על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אם נוודית, דורותיאה לנג Migrant Mother, Dorothea Lange
1936 שיקגו
 צילום 

צילום זה הוא חלק מסדרת צילומים שבה מצולמים פלורנס אוון תומפסון (Florence Owens Thompson ) וילדיה. את הסדרה צילמה דורותיאה לנג בפברואר או מרץ 1936 במחנה ארעי בעיירה ניפומו (Nipomo), קליפורניה, במהלך עבודתה כמתעדת ממשלתית של תופעת ההגירה מהכפר אל העיר בתקופת המשבר הכלכלי בארצות הברית.

בראיון שהתפרסם בפברואר 1960 בעיתון Popular Photography  תיארה לנג את הקשר שלה עם תומפסון: "נמשכתי אל האם הרעבה והנואשת כמו אל מגנט. איני זוכרת כיצד הסברתי לה את נוכחותי או את המצלמה, אך אני זוכרת שהיא לא שאלה אותי דבר. צילמתי חמישה צילומים, מאותה זווית, כשאני מתקרבת אליה יותר ויותר. לא שאלתי לשמה או מה סיפורה. היא אמרה לי את גילה, שהיה 32. היא אמרה שהם חיו על ירקות קפואים מהשדות שסביב ומבשר ציפורים שהילדים צדו. היא בדיוק מכרה את הצמיגים ממכוניתה כדי לרכוש מזון. כך היא ישבה באוהל הדקיק עם ילדיה סביבה, וכמו ידעה שהצילומים שלי יעזרו לה." 

צילום זה הפך לסמל למשבר הכלכלי שפקד את ארצות הברית במהלך שנות השלושים של המאה ה-20. לאחר שהגיעה אל ביתה, מיהרה לנג לשלוח את הצילומים אל עורך עיתון San Francisco News , שפרסם ב- 10 במרץ 1936 כתבה גדולה על מחנה הפליטים, ובה גם צילומים של לנג. כתוצאה מכתבה זו שלחה הממשלה סיוע של מזון למחנה.

הקומפוזיציה הפתוחה והדחוסה מציגה את טומפסון כשבפניה ניכרים פגעי הצער והדאגה, הנושאת עימה שני ילדים קטנים הנאחזים בה חסרי אונים וקוברים את פניהם בצווארה. האם מביטה אל מעבר לצופה במבט מלא כאב ודאגה אך משדר עוצמה והחלטיות, וידה נוגעת קלות בסנטרה בתנועה של צער או כאב. דמותה של האם מונומנטלית וממלאת את כל הקומפוזיציה.

התיאור לקוח היישר מהאיקונוגרפיה הנוצרית של תיאור מריה הקדושה וישו התינוק. בדומה לתמונות הנוצריות מתוארת האם כשכל מעייניה נתונים לשלום ילדיה ולדאגה לצורכיהם.

הקומפוזיציה הפתוחה והדחוסה והקירבה לדמות יוצרות תחושת לחץ וחוסר ניקיון, ומדגישות את קמטי הדאגה במצחה של האם וסביב פיה ועיניה. הקישור עם דמות הקדושה בתנוחה ובמבט, כמו גם המיקום המרכזי בקומפוזיציה, מבהירים כי רצונה של הצלמת היה להציג את האם כקדושה המוכנה להקריב את חייה למען הגנת ילדיה. למרות הסבל והכאב ברור ממבטה ומההחלטיות הניכרת בפניה כי תעשה ככל שתוכל כדי להתגבר על הקשיים.

כמו בכל הצילומים של לנג, ניכר כי התיעוד אינו אובייקטיבי וכי הצלמת, מתוך רגשות הזדהות עם הדמויות המצולמות, מארגנת את הקומפוזיציה והתנוחות בהתאם למסר שהיא מבקשת להעביר: הקירבה אל הדמות, הארגון הקומפוזיציוני המדויק, התנוחה המוכרת מתולדות האמנות והמבט על פני האם מבהירים כי אין כאן תפיסת רגע מקרית אלא ארגון מתוכנן. 

 מקורות וקישורים

אתר ספריית הקונגרס האמריקני
אתר eye witness to history

אתר אוניברסיטת שיקגו

אתר ויקיפדיה

אתר xroads

אתר masters-of-photography

אתר lots of essays

 כתב: נעם טופלברג

אם נוודית, 1936, מתוך ויקיפדיה
אם נוודית, 1936, מתוך ויקיפדיה
פרט מתוך אם נוודית, מתוך אתר ויקיפדיה
פרט מתוך אם נוודית, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום