על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


סזאן, פול Cezanne, Paul
1906-1839
ציור
  • ציור
סזאן זכה לכינוי "צייר של ציירים", וזאת מפני שעסק רבות בבעיות הפורמליות של התפיסה את הציור. הוא השפיע על אמנים רבים של המאה עשרים, החל מפיקסו (Picasso), שחיפש אצל סזאן פתרונות ליחסי גומלין בין תיאור דו-ממדי ותלת-ממדי והדבר הוביל אותו ליצירת סגנון חדש - קוביזם, ועד פסל הפופ האמריקאי ג'ורג' סגל (Segal) ששחזר את הדוממים הקסומים של סזאן לפסלי גבס צבועים בחיפושו אחרי סודה של האמנות. סזאן נחשב לדמות מרכזית בזרם הפוסט-אימפרסיוניסטי.

סזאן נולד באקס אן פרובאנס, עיר בפרובאנס, אזור בעל אופי מיוחד בצרפת. הוא היה קשור מאוד לפרובאנס, וחי שם את רוב חייו, להוציא תקופות קצרות שהעביר בפריז, והנציח אותו בציורי נוף רבים, במיוחד הר סיינט ויקטואר. נושא זה עבר כחוט השני בעבודתו לאורך חייו (Mont St.Victoire, 1887-1886, "הר סט. ויקטואר").

ב- 1857 הוא למד בבית הספר לאמנות באקס אן פרובאנס אך ב- 1859 החל ללמוד משפטים באוניברסיטת אקס בהתאם לרצונו של אביו. ב- 1861 הוא עזב לימודי המשפטים למורת רוחו של אביו כדי להקדיש את עצמו לציור. מאותה תקופה ועד מותו של אביו הבנקאי ב- 1886 סבל סזאן מבעיות כלכליות.

בעבודותיו הראשונות של סזאן סקלת צבעים כהה, ונושאיו קשורים לאלימות, למיניות ולנשים ("אונס", 1867). בשנות השבעים של המאה התשע-עשרה הוא מושפע מהציירים האימפרסיוניסטים, במיוחד מפיסרו (Pissaro). הפלטה שלו מתבהרת, והוא מתחיל לצייר ציורי נוף.

סזאן האמין שחקר הטבע חיוני לציור. יחד עם זאת הוא התנגד לרעיונות אימפסיוניסטיים רבים. הוא אמר: "רציתי לעשות מאימפרסיוניזם משהו מוצק ומתמשך, כמו אמנות במוזאונים".

סזאן נכשל בבחינות הכניסה לאקדמיה לאמנויות יפות בפריז, ושנה אחרי שנה נדחו עבודותיו על ידי "הסלון". חברו מגיל הנעורים אמיל זולה (Zola) הציג אותו באחד הרומנים כאמן כושל שמתאבד. הדבר שם קץ לחברותם רבת השנים. סזאן המיואש חזר לאחוזתו באקס אן פרובאנס.

המוטיבים המרכזיים עליהם עבד לאורך חייו הם נופים, ("Mont St.Victoire",
1887-1886, "הר סט. ויקטואר"), סדרות של טבע דומם ("תפוחים וצלחת הביסקוויטים", 1882-1879) ומתרחצים ("המתרחצות הגדולות", 1905-1900). מלון ירוק. בשונה ממה שנהוג לחשוב עליו, הוא לא עסק רק בבעיות הפורמליות של הציור. יש לו יצירות נרטיביות ויצריות, ויצירות שיש בהן הומור ואפילו הומור עצמי ("אולימפיה מודרנית", 1874-1873, "הנשיות הנצחית", 1877-1875).

סזאן לא נודע לציבור הרחב ואפילו לא לאמנים בחייו. הוא היה אדם סגור שנהג להעיד על עצמו כמי שמסתדר יותר טוב עם תפוחים מאשר עם אנשים. הוא חי חיים מבודדים מאוד באחוזתו, וכמעט שלא הציג. בעקבות התערוכה הרטרוספקטית הגדולה שלו ב"סלון הסתיו" שנערכה לאחר מותו ב- 1907, הושפעו מאד מיצירתו אמנים רבים. "סזאן הוא האבא של כולנו" - אמר עליו מטיס (Matisse).

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Duchting, H. (1994), Cezanne, Taschen, Koln.


כתבה: אלה טל
פול סזאן, מתוך אתר ויקיפדיה
הר סט. ויקטואר, , 1887-1886 מתוך ויקיפדיה
המתרחצות הגדולות, 1900-1905, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
אולימפיה מודרנית, 1873-1874, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום