על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


לואי, ריימונד Leowy, Raymond
1986-1893
עיצוב
  • עיצוב

ריימונד לואי, מעצב ממוצא צרפתי, הוא אחד מהמעצבים החשובים ביותר במאה העשרים.לואי ידוע בשל גישתו העסקית והמסחרית לעיצוב ובזכות המוטו שלו: "מתקדם ביותר, אך עדיין סביר" (most advanced, yet acceptable), מוטו המבטא חדשנות מבוקרת המתחשבת ביכולות הקהל הרחב לקלוט חידושים.

בגיל חמש-עשרה לואי עיצב, בנה, והטיס מודל של מטוס צעצוע אשר זיכה אותו בפרס. בתקופה זו הוא גם עיצב דגם נוסף למטוס הממונע על ידי רצועות גומי. לואי מכר את הזכויות לצעצוע זה לחברה אשר שיווקה אותו ברחבי צרפת. בעקבות ניסיון זה למד לואי שעיצוב יכול להיות גם מהנה וגם רווחי.

ברווח הכלכלי מהמכירה מימן לואי את לימודיו באוניברסיטה של פריז, ומאוחר יותר את לימודיו בבית ספר לעיצוב שאותם סיים בשנת 1918.

בתום מלחמת העולם הראשונה נסע לואי לארצות הברית. בבואו לניו יורק הוא נדהם ממה שכינה "הפער הרב שקיים בין האיכות המצוינת של המוצרים האמריקנים, לבין המראה המגושם וההמוני שלהם". לואי החל לעבוד כמעצב חלונות ראווה של חנויות יוקרה, ונהנה מקריירה נעימה אך לא מספקת, לדבריו, בתחום זה.

בשנת 1929 עזב את עולם האופנה לטובת משרד עיצוב משלו בניו יורק. לואי עיצב לעצמו כרטיס ביקור, והחל להפיצו בקרב כל מכריו. זמן קצר לאחר מכן הוא עיצב מחדש את מכונת השכפול של חברת "גסטטנר". העיצוב התעלה על קודמו גם בחזות המשטחים המעוגלים והחלקים וגם בפשטות הייצור שלו.

בשנת 1932 עיצב לואי את מכונית ה"הפמוביל". שנתיים מאוחר יותר הוא עיצב מקרר לחברת "סירס ריבק". מקרר זה היה המכשיר הביתי הראשון אשר שווק בהצלחה בזכות המראה האסתטי שלו ובזכות עלות הייצור הנמוכה והאיכות הגבוהה. בתקופה זו החל לואי בפיתוח צורני אשר הביא לו פרסום רב בשנים מאוחרות יותר.

בשנת 1934 הציג מוזאון המטרופוליטן בניו יורק תערוכה ובה כמה מעיצוביו של לואי. תצוגה זו תרמה למעמדו כמעצב מוכשר ופופולרי. באותה שנה פרסם לואי ספר בשם "כלי התחבורה הוויזואלי החדש".

החל בשנת 1935 החל לואי בעיצוב מחודש של מרכזי קניות אחדים, וכן עיצב כמה כלי תחבורה אווירודינמיים כגון: (1934) "k4s".

עד שנת 1939 התרחב משרד העיצוב של לואי לשלוחות נוספות במקומות אחרים כמו לונדון, שיקגו, באונוס איירס.

בשנת 1942 עיצב לואי את קופסת הסיגריות של חברת לאקי סטרייק, הוא עיצב אף איקונות אמריקניים אחרים, כמו בקבוק ומתקן הקוקה קולה, אוטובוס ה-Greyhound, סמל הלוגו של חברת"של", שחלקם אף כיכבו ביצירותיהם של אמני הפופ, למשל ביצירתו של האמן טום וסלמן "טבע דומם מס' 34".

מכונית ה"צ'מפיון" שעיצב לואי בשנת 1947, היוותה פתיח עיצובי למכונית ה"אוונטי" שעיצב מאוחר יותר. מכונית זו הייתה גם יעילה מבחינה תפקודית וגם מושכת מבחינה חזותית.

מהלך שנות השישים והשבעים עבד לואי כיועץ לענייני עיצוב בעבור הממשל האמריקני.

שלא כמו מודרניסטים אחרים שסברו שעל הצורה להיות משועבדת לתפקוד ולשימוש, ריימונד לואי ידע לאזן בין היכולות הפונקציונליות לבין המראה האסתטי של המוצר על מנת להשיג פתרון אופטימלי.

ריימוד לואי נחשב לאחד מהחלוצים של שנות השלושים שהציגו חשיבה חדשה בעיצוב. הוא המייצג הבולט ביותר של ז'אנר "המעצב היועץ", ז'אנר שהתפתח בארצות הברית בשנות השלושים, ושל המעצב הרב-תחומי שעסק גם בעיצוב תעשייתי וגם בעיצוב גרפי. הוא הוכיח בהצלחה מסחרית שחזות המוצר חשובה לא פחות מתפקודו ולפעמים אף

חשובה יותר ממנו. לואי הציג חשיבה גאונית במיזוג עיצוב ועסקים, ובהעלאת המודעות לחשיבות העיצוב כמרכיב מסחרי בעיני הקהל הרחב ולחשיבות המעצב כ"כוכב" פופולרי, משפיע ו"כול יכול".

מקורות

Ferrier, Jean-Louis (1999), Art of the 20th Century, Chene- Hachette, Italy, pp. 285, 334, 391.
Fiell, Charlotte and Peter (2000), Industrial Design A-Z, Taschen, Italy, pp.336- 343
Britannica multimedia 99 (1999), CD-ROM, Loewy Raymond , Britannica.
Raymond Loewy
Raymond Loewy

 

כתבה: גליה כהן

מתוך אתר: applelinks
K4s, 1934, מתוך אתר האמן
קופסת הסיגריות של חברת לאקי סטרייק, 1942, מתוך אתר האמן
למכונית ה"אוונטי", מתוך אתר האמן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום