על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


איימס, צ'ארלס וריי Eames, Charles and Ray
1988-1907
עיצוב, אדריכלות, קולנוע
  • עיצוב
  • אדריכלות
  • קולנוע

צ'רלס אימס 1978-1907; ריי אימס 1988-1912


זוג מעצבים שתרמו רבות לקידום הציבור לעיצוב, לאמנות ולאדריכלות המודרניים. הם היו יצירתיים מאוד, ופעלו רבות לפיתוח תחומי העיצוב התעשייתי, עיצוב תערוכות ועיצוב טקסטיל בתחום האדריכלות, וכן היו פעילים בתחום הקולנוע והכתיבה ובתחומי החינוך למדעים ולטכנולוגיה. הם נודעו במוטו שלהם "להביא את הטוב ביותר לציבור הרחב ביותר במחיר הזול ביותר". הם דגלו בתפיסה של שילוב תכונות היופי, הנוחות, האלגנטיות והעדינות בעיצוב רהיטים לייצור המוני. הזוג אימס נודע גם ביכולתו לשלב בין חומרים וטכנולוגיות מתקדמות כדי ליצור עיצוב מוצרים ברמה גבוהה. הם אספו ערכים חזותיים באוסף שקופיות עצום שכללו אובייקטים, סביבות ותופעות שצולמו באופן בלתי שגרתי שהדגיש ערכים אסתטיים מופשטים. ערכים כאלה ניתן היה למצוא בציורים ובדגמים לעיצוב בדים.

צ'רלס אימס היה בתחילת דרכו אדריכל וראש המחלקה לעיצוב ניסיוני באקדמיה לאמנות במישיגן, "קרנברוק". בתקופה זו (1941-1939) הכיר את אישתו ושותפתו לעתיד ריי קייזר ואת האדריכל ארו סארינן, ויחד יצרו כמה פרוייקטים עיצוביים, ביניהם את הכיסא "כיסא סוויבל", שזיכה אותם בפרס ראשון בתערוכה החשובה "עיצוב אורגני לריהוט" שהתקיימה בשנת 1941 במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק
(MOMA). בכיסא זה שילבו המעצבים טכנולוגיות מתקדמות כגון כיפוף עץ לבוד וריתוך של עץ למתכת (טכנולוגיה של חברת קריזלר) עם עיצוב מהפכני. הכיסא היה פיתוח של רעיון שילוב המשענת והמושב ליחידה אחת.

בשנת 1940, כשהכירה את צ'רלס, למדה ריי קייזר באותה תקופה ציור אצל הנס הופמן. בשנת 1941 התחתנו השניים. הם עברו לקליפורניה, ושם עיצבו תפאורות לקולנוע ועשו ניסויים בעץ לבוד. בשנת 1943 היה צ'רלס למנהל מחקר ופיתוח בחברת "איבנס". בשנת 1945 פיתחו ריהוט לילדים שהיה עשוי מעץ לבוד. הריהוט יוצר על ידי חברת "איבנס". כעבור שנה כבר החלו לייצר את הריהוט למבוגרים. עקרון הריהוט היה מודולרי, כך שלמעשה ניתן היה להרכיב אותו בדרכים שונות. זוהי דוגמה ראשונה לייצור המוני של ריהוט בסדרי גודל עצומים.

בשנת 1946 הציגו צ'רלס וריי אימס תערוכת יחיד ראשונה של מעצבי רהיטים במוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק. התצוגה נחלה הצלחה גדולה, ובעקבותיה החלה חברת "הרמן-מילר" לייצר את הרהיטים שלהם בייצור המוני.

בשנת 1948 הציגו בני הזוג כיסא מפיברגלס, שהיה אז חומר חדש, בתערוכה שכונתה "ריהוט במחיר זול", וזכו בפרס השני. הכיסא כונה la chaise. את הכיסא ייצרו במשך שנתיים בחברת "הרמן-מילר", והוא היה להצלחה בעיקר בגלל אופציית החלפת הרגליים: המושב יכול היה להתחבר לסוגים שונים של רגליים. בשנת 1949 בנו את ביתם שנבנה מחומרים ואלמנטים תעשייתיים.

באותה שנה החלו לייצר את מוצרי ה-Esu שהם למעשה יחידות אחסון. דוגמה ליחידת אחסון כזו היא "יחידת אחסון "-C421" - מערכת מדפים עשויה מעץ לבוד, מגומי, מפלדה, מפיברגלס ומזוניט.

הזוג אימס המשיך לעצב בקליפורניה, והיו מעורבים בפרויקטים אדריכליים ועיצוביים, בהפקת סרטים ובעיצוב תערוכות. אחת התערוכות המדוברות ביותר הייתה התערוכה הלאומית של אמריקה שהוצגה במוסקבה בשנת 1959 בעיצומה של המלחמה הקרה.

צ'רלס וריי היו גם פעילים מאוד ביצירת סרטים חינוכיים בתחומי המדע, דוגמה אחת היא הסרט "כוחו של העשרוני" (1968) על היחידה המתמטית של העשרוני.

במהלך שנות השישים הם ייעצו לחברות ענק בכל הנוגע לעיצוב. בעשור זה הם תרמו רבות בתחום עיצוב תערוכות. דוגמה לכך היא התערוכה הבינלאומית "עסקי המכונות" (1964), והתערוכה "פרנקלין וג'פרסון"
(1974), תערוכה שנדדה בכל העולם, והגיעה לערים פריז, ורשה, לונדון, ניו יורק ושיקאגו.

אחרי מותו של צ'רלס בשנת 1978 המשיכה אשתו ריי בפרויקטים עיצוביים רבים עד מותה בשנת 1988.

מקורות

Fiell, Charlotte and Peter (2000), Industrial Design A-Z, Taschen, Italy, pp. 194-195.
McDermott Catherine (1997), Book of 20th Century Design, The overlook press, New York, p. 125.
Britannica multimedia 99, CD-ROM, Eames, Britannica, 1999.
Charles and Ray Biography -- The Work of Charles and Ray Eames: A Legacy of Invention (Library of Congress Exhibition)

כתב: פיטר מלץ

צ'ארלס וריי איימס, מתוך אתר ספריית הקונגרס האמריקאי
כורסא, 1956, מתוך אתר ויקיפדיה
כיסא פלסטיק, 1950 - 1953, מתוך אתר ויקיפדיה
הכניסה לבית איימס, מבנה מספר 8, 1941, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום