על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


בוצ'יוני, אומברטו Boccioni, Umberto
1916-1882
ציור, פיסול, תאוריה
  • ציור
  • פיסול
  • תאוריה

אומברטו בוצ'יוני הוא אחד מחשובי האמנים הפוטוריסטים. עבודותיו מייצגות בנאמנות את קווי החשיבה ואת העקרונות המנחים בזרם הפוטוריסטי.

בין השנים 1902-1891 למד בוצ'יוני אצל ג'יאקומו באלה ציור בטכניקת הפויטליזם. לאחר מכן נסע לפריז, ושם למד ציור ונחשף לסגנון האימפרסיוניסטי ולביטויים הפוסט-אימפרסיוניסטיים. לאחר טיול ברוסיה הוא התיישב בוונציה ובילה את החורף, בשיעורי ציור באקדמיה המקומית.

בשנת 1907 התיישב בוצ'יוני במילאנו. שם הוא נחשף לרעיונותיו של המשורר פיליפו מארינטי, מייסד התנועה הפוטוריסטית, שהעריצה את הדינמיקה והעוצמה של הטכנולוגיה המודרנית. בוצ'יוני אימץ את עקרונותיו התאורטיים של מארינטי, והחל ליישמם ברעיונותיו הוויזואליים, לדוגמה: "העיר המתעוררת"
(1910), ו
"מהומות בגלריה" (1909). עבודות אלו עודן קרובות לסגנונו המוקדם של בוצ'יוני, אך עם זאת משלבות קומפוזיציה דינמית ונושאים רלוונטיים לפוטוריזם. עד מהרה הפך בוצ'יוני לתאוריטיקן המוביל של תנועת הפוטוריזם.

בשנת 1910 מפרסם בוצ'יוני יחד עם אמנים נוספים, בינהם: קארלו קארה ולואיג'י רוסולו את "המניפסט הטכני של הציור הפוטוריסטי". מטרת המניפסט הייתה לעודד את הכוחות המניעים את סמלי הטכנולוגיה המודרנית: כוח, אלימות, תנועה ומהירות.

התוודעותו של בוצ'יוני אל הקוביזם, שרווח בפריז בשנת 1912, העשירה את אוצר הדימויים הצורניים שלו, וכך נוצר סגנונו האופייני, המתאר צורות מופשטות למחצה באמצעות קווים ומשטחים המגדירים בעת ובעונה אחת את הנושא ואת תנועתו הממשית או הפוטנציאלית בחלל.

בתקופה זו אף החל בוצ'יוני להתעניין בפיסול, ובאותה שנה הוא פרסם את "המניפסט של הפיסול הפוטוריסטי"
(1912). במניפסט זה מעודד בוצ'יוני את השימוש בחומרים שאינם מסורתיים
, כגון: זכוכית, בטון, נורות אלקטרוניות.

חידושיו של בוצ'יוני בתחום הפיסול היו רבים, למן צירופי עצמים וסביבותיהם כמו בעבודה "מיזוג של ראש וחלון"
(1911)
, ועד להצעות ליצירת פסלים ממונעים. בעבודותיו מורגשים הדינמיות וקווי הכוח הפוטנציאליים,
לדוגמה
"התפתחות של בקבוק בחלל" (1912), "הדינאמיקה של סוס מרוץ" (1914-1915).


מחקריו של בוצ'יוני בתחום תנועת הגוף האנושי באים לידי ביטוי ביצירת המופת המפורסמת שלו "צורות מיוחדות במינן של התמשכות בחלל" (1913).


במלחמת העולם הראשונה גויס בוצ'יוני לצבא ונהרג כאשר נפל מסוסו. מותו סימן את מותה הווירטואלי של תנועת הפוטוריזם.

מקורות וקישורים

פייפר, דיויד (עורך) (1984), אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, כתר, ירושלים, עמ' 30.

Ferrier, Jean-Louis (1999), Art of the 20th Century, Chene- Hachetter, Italy, pp., 170, 850, 950.154
Britannica multimedia 99 ,CD-ROM, Boccioni, Umberto, Britannica, 1999.
Guggenheim Collection - Artist - Boccioni - Biography

כתבה: גליה כהן

מתוך אתר ויקיפדיה
דינאמיזם של שחקן כדורגל, 1913, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
רעשי הרחוב חודרים אל הבית, 1911, שמן על בד מתוך אתר ויקיפדיה
צורות מיוחדות במינן של התמשכות בחלל, 1913, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום