה דינמית, מקצבים לא יציבים, וניגודי צבעים. הקווים הישרים הוחלפו בקווים גליים ומתפתלים ("קווי מהירות", "מכונית מירוץ", 1913).

ב-1915 הוא נעצר עם פוטוריסטים אחרים על כך בעוון הפגנה שקראה לאיטליה להצטרף למלחמה. הביטויים הפטריוטיים מופיעים ביצירות מאותה שנה ("דגלים על מזבח של מולדת", 1915). באותה שנה הוא אף חתם על מניפסט פוטוריסטי נוסף ביחד עם דפרו.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה הפך הסטודיו שלו מקום מפגש לאמנים אוונגרדים. דייגילב הזמין אצלו עיצוב תפאורה ליצירתו של סטרבינסקי "פולחן האביב" (1917). לשם כך המציא באלה רצפה זזה המאפשרת להחליף תפאורה בלי להפסיק בהצגה.

באלה עסק בעיצוב רהיטים ואופנה ("עיצובים לחדר ילדים", 1920). עיצוביו המשחקיים והשמחים היו שונים מן העיצובים המקובלים. הוא עסק גם בפרסום ובהמצאת כלי מוזיקה.

ב-1916 חתם באלה לצד אמנים אחרים על המניפסט הפוטוריסטי של הקולנוע. הוא המשיך לעסוק בשירה ודקלום, ובמקביל הרחיב את מחקרו באופטיקה. בין 1920-1918 הוא ניסה לבטא בציוריו רגשות מופשטים בעזרת צורות מופשטות ("פסימיזם ואופטימיזם", 1923). סמוך ל-1925 הוא החל לשלב אותיות ומספרים בציוריו ("האברה השבורה", 1922).

בשנים האחרונות לחייו עבודותיו נעשו יותר פיגורטיביות ("אוטוקפה", 1928). הוא היה לחבר האקדמיה לאמנות ברומא.

מקורות וקישורים

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Lucie-Smith, E. (2000), Lives of the Great 20th century Artists, Thames & Hudson, London.

כתבה: אלה טל

מתוך אתר four colors four words
דינמיזם של כלבלב ברצועה, 1912, מתוך אתר finanza online
קווי מהירות, 1913, מתוך אתר The Futurist Universe
ילדה רצה במרפסת, 1912, מתוך אתר trindera
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום