על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


החולצות השחורות של מוסוליני ,15 באפריל 1919, פרמפוליני אנריקו Mussolini Blackshirts, 15 April, 1919, Prampolini Enrico
1933 איטליה

ציור קיר
התערוכה של המהפכה הפשיסטית, איטליה

האמן הפוטוריסטי אנריקו פרומפוליני, אמן רשמי של השלטון הפשיסטי האיטלקי, תיאר בציור זה אירוע היסטורי שהתרחש ב- 15 באפריל 1919. מדובר באחת המהומות הרבות שהתרחשו באותה השנה באיטליה. תומכיו של מוסוליני - אשר כונו "החולצות השחורות" - מוצגים כשתי דמויות בקדמת הציור. גיבורי הציור כה עסוקים בעניינם עד כי הם מפנים גב ומתעלמים מהצופים. הברוטליות והכוחניות של הדמויות מודגשות גם בעיצובן. הדמויות מורכבות מצורות גאומטריות אסימטריות ומקווים זוויתיים, חדים. האיש מימין נושא דגל שחור של "החולצות השחורות". חברו משמאל דורך על דגל אדום - סמל התנועה הקומוניסטית - וקורע אותו. הקרעים של הדגל האדום נראים כמו דם שנשפך. הדבר מעצים את תחושת האלימות שמעורר הציור. אנשי מוסוליני מתוארים על רקע כהה, המעוצב גם הוא בקווים זוויתיים וחדים. צורת הרקע נראית כחץ שחור ענק שננעץ בתוך ההמון המפגין במרחק. עיצובן של שתי הדמויות המרכזיות והרקע שמאחוריהן מזכירים את הקצעים הקוביסטיים.

כפוטוריסטים אחרים פרמפוליני שואל את השפה הקוביסטית אך לא כדי לחקור את מבנהו הפנימי של האובייקט אלא כדי לתת תחושה של מודרניות וחדשנות. הרקע המופשט מבטא את האופי של הדמויות, את עוצמתן ואת כוחניותן, ומדגיש את בידודן והתעלמותן מהסביבה, מהערכים המקובלים. מעבר להילה השחורה שסביב שתי הדמויות המרכזיות נראה המון הנושא דגלים אדומים - פועלים, פרולטריון. בקדמת התמונה, מצד שמאל, נראה דגל הנהרס על ידי "החולצות השחורות".

המפגינים עוצבו בצבע תכלת-אפור בהיר, שהולך ונעלם ברקע הלבן של הציור. אנו רואים רק את הראשים של המפגינים, ואלה מעוצבים כצורות מעוגלות, רכות. האמן מדגיש את חולשתם למול שני הגיבורים של הציור. ברור שהשניים הרבה יותר חזקים מן ההמון המפגין.

המפגינים האוחזים דגלים אדומים מייצגים את הקומוניסטים, יריביהם הפוליטיים של הפשיסטים. שתי התנועות הפוליטיות הללו התחזקו מאוד ב- 1919 באיטליה. מימין נראה בניין בוער. לשונות האש שפורצים מחלונותיו מזכירים דגלים אדומים המתנופפים ברוח. כאן מתריע האמן על הסכנה הנשקפת מן הקומוניסטים. רק הכוח של "החולצות השחורות" יכול למנוע את האסון שתמיט השרפה הקומוניסטית.

אחד הגורמים המרכזיים שהביא לעליית הפשיסטים לשלטון ב- 1922 היה העובדה שאנשים רבים ראו בהם כוח יחיד שיכול לעמוד להגן על איטליה מפני האיום הבולשביקי (מבפנים). ב- 1933, כשיצר פרמפוליני את היצירה, הייתה איטליה נתונה במשבר כלכלי. במצב של משבר כלכלי נפגע לרוב האמון בשלטון, ויציבותו מתערערת בשל כך. בתקופת המשבר הכלכלי באיטליה מתארגנת התנועה האנטי פשיסטית המונהגת על ידי קומוניסטים.

כדי להחזיר ולחזק את האמונה בשלטון הפשיסטי מחזיר האמן את הצופים לאירועים שבעקבותיהם קם השלטון. הוא מקביל בין האירועים של 1919 לבין אלה של 1933, ומזכיר כי רק פשיסטים יכולים להציל את איטליה מהסכנה הקומוניסטית.

מקורות

Affron, M. & Antliff, M. (ed.) (1997), Fascist Visions, Princeton University Press, Princeton.


כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום