על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ליסיצקי, אל Lissitzky, El
1941-1890
עיצוב, אדריכלות, ציור
  • עיצוב
  • אדריכלות
  • ציור

אל ליסיצקי נולד ונפטר ברוסיה. הוא העביר את שנותיו ברוסיה ובמערב אירופה בלימודיו האקדמים ומאוחר יותר בתערוכות ובהוצאה לאור של חלק מעבודותיו, ועזר בכך לחשיפת האמנות האוונגרדית הרוסית במערב.

בשנת 1914, לאחר לימודי הנדסה וארכיטקטורה בדרמשטאדט שבגרמניה חזר ליסיצקי למוסקבה ועבד כארכיטקט. בשנת 1918 התמנה לפרופסור-מרצה לארכיטקטורה ולעיצוב גרפי בבית הספר בוויטבסק שבהנהלתו של שגאל. שם נפגש ליסיצקי עם עמיתו, האמן הרוסי קזימיר מלביץ', ואף עיצב בעבורו את ספרו "שיטת אמנות חדשה", שבו הסביר את תפיסתו האמנותית. ליסיצקי הושפע עמוקות מתפיסתו האמנותית הסופרמטיסטית של מלביץ'. ב-1922 עבר מרוסיה לברלין, שהייתה מרכז תרבותי אוונגרדי באירופה באותם זמנים, ובשנת 1928 חזר למוסקבה והקדיש עצמו בעיקר לעיצוב גרפי.

ליסיצקי נמנה עם יוצרי התנועה הקונסטרוקטוביסטית, שפעלו בשירות המהפכה.ביצירתו עסק בכמה תחומים במקביל: באמנות, בעיצוב גרפי ובתכנון אדריכלי.

ליסיצקי תכנן במת נאומים ללנין ועיצב כרזות תעמולה סובייטיות, כגון: "הכה את הלבנים במשולש האדום". כמו כן הוא עסק בעיצוב ספרים ובטיפוגרפיה - עיצוב וסידור האות. השפה החזותית שלו מתאפיינת במערך גאומטרי, מכני ודינמי שנובע מהשפה הסופרמטיסטית של מישורים וחללים, וביצירת קומפוזיציות בדגש על אלכסונים וגרסאות של שחור, אדום ולבן. קומפוזיציה דינמית זו משרתת היטב את רעיון המהפכה.

אחת מעבודותיו המהוות ציון דרך בעיצוב גרפי היא ספר הילדים סיפור סופרמטיסטי על שני ריבועים, שיצא לאור בברלין בשנת 1922. האיורים מושתתים על חיבור של אלמנטים פשוטים, וכך גם הטקסט והאות. ספרו מבטא את האמונה שצורת הספר העתידית תכלול מרכיבים חזותיים אוניברסליים, ושהתכנים יועברו על ידי תבניות של צורות גאומטריות פשוטות.

ליסיצקי יצר סדרה של רישומים שאותם כינה עבודות PROUN - ראשי תיבות ברוסית של המונח "הפרויקט לביסוס החדש". עבודות ה"פרון" הן קומפוזיציות שנועדו ליצור את הקשר שבין הציור, הפיסול, הארכיטקטורה והסביבה הבנויה. קומפוזיציות אלה מתרגמות ברישום תלת-ממדי מערכים סופרמטיסטיים, למשל, "קומפוזיצית פרון" משנת 1922. במקביל לרישומים הוא עיצב חללי "פרון" בחדרים בברלין ובהנובר. התפיסה העיצובית של ה"פרון" עוברת כחוט השני בעבודותיו בכל תחום שבו עסק, ומבטאת את מהות השילוב שבין התחומים.

בשנת 1920 הפך ליסיצקי לחבר ב"אינקהוק", מוסד לתרבות אמנותית במוסקבה, והצטרף לזרם הקונסטרוקטיביסטי. שנתיים מאוחר יותר הציגה הקבוצה תערוכה שעוצבה על ידי ליסיצקי עצמו בגלריה בברלין.

בשנת 1921 קיבל ליסיצקי תואר פרופסור בבית הספר לאמנויות במוסקבה, ושם לימד לצד ולדימיר טטלין.

בתום אותה שנה עוזב ליסיצקי את רוסיה, מאחר שהממשלה הסובייטית יוצאת נגד המהפכנות של המודרניזם הקונסטרוקטיביסטי. ליסיצקי מתמקם בגרמניה, ושם פוגש באמן ובמעצב לזלי מוהולי נאג'י. מוהולי, המלמד בבאוהאוס מפיץ את רעיונותיו האמנותיים של ליסיצקי במערב אירופה ובארצות הברית.

בשנת 1923 יוצר ליסיצקי סדרת הדפסים ליטוגרפיים וקורא להם "הניצחון על השמש". ליסיצקי אף כותב מספר ספרים העוסקים בקונסטרוקטיביזם.

בשנת 1925 חוזר ליסיצקי למוסקבה כדי ללמד. במוסקבה הוא מהווה כוח יצירתי פורה וחשוב. בתקופה זו הוא מפסיק לצייר, ומתרכז בעיצוב טיפוגרפי ובעיצוב תערוכות.

מקורות
פייפר, דיויד (עורך), (1984), אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, כתר, ירושלים, עמ' 106-105.

Ferrier, Jean-Louis (1999), Art of the 20th Century, Chene- Hachette, Italy, p. 225.
Britannica Multimedia 99, CD-ROM, Lissitzky, Ell, Britannica, 1999.
Guggenheim Collection - Artist - Lissitzky - Biography


כתבה: גליה כהן

מתוך אתר ויקיפדיה
הכה את הלבנים במשולש האדום, מתוך אתר ask
קומפוזיציית פרון, 1922, מתוך אתר ויקיפדיה
ניצחון על השמש, 1923, מתוך ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום