על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


קליי, פול Klee, Paul
1940-1879
ציור, תאוריה, מוזיקה
  • ציור
  • תאוריה
  • מוזיקה
צייר שוויצרי, מהחשובים ומהמשפיעים באמני המאה העשרים.

קליי התגלה בילדותו ככנר מוכשר ואף חשב להיות כנר מקצועי כשם שהיו הוריו. הוא ניגן בתזמורת הסימפונית של ברן בין השנים 1903- 1906. כנער כתב שירה וניהל יומנים. אלה משמשים עתה מסמך מצוין לבדיקת מחשבותיו הראשונות על ספרות ואמנות.

כילד רשם רישומי נוף עדינים ומילא את מחברות הלימוד שלו בציורי קומיקס. לאחר שסיים את לימודיו בשנת 1908 עזב למינכן, שהייתה אז עיר הבירה של האמנות הגרמנית. במינכן למד אמנות בהשגחתו של פרנץ פון שטוק שלימד לצייר ציורים אלגוריים תחת משמעת אקדמית קפדנית. הדגש ששם המורה על השימוש בדמיון תרם רבות לקליי הצעיר.

קליי השלים את לימודיו כששהה חצי שנה באיטליה. יופיה של האמנות הרומית והרנסנסית האיטלקית שינו את דעתו לגבי האופן הקפדני והחמור שבו למד לצייר בגרמניה. בעקבות זאת החל קליי לשלב בעבודותיו את ציורי הקריקטורות שנהג לשרבט. בין 1903- 1905 עבד על סדרת התחריטים "המצאות" שנעשתה בהשראת הטכניקה המוקפדת של יצירת תחריטים בימי הרנסנס. בתחריטים אלו ניתן להבחין בשימוש בגרוטסקה, אלגוריות על המצב החברתי ועל הטבע. בשנת 1906, לאחר נישואיו לפסנתרנית, הציג את עבודותיו, אך הקהל כמעט שלא הגיב לתערוכה שלו.

קליי ניסה להתקיים מסיקור תערוכות, הוראת אמנות ואיור בעיתונים ובספרים. בתחום האיור הצליח פעם אחת כשאייר את הספר קנדיד של הסופר הצרפתי בן המאה השמונה-עשרה וולטר. משפחתו חיה בעוני, והתקיימה בעיקר משיעורי הפסנתר שהעבירה אשתו.

בשנת 1905 ביקר בפריז ולמד את ציורי האימפרסיוניסטים מקרוב. בין השנים 1909-1906 למד את ציורי הפוסט-אימפרסיוניסטים, והחל לבחון את יכולות ההבעה בציורי ילדים. השפעת ציורי הילדים על קליי אפשרה לו להביע את עצמו בחופשיות רבה יותר, חופש שרק מעטים מהאמנים בתקופה זו הגיעו אליו.

בשנת 1911 הצטרף קליי לחוגי האוונגרד הגרמני, והפך חבר בקבוצה האקספרסיוניסטית "הפרש הכחול", קבוצה שנוסדה על ידי וסילי קנדינסקי ופרנץ מרק. שניהם הצליחו להשפיע על קליי, ומהם למד את עוצמת ההפשטה. באותן שנים הכיר גם אמנים קוביסטים צרפתים. רוברט דלוני, הקוביסט האורפיסט, הרשים את קליי במיוחד.

בין השנים 1913-1912 אימץ את התפיסה הקוביסטית שהשתמשה בהפשטה ובגאומטריה. הוא הושפע גם מהכתמים הפשוטים של ציורי ילדים, וכך יצר שילוב בין הקוביזם לציורי ילדים; בשניהם זיהה יסודות בראשיתיים ליצירת אמנות. התמימות שבציורי הילדים והגאומטריה שבקוביזם. מהקוביזם למד להשתמש באותיות. בציוריו של קליי האותיות הופכות להיות אובייקטים בעלי משמעות מסתורית.

בשנת 1914 נסע לטיול בתוניס, ושם צייר ציורי מים שבהם הגיע לביטוי עצמי מרבי. הציורים הללו שימשו בסיס להמשך עבודתו. קליי שוחרר משירות צבאי במלחמת העולם הראשונה. בתקופה זו צייר ציורים רומנטיים, ילדותיים, שסימני המלחמה מופיעים בהם בעקיפין. ציורים אלו זכו לאהדה מצד הקהל, וקליי התחיל למכור בהצלחה את עבודותיו. לאחר המלחמה פגש את הדאדאיסטים ואלה אהבו מאוד את ציוריו המאופיינים בהומור ובמסתורין. בתקופה זו היה נוהג להעביר רישום לציור על בד באמצעות נייר העתקה. דוגמאות לציורים אלו הן העבודות "חדר בפרספקטיבה עם תושבים" (1919), "מכונת ציוץ" (1922).

בשנת 1920 החל ללמד בבית הספר של הבאוהוס, ושם העביר הרצאות על המכניקה של האמנות. בהרצאות אלה ניסה קליי להראות שיסודות האמנות, רישומי קו פשוטים וגאומטריה יכולים לבנות קומפוזיציות מורכבות בעלות משמעות סמלית. הוא פיתח תאוריה זו בספרו "ספר רישום פדגוגי" (1925).

האסתטיקה הגאומטרית שלימד הובילה אותו למצוא היגיון ביצירותיו. עבודותיו בתקופה זו גאומטריות ומצומצמות צורנית. הוא צייר בקווים מאוזנים ובמשטחי צבע מרובעים שיצרו מעין רשת של שתי וערב.

בשנת 1931 עזב את הבאוהוס בעקבות סכסוכים עם סגל ההוראה. עם עזיבתו ניסה להשתחרר מהגאומטריה הקשה באמצעות משיחות מכחול קלילות יותר ("אד פרנאסום", 1932). בשנת 1933 עזב לשווייץ הרגועה, ושם, כעבור שנתיים, חלה במחלה סופנית, ונאלץ להפסיק לצייר. בשנת 1937 חלה הקלה במצבו הבריאותי וקליי הצליח לצייר בפרץ אמנותי עוד מספר חודשים לפני מותו בשנת 1940. עבודותיו האחרונות מושפעות מעיוותי הגוף שבציורי פיקסו. הציורים נעשו בקווים עזים, במשיכות מכחול פשוטות ובעוצמה צבעונית. לרוב נושאי ציורים אלה היו הגסיסה והמוות.("מוות ואש", 1940).

אף על פי שלא השתייך לשום תנועה אמנותית הצליח קליי ליצור שילובים בין כל התנועות החשובות שפעלו בתחילת המאה העשרים. עבודותיו הרבות התאפיינו באירוניה, באבסורד, במסתורין וביפי הטבע. קליי האמין שהיצירה האמנותית מקבילה לבריאה, ולכן ייצג את האנושות והטבע. השפעת המוזיקה על קליי ניכרת גם היא בקומפוזיציות ובנושאים של ציוריו. האמנות שיצר הייתה אישית מכדי ליצור תנועה אמנותית, אך השפעתו הייתה נרחבת על אמנות המאה ועשרים.

מקורות
פייפר, דיויד (עורך) (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר, ירושלים, עמ' 180

Ferrier, Jean Louis (1999), Art of the 20th Century , Edition du Chene, Turin, p. 957.
Britannica multimedia 99,CD-ROM, Klee, Britannica, 1999.
Guggenheim Collection - Artist - Klee - Biography
 


כתב : פיטר מלץ
פול קלי, מתוך אתר museum syndicate
המצאות, 1903-1905 , מתוך אתר blogspot
אד פרנאסום, 1932,מתוך אתר flickr
מוות ואש, 1940, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום