על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


קורנל, ג`וזף Cornell, Joseph
1972-1903
עיצוב, ציור, קולנוע
  • עיצוב
  • ציור
  • קולנוע
ג'וזף קורנל החל לעסוק באמנות בגיל מאוחר יחסית. בין השנים 1921-1917 הוא למד מדע ושפות רומניות באקדמיית פיליפס. התעניינות במדע אופיינית לכל היצירה שלו. ייתכן שהרקע שהיה לו בבלשנות קירב אותו לבעיות שבהן עסקו הסוריאליסטים. הוא עזב את לימודיו, ועד 1931 עבד כמוכר בדים. סוג העבודה "מדלת לדלת" אפשרה לו להכיר טיפוסים שונים ולהכיר את ניו יורק. בתקופה זו מתעניין קורנל מאוד באמנות, במיוחד באמנות של המאה ה- 19 ובאמנות בת-זמנו. הוא מבקר בגלריות ובתיאטראות, ומעריץ במיוחד את אודיליון רדון, אמן סימבוליסטי, בן המאה התשע עשרה, שדימוייו החלומיים הפליאו את הסוריאליסטים.

ב- 1925 חווה קורנל חוויה מיסטית. בעקבות האירוע הצטרף לארגון שנקרא "מדע הנוצרי".
ב- 1931 הוא מאבד את משרתו ועושה עבודות אמנות ראשונות משלו. אלו הם קולז'ים ("ללא כותרת", 1931) בסגנון של מאקס ארנסט. באמצעות בעל הגלריה לוי, קורנל מתוודע אל האמנות הסוריאליסטית, ומכיר אמנים ניו יורקים ביניהם מרסל דושאן (1934), שממנו הושפע בצורה ניכרת.

ב- 1932 מציג ג'וזף קורנל בתערוכה "סוריאליזם" שבגלריית ג'וליאן לוי. באותה השנה הוא מתחיל ליצור את "קופסאות הצל " שלו. בין 1935-1932 הוא לומד טכניקת עבודה בעץ כדי לבנות בעצמו קופסאות לאסמבלז'ים שלו. המוקדם מבין האסמבלז'ים של האמן הוא "ללא כותרת - "מערכת בועות סבון", 1936). האסמבלז' הוצג בתערוכה ההיסטורית שהתקיימה באותה השנה במוזאון לאמנות מודרנית בניו-יורק (MOMA)- "דאדא, אמנות פנטסטית סוריאליזם".

ב- 1934 הוא מוצא עבודה כמעצב בחברה לבדים, ונשאר שם עד 1940. ב- 1939 קורנל עושה את הסרט הראשון שלו: "רוז הוברט" (Rose Hobart). החל ב- 1940 מתאפשר לו להקדיש את כל זמנו לעשייה האמנותית.

קורנל נטה לעבוד בסדרות לפי נושאים כמו לדוגמה "בית מרקחת". בסדרה זו השתמש בשורה של בקבוקי זכוכית ממולאים בחומרים שונים.

פוחלצי ציפורים הינו מוטיב נפוץ ביצירתו ("תוכי רואה עתידות", 1938-1937, "ללא שם - מלון עדן", 1945, "קופסת מנגינה של תוכי", 1945).

עניינו במדע ובעולם האמנות והבלט של המאה התשע עשרה מתבטא בעבודות כמו "מצרים של העלמה קליו דה מרוד" (1940).בסוף שנות הארבעים הוא יוצר כמה עבודות בהשראת פייט מונדריאן ("ללא כותרת", 1953). בין 1955-1950 הוא עוסק בקולנוע ואז שוב חוזר לאמנות ("אלגוריה של תמימות", 1956).

בשנות השישים, בעקבות מותם של אחיו ואמו, הפסיק קורנל ליצור כמעט לחלוטין קופסאות חדשות, וחזר לעבוד על קופסאות ישנות שלו, ועם זאת המשיך ליצור קולז'ים. בשנת 1967 נערכה לו תערוכה רטרוספקטיבית במוזאון לאמנות בפסדנה שבקליפורניה, ובשנת 1971 התקיימה תערוכת קולז'ים שלו במוזאון המטרופוליטן בניו יורק

קורנל היה אמן ייחודי שהתמיד בכיוון האמנותי שבחר - יצירות אסמבלז' תלת-מימדיות שכינסו חפצים מצויים בנושאים שונים בקופסאות. עם זאת הוא המשיך את הסוריאליזם הדאדאיסטי האירופי של מרסל דושאן, מאקס ארנסט וקורט שוויטרס באמריקה של אמנות הפופ.

מקורות

Blair, L. (1988), Joseph Cornell's vision of spiritual order, Research Books, London.
Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.


כתבה: אלה טל
ג'וזף קורנל, מתוך אתר c4gallery
מערכת בועות סבון, 1936, מתוך אתר ibiblio
ללא שם מלון עדן, 1945, מתוך אתר ibiblio
מצרים של העלמה קליו דה מרוד, 1940, מתוך אתר creativityfuse
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום