על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הרקדנית הכחולה, סווריני ג'ינו Blue Dancer, severini gino
1912 אוסף פרטי
שמן ופייטים

במבט ראשון נראה הציור "הרקדנית הכחולה" כפסיפס צבעוני של צורות גאומטריות, אולם במבט שני מזהה הצופה דמות של אישה רוקדת התופסת כמעט את כל שטח הציור. האישה לבושה שמלת נשף כחולה וארוכה החושפת את ידיה ואת כתפיה, ומקושטת בפייטים שמודבקים אל בד הציור. בפינה הימנית למעלה נראה מוזיקאי האוחז כינור. מצד שמאל נראה גבר היושב לשולחן וצופה (כנראה) בריקוד.

דמות הרקדנית נראית מפורקת, כמו משתקפת מתוך ראי שבור. לפחות ארבע ידיים מופיעות בתנוחות שונות. מצד שמאל נראים בבירור אחוריה העגולים של הרקדנית וגבה החשוף ששערה מכסה אותו חלקית. פניה, לעומת זאת, מופיעים כמה פעמים מקדימה.

האמן הפוטוריסטי האיטלקי ג'ינו סבריני התגורר בפריז. ההשפעה הפריזאית ניכרת ביצירה זו הן מבחינת הנושא והן מבחינת הסגנון. סביריני אהב לבטא ביצירותיו את הקצב התוסס של העיר המודרנית: מקומות בילוי, קברטים, רקדניות.

הרקדנית הכחולה רוקדת טנגו - ריקוד חדש ואופנתי באותה תקופה: המקצב שיוצרות הצורות המפורקות הוא איטי יחסית לציורי הרקדניות האחרות של סבריני ("הרקדנית הלבנה" לדוגמה), הידיים יוצרות תנועות מפותלות ההולמות את אופיו של ריקוד התשוקה.

נראה כי סבריני הושפע מן הפירוק הקוביסטי. באופן סימולטני נראית הדמות מזוויות שונות. אולם בעוד המטרה של הקוביסטים הייתה להראות דמות מזוויות שונות ולפרקה כדי לחשוף את המבנה שלה משתמש סבריני בשפה הקוביסטית כדי לתת תחושה של מקצב ותנועה. הוא מאמץ את השפה האמנותית הכי עדכנית לזמנו כדי ליצור יצירה ברוח חדשה ועכשווית בהתאם לרעיונות הפוטוריסטיים. בפירוק הדמות מבקש האמן להשיג מטרה נוספת: הוא מקשה בכוונה על הצופה ולא מאפשר לו להתמקד בדמות וזאת כדי להעביר תחושה של תנועה. סבריני מאמץ את הפירוק והסימולטניות הקוביסטית אך לא את הגישה לצבע. הצבעים בציור הם זוהרים ואמורים לבטא את החיות התוססת של החיים בעיר המודרנית. ניצוץ הפייטים המשתנה על כל תנועה זעירה של הצופה מחזק אף הוא את תחושת התנועה, שהייתה כה חשובה לפוטוריסטים.

הציור מייצג בעצם הצטברות של חוויות בזיכרונו של הצופה. במניפסט שלו משנת 1913 כתב סבריני: "האובייקטים כבר אינם קיימים. יש לשכוח את המציאות החיצונית ואת הידע שלנו עליה כדי להגיע לממדים חדשים בציור... עלינו להביע רגשות פלסטיים... עליהם לבטא זיכרון של התחושה.... כל מה שהתגלה ערב אחד בתנועות הרקדנית, יבוטא מאוחר יותר במעופו של המטוס או בדימויה הסוחף של רכבת אקספרס הדוהרת במלוא המהירות."

מקורות
הדס, נ.' (1996), עיונים באומנות המאה העשרים, המרכז לחינוך הטכנולוגי, חולון.
מייזליש, ז'(עורכת), (1981), אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.

Martin, M. (1968), Futurist and Art Theory, Clarendon, Oxford


כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום