על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


בית הספר הבאוהוס Bauhaus
1933-1919 גרמניה (ויימאר, דסאו, ברלין)

הבאוהאוס היה בית ספר גבוה לאדריכלות, לעיצוב ולאומנויות שפעל בגרמניה בין שתי מלחמות העולם. הבאוהאוס נוסד בויימאר בשנת 1919 בידי האדריכל וולטר גרופיוס, והוא איחד שני מוסדות: את בית הספר למלאכת מחשבת ועיצוב, ואת בית הספר לאמנות. המטרה שעמדה בבסיסו הייתה לשנות את החינוך לאמנות, ולהתאים אותו לעידן המודרני. מייסדי בית הספר אימצו את גישתו של ויליאם מוריס ואגודות הארטס אנד קרפטס באנגליה: ביטול ההפרדה (שהתגבשה במסורת המערבית) בין האמנות היפה לאמנות השימושית, ושילוב כל הפעילויות האמנותיות - פיסול, ציור, אמנות עיטורית, אמנות שימושית ואדריכלות - לכדי אמנות אחת. גרופיוס האמין שביטול ההפרדה בין האמנויות ייצור מיזוג בין אמנות לתעשייה ויסייע לשילוב האמנות בחיים.

הסטודנטים שהתקבלו לבאוהאוס עברו קורס הכנה בן שישה חודשים ובו למדו את מאפייני החומרים המשמשים ליצירה ואת תורת הצבע, ועסקו בהבנת צורות בסיסיות. הקו המנחה היה דחייה של שיטות לימוד קודמות שהתבססו על העתקה וחיקוי.

אחרי הקורס המקדים התנסו התלמידים במבחר סדנאות, כגון: הסדנה לציורי קיר, הסדנה לאריגה, הסדנה לעיצוב בנייה, הסדנה לציור על זכוכית והסדנה למלאכת מחשבת במתכת. כל תלמיד בסדנאות למד בו זמנית אצל שני מורים - מורה אומן שהדריך אותו בסדנה בעבודה מעשית, ומורה אמן שלימד אותו באופן עיוני עיצוב ויצירה.

למרות שימת הדגש המוצהרת על העיצוב והאדריכלות בתקופה הראשונה של הבאוהאוס, היו רוב מורי הבאוהאוס ציירים דווקא. הידועים שבהם היו פול קלה, וסילי קנדינסקי ,ויוהנס איטן. הדגש בלימוד הושם בעיקר על אמנות ועל עידוד התלמיד לבטא את הפן האישי ביצירתו.

החל בשנת 1923 חל מעבר מהאקספרסיונזם, אשר שם את הדגש על יצירתיות אינדיבידואלית של התלמיד, אל הגישה הלא-אישית ואל עבר תפיסת עיצוב חפצים לשם ייצור המוני.

כאשר העתיק הבאוהאוס את משכנו מויימאר לדסאו בשנים 1925 1926, התרכזו הלימודים בעיקר בנושאים שעניינם ייצור תעשייתי בחומרים תעשייתיים (לדוגמה: מעבר מעיבוד עץ לעיבוד מתכות), ולימודי האמנות כמעט נזנחו כליל. סדנת המתכות החליפה את ייעודה מצורפות במתכות יקרות לעיצוב כלי חשמל ותאורה

גרופיוס התפטר מהנהלת הבאוהאוס בשנת 1928, ואת מקומו תפס האדריכל הנס מאייר אשר שם דגש על הפונקציונלית. בימיו למדו בבאוהאוס גם שיעורי כלכלה, סוציולוגיה ופסיכולוגיה. בתקופה זו הפך הבאוהאוס להיות בעל גוון פוליטי נוטה לסוציאליזם, דבר שגרם לבסוף לפיטוריו של מאייר.

בשנת 1930 התמנה האדריכל ההולנדי מיס ואן דר רו למנהל הבאוהאוס. בימיו קיבלו לימודי הארכיטקטורה יתר חשיבות. הדרישה מן התלמידים הייתה לעצב מוצרים שניתן לייצרם במכונה.

בשנת 1932, בעקבות לחץ ורדיפות של הנציונל סוציאליסטים (חברי מפלגת הנאצים), נאלץ הבאוהאוס לעבור מדסאו לברלין. בשנת 1933 סגרו אותו השלטונות הנאצים.

הגישה הרעיונית שהייתה נהוגה בין כתליו הוסיפה להשפיע על העיצוב והאמנות במאה העשרים, בפרט בארצות הברית שבה התיישבו רבים ממוריו הראשונים. בשנת 1937 פתח מוהלי נאג' את הבאוהאוס החדש בשיקגו, וגרופיוס הפך לפרופסור לארכיטקטורה באוניברסיטת הרווארד. כמו כן ב-1938 הוצגו יצירות המייצגות את הישגי הבאוהאוס בתערוכה רטרוספקטיבית במוזאון לאמנות מודרנית (MOMA). לאחר מלחמת העולם הראשונה, בשנת 1950, נפתח בית הספר בעיר אולם (ULM) שבגרמניה בראשותו של מקס ביל שהיה סטודנט בבאוהאוס הישן. כך השתמרה במידה רבה רוחו של בית הספר. בחשיבה עיצובית ובדרכי החינוך לעיצוב, לאמנות ולארכיטקטורה לא היה בית ספר אחר שהשפיע במידה שבה השפיע הבאוהאוס.

מקורות
אמנות בעידן הטכנולוגי, יחידה 4, הוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, ת"א, 1982.
בן פשט מלכה (1992), היבטים בתולדות העיצוב, המרכז לחינוך טכנולוגי, חולון, 1992.

Fiell, Charlotte & Peter (1999), Design of the 20th Century, Taschen, Germany.


כתב: נתנאל שי
בית הספר הבאוהוס, מתוך אתר ויקיפדיה
בית הספר הבאוהוס, מתוך אתר ויקיפדיה
הארכיון הפדראלי בדסאו, 1987, מתוך אתר ויקיפדיה
הארכיון הפדראלי בדסאו, 1987, מתוך אתר ויקיפדיה
מוזיאון הבאוהאוס, תל אביב, מתוך אתר ויקיפדיה
מוזיאון הבאוהאוס, תל אביב, מתוך אתר ויקיפדיה
מכונת כתיבה אוליבטי בעיצוב באוהאוס אלכסנדר שווינסקי, 1936, מתוך אתר ויקיפדיה
מכונת כתיבה אוליבטי בעיצוב באוהאוס אלכסנדר שווינסקי, 1936, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
מאת: יאריק גולדוורג
תאריך: 28/01/2010 11:36:54
טוב מאוד

דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום