על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


בואי, דיוויד Bowie, David
1947 בריטניה

זמר בריטי

דייוויד בואי הוא אחד מזמרי הרוק והפופ הפופולריים ביותר בעולם. הוא זכה להכרה במהלך שנות השבעים בעיקר בשל מהפכנותו בתחום המופעים ותדמית הזמר. בואי הצליח להפוך את המוזיקה שלו לסגנון חזותי ראוותני וכן להתייחס לנושאים שנויים במחלוקת כגון סטיות מיניות, כוח הרוע ואפוקליפטיות.

בואי נולד בלונדון בשם דייוויד רוברט ג'ונס. בנעוריו למד סקסופון. במהלך לימודיו בבית הספר, בעת קטטה עם ילד אחר, נפגע בעינו, וכתוצאה מכך החליפה אחת מעיניו את צבעה לירוק. מאוחר יותר הפכו עיניו לסמל. במהלך שנות השישים החל להופיע עם להקות רקע שונות, אך סגנונו לא היה מהפכני. בשנת 1966 שינה את שם משפחתו לבואי מג'ונס ומצא לו אמרגן טוב, את קנת פיט (Kenneth Pitt). באותה שנה החתימה אותו חברת התקליטים הנחשבת "דקה" (DECCA) על חוזה, אך התקליט לא הצליח. בעקבות האכזבה מכישלון התקליט פנה בואי לעבוד בתחום הקברט, והחל ללמוד פנטומימה. לשני תחומים אלה תהיה השפעה גדולה על בניית תדמיתו בעתיד.

עד שנת 1969 לא הצליח בואי כזמר, אך בשנת 1969 הוציא את תקליטו "מוזרות בחלל" (SpaceOddity) שיצא במקביל לשיגור האמריקני לחלל וזכה להערכה קצרה.

בשנת 1970 עבר בואי שינויים רבים: אביו נפטר, אחיו אושפז כחולה נפש ובואי עצמו התחתן. במהלך שנה זו גיבש בואי את סגנונו הייחודי. הוא החל לשיר על סטיות מיניות, מחלות נפש וניהליזם ניטשאני, שילב בעיבודיו סינטיסייזרים וגיבש סגנון שירה דרמטי וקר כאחד.

בשנת 1971 הוציא את התקליט "הנקי דורי" (Hunky Dory), שעל עטיפתו מצולם בואי בלבוש אישה ומאופר בכבדות, ונראה כמי שעסוק בפעולת פיתוי. התקליט לא נמכר היטב, אך בואי ידע לנצל את תדמיתו החדשה כדי לצאת לסיבוב הופעות. לבושו הפרובוקטיבי וקולו הדרמתי כבשו את הקהל.

בשנת 1972 הצליח בואי לאחד את כל רעיונותיו לתקליט שנחשב עד היום יצירת מופת - "זיגי סטארדאסט" (Ziggy Stardust). תקליט זה נוצר כתקליט קונספט, כלומר תקליט שיש בו סיפור מקשר אחד. בתקליט זה הציג בואי את עצמו כזמר אפוקליפטי, והפך את הופעותיו למופע ראוותני המשלב תאורה, תחפושות, רקדנים, פעלולים ותדמית של כוכב על. סוג המופע הזה היה חדשני ומהפכני, ומילא צורך גדול של הקהל לחוות חוויה "גדולה מהחיים".

בשנת 1976 עבר בואי לעבוד בברלין. ביחד עם איגי פופ (Iggy Pop) נשבה באווירת העיר הבוהמית שהייתה מושפעת מהמלחמה הקרה. בתקופה זו החל בואי לשלב במוזיקה שלו מוזיקה אלקטרונית בעלת אופי קר. בשנת 1979 הוציא את התקליט "גיבורים" (Heroes), שסימן סגנון מוזיקלי חדש שכונה "הגל החדש" ושילב מוזיקה אלקטרונית. באותה שנה החל אף להשתתף במופעי תאטרון. הוא התגלה במהירות כבעל כישרון משחק, והשתתף בהצגות רבות, ביניהן, "איש הפיל" (The Elephant Man) (1979), "בעל" (BAAL) (1981) וכן בסרטים, לדוגמה, "מבוך" (Labyrinth) (1987).

במהלך שנות השמונים והתשעים המשיך בואי להוציא תקליטים ולשלב בהם צלילים ניסיוניים, למשל, "עניבה שחורה עם רעש לבן" (Black Tie With White Noise).

גם בשנות האלפיים ממשיך בואי לפעול, אך תדמיתו המהפכנית והופעותיו הראוותניות פינו את מקומם לסוג הופעה וכתיבה מתונים וסולידיים.

מקורות

David Bowie - Biography
The Ziggy Stardust Companion - A David Bowie Website
MTV.com - David Bowie Biography
The History of Rock Music. David Bowie
BBC-Music Profiles-David Bowie


כתבה: גליה כהן

דיויד בואי, מתוך אתר ויקיפדיה
דיויד בואי, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום