על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


כיסא אדום כחול, חריט ריטוולד Chair in Red and Blue, Gerrit Rietveld
1918 עותק נמצא במוזאון ישראל, ירושלים

כיסא אדום כחול עוצב על ידי המעצב והארכיטקט ההולנדי חריט תומס ריטוולד (Gerrit Rietveld) בשנת 1918 המעצב היה חבר בתנועה דה סטיל (De Stijl) שדגלה ביישום הקשר שבין האמנויות לבין האדם, כך שאלה ישרתו את האדם באופן מעשי.

על פי דבריו של ריטוולט, הוא ניסה לעצב חפץ בעל איכויות אסתטיות המבוסס על צורות גאומטריות שניתן ליצרן במכונה בשיטות תעשייתיות.

הכיסא בנוי מחלקים פשוטים. רכיביו של הכיסא צומצמו לחיוניים ביותר: שני לוחות, מסעד הגב והמושב המשרתים את הישיבה; שני מוטות עץ המשמשים כמשענות לידי היושב, ומוטות עץ נוספים המחזיקים יחדיו את כל מרכיבי הכיסא. בכיסא לא נראים כל חריצים ועיטורים וכל חלק בו הוא שלם, חלק ופונקציונלי, וניתן ליצרו במכונה.

הדבר הבולט בכיסא הוא רכיביו המבניים המחזקים ומבטיחים את יציבותו. משטח מסעד (גב) הכיסא והמושב מחוברים למסגרת באמצעות ברגים, ומוטות העץ מחוברים בניהם על ידי פינים לחיזוק.

עיצוב הכיסא מבטא את עקרונות תנועת ה"דה סטיל" בתמצות המרכיבים. ניתן לראות זאת בקווים הישרים של מוטות העץ, ובבחירה בצבעי יסוד בלבד. הכיסא הוא מעין יצירה תלת-ממדית המתרגמת את יצירותיו הדו-ממדיות של פייט מונדריאן (Piet Mondrian), המושתתות על עקרונות הנאופלסטיציזם. אין בקווי העיצוב אלמנטים עיטוריים כלשהם שיסיחו את הדעת מהתפקוד הספציפי של הכסא. צבעי היסוד מדגישים את הרכיבים ואת תפקידם במבנה הכסא ובשימוש בו.

כדי לבנות את הכסא בצורה שתתבסס על סדר מתמטי בנה ריטוולד רשת מודולרית תלת-ממדית שבה גודלו של כל מודול הוא עשרה ס"מ, בערך פי שלושה מעובי מוטות העץ. כל רכיב בכיסא נשען על הרשת המודולרית.

הכיסא לא נועד להיות רהיט העומד בפני עצמו; הוא עוצב כחלק מעיצוב החלל והסביבה. עם זאת, ריטוולט הקדיש מחשבה רבה לכך שכל המישורים השונים של הכיסא יתאימו זה לזה במרחב, כאילו היה מדובר בפסל מופשט, למשל, לחלל המלבני המופיע הן מתחת לידיות והן מתחת למושב בקדמת הכיסא, וכן לעדינות שבה ניצבים הלוחות האלכסוניים הצבעוניים כנגד המסגרת השחורה של הכיסא בעלת הקווים האופקיים והאנכיים.

כיסא זה מסמל אולי יותר מכל דבר אחר את הניסיון לקשר בין האמנויות לבין האדם, מתוך המגמה שעל פיה אין לנתק את האמנות מהסביבה אלא לרתום את עקרונותיה לתכנונו של רהיט שיעמוד לשימושו של כל אדם שיחפוץ בו. הכיסא מגלם תכנון אמנותי, שמחד ישרת את תועלתו המידית של האדם ואת נוחיותו, ומאידך יביא לביתו חפץ שימוזגו בו פונקציונליות ואסתטיקה גם יחד.

מקורות
אמנות בעידן הטכנולוגי, יחידה 5, הוצאה לאור של האונברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1982.
על האמן באתר Great buildings

כתב: נתנאל שי

כיסא אדום, כחול, 1918, מתוך אתר mbam
כיסא אדום, כחול, 1918, מתוך אתר mbam
כיסא אדום, כחול, דיאגרמה
כיסא אדום, כחול, דיאגרמה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום