על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ברנקוזי, קונסטנטין Brancusi, Constantin
1957-1876
ציור, פיסול
  • ציור
  • פיסול

מחלוצי הפיסול המופשט המודרני וגלף עץ מיומן. פסליו מאופיינים בצורות גיאומטריות אלגנטיות בעלות גימור מלוטש ואופי מאופק.

ברנקוזי היה פסל ששאף תמיד להגיע אל ה"מוחלט" והנצחי, והעדיף מגמה אמנותית זו על פיסול נטורליסטי.

ברנקוזי נולד בכפר קטן ברומניה. משפחתו הייתה ענייה, ולכן כבר בגיל שבע נאלץ לעזוב את לימודיו כדי לעבוד. הוא החל לעבוד כרועה צאן. בתקופה זו נהג לגלף בעץ, שהיה תחום אמנותי מסורתי ברומניה.

בגיל אחת-עשרה עזב את הבית על מנת לעבוד בעבודות שונות בעיר טארגו- חיו ( עיר בקרבת כפרו). בעיר זו עבד עד גיל שמונה-עשרה. בשנת 1894 הוא משך את תשומת לבו של תעשיין שהאמין בכישרונו ורשם אותו ללימודים בבית ספר לאמנות ואומנות בקריובה. במהלך הלימודים גילה עניין רב בגילוף בעץ, ולמד קרוא וכתוב.

בשנת 1896 יצא לטיול בווינה ושם התפרנס כגלף עץ, ובשנת 1899 התקבל ללימודי אמנות בבוקרשט. במשך לימודיו למד אנטומיה ושאר נושאים אמנותיים קלסיים כגון רישום וציור בשמן.

בשנת 1904 עזב לפריז. בפריז הציע לו הפסל הנודע אוגוסט רודין לעבוד אצלו, אך ברנקוזי סירב כי האמין שלא יוכל להצליח בצל השפעתו המכבידה של הפסל המפורסם.

בשנת 1906 הציג לראשונה ב"סלון הלאומי לאמנויות יפות" וב"סלון הסתיו". אופי העבודות היה קלסי אך מלא כוח ועצמה רעננה.

בשנת 1907 פיסל אנדרטה בעבור בעל קרקעות רומני. מראה הפסל היה כנערה כורעת ברך, והיה זה הצעד הראשון לקראת הצורות הפשוטות והמופשטות. בשנת 1908 יצר את עבודתו המפורסמת ובעלת ההשפעה הראשונה "הנשיקה" (1908). הייתה זו יצירה מקורית ונועזת המציגה זוג מתבגרים מתנשקים. היצירה הצטיינה בצורותיה הגאומטריות הפשוטות שלא חרגו מאוד מהגוש המלבני של האבן. הפסל, שנעשה בהשפעת אמנות אפריקנית, הפך להיות סימן היכר של ברנקוזי.

ברנקוזי נטה לחזור פעם אחר פעם על אותם הנושאים. הוא שכלל את הנושא עד שהרגיש שמיצה אותו. כך נוצרו גרסאות רבות לאותו נושא. הצורות השתנו ולרוב עברו תהליך של הפשטה. פעמים פיסל את אותו נושא בחומרים שונים כגון גבס, ברונזה, אבן ועץ.

המוזה הישנה, 1910 Sleeping Muse 
את העבודות בנושא " המוזה הישנה" החל בשנת 1910. העבודה "המוזה הישנה" (1910) מציגה ראש של אישה ישנה, אך הצורה המופשטת מזכירה ביצה (גרסה נוספת).  נושא הביצה גם הוא חוזר בעבודותיו. בשנת 1924 פיסל ברנקוזי יצירה המייצגת את יצירתו בצורה הטובה ביותר "תחילת העולם"  (1924)  הוא פסל שיש שצורתו צורת ביצה. הוא כינה את העבודה "פסל לאדם עיוור".

נושא נוסף שהעסיק את ברנקוזי משנת 1912 היה "מאיאסטרה" Maiastra . ציפור המוזכרת פעמים רבות בסיפורי עם רומניים. ברנקוזי יצר עשרים ושמונה גרסאות של הנושא, ובשנת 1940 הציג צורה מופשטת של הציפור שהצופה בה יכול לחוש את תעופתה. היצירה עשויה ברונזה מלוטשת, בעלת צורה אליפטית וקווים עדינים. בשנת 1937 יצר עבודה מונומנטאלית בכפר הולדתו - "עמוד אינסופי". יצירה זו נעשתה בהשראת עמודים בבתי איכרים ברומניה והיא מייצגת את שאיפתו של ברנקוזי להתרוממות רוחנית.

ברנקוזי השפיע רבות על אמנים במהלך המאה העשרים. הוא עשה זאת בצניעות רבה ובחיפוש מעמיק אחר הביטוי המייצג את רוח האדם

מקורות וקישורים

פייפר, דיויד (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר, ירושלים, עמ' 45.

Ferrier, Jean Louis (1999), Art of the 20th Century, Edition du Chene, Turin, p. 951.
Britannica multimedia 99, CD-ROM, Brancusi, Britannica, 1999.
The Heads of Constantin Brancusi

כתב: פיטר מלץ

מתוך אתר מילון ביוגרפי S9
המוזה הישנה, 1910, מתוך אתר Flicker
הנשיקה, 1908, מתוך אתר blogspot
העמוד האינסופי, 1937, מתוך אתר blogspot
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום