על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


התפתחות הממד היצירתי , הנרי ברגסון L`Evolution Creatrice, Bergson
1907 צרפת
ספרו של הפילוסוף הצרפתי עוסק בחשיבות האינטואיציה כצורה ברורה של אינטליגנציה. ברגסון טוען כי קיימות שתי שיטות לתפיסת המציאות: האחת היא המדע, והאחרת היא האינטואיציה.

בשיטה המדעית האדם מפשט ומכוון לכיוון מסוים את כל המציאות הרבגונית כדי להשתמש בה לצרכים שלו.

השיטה האחרת נדירה יותר. היא אופיינית לאמנים, לקדושים ולנביאי רוח אחרים. הם יכולים לרדת לעומקם של דברים; הם אינם מתעניינים ברווח פרקטי אלא מנסים להבין תכונות של תופעה, של אדם או של חפץ.

ברגסון טוען כי הגישה המדעית תפסה יותר מדי מקום בתודעה האנושית. לדעתו המציאות האמיתית יכולה להיתפס רק בעזרת אינטואיציה אמנותית, יצירתית. אינטואיציה זו מאפשרת לאמן ביטוי אופטימלי ביצירתו. הראשוניות של התפיסה מאפשרת לו להעביר את חוויותיו לסובבים אותו. על האמנות לסלק את הסמלים השימושיים ואת המוסכמות החברתיות המקובלות ולהימנע משימוש באובייקט כלשהו, משום שרק כך תוכל להפגיש את הצופה עם החוויה הפנימית האמנותית של היוצר וליצור בנפשו של הצופה חוויה פנימית.

הגישה של ברגסון השפיעה במיוחד על האמן וסילי קנדינסקי (הביטויים הברורים נראים בספרו של קנדינסקי "על הרוחני באמנות").

מקורות
הדס, נ' (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, המרכז לחינוך הטכנולוגי, חולון.

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Gilbert, K., Kuhn, H. (1953), A History of Aesthetics, Dover, New York.
Bergson, H. (1919), Creative Evolution, Macmillan, London.


כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום