על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


נאם, ג`ון פייק Nam, June Paik
2006-1932
פיסול, מוזיקה, וידאו ארט
  • פיסול
  • מוזיקה
  • וידאו

ג'ון פייק נאם הוא אמן הפועל בתחומים רבים, בהם וידאו, מוזיקה, פיסול ומיצג. הוא ידוע בעיקר בזכות חדשנותו האמנותית בתחומי האלקטרוניקה והווידאו. הוא נחשב לאבי אמנות הווידאו, שכן נראה שהבין יותר מכל אמן אחר בדורו את הפוטנציאל האמנותי הקיים בתחום הווידאו והטלוויזיה.
באמצעות מגוון רחב של סוגי אמנות, בהם מיצבים, וידאו, פיסול ומיצגים, הצליח פייק לעצב מחדש את הצורה שבה אנו תופסים דימויים באמנות העכשווית. עבודותיו שנונות ומדגישות היבטים של אבסורד, ומתאפיינות ברמה טכנולוגית גבוהה ובווירטואוזיות.

נאם נולד בשנת 1932 בסיאול. בגיל ארבע-עשרה למד נגינה בפסנתר והלחנה, ובשנת 1956, במסגרת לימודיו באוניברסיטת טוקיו, השלים עבודת מחקר על המלחין האוסטרי ארנולד שואנברג. בתום לימודיו נסע לגרמניה, שם למד תולדות המוזיקה באוניברסיטת מינכן ובקונסרבטוריום בפריינבורג. במהלך לימודיו פגש מלחינים אחדים, בהם קרלהיינץ סטוקהאוזן (Karlheinz Stockhausen) וג'ון קייג' (John Cage), שעבודותיו האוונגרדיות השפיעו על האמן הצעיר לבחון את האפשרויות הטמונות במוזיקה אלקטרונית. 

בשנת 1962 הצטרף נאם לקבוצת האמנים המושגיים, הרדיקלית, פלוקסוס (Fluxus), והחל לקחת חלק בקונצרטים ובמיצגים שארגנה. שנתיים מאוחר יותר עבר לניו יורק, ושם הציג מסגרת פסטיבל מוזיקה אוונגרדי את העבודה  "אופרה רובוט" (Opera Robot) (1964). העבודה כללה רובוט שהלך, דיבר והפריש שעועית על פי הוראות ששודרו אליו בשלט רחוק.

את מצלמת הווידאו הראשונה שלו רכש ג'ון פייק בשנת 1965, רכישה שסימנה את ראשית התקופה האמנותית המוכרת ביותר שלו שבה הוא משלב טכנולוגיות וידאו בפיסול, במיצב ובמיצג. בתחום הווידאו רואה פייק אמצעי ביטוי מתאים לסוף המאה העשרים, ובמוניטור וידאו סמל לעידן טכנולוגי לא-אנושי. עבודות המייצגות תפיסה זו הן "חזיית טלוויזיה לפסל חי" (1969) - מיצג שבו משתף האמן פעולה עם הצ'לנית שארלוטה מורמן (Charlotte Moorman). במיצג זה מנגנת מורמן בצ'לו כשעל גופה חזייה העשויה משתי טלוויזיות. דוגמה נוספת היא העבודה "טי-וי בודהה" (1974) שבה נראה בודהה המגולף בעץ "מתבונן" על עצמו.

במהלך השנים הפכו עבודותיו של פייק מורכבות יותר וגדולות ממדים. בשנת 1998 הציג את העבודה "יותר זה יותר טוב" - מגדל של 1003 מוניטורים בפתיחה לאולימפיאדה בסיאול. 


מקורות וקישורים

Stooss ,Toni (1991), NJP - Video time-Video space, Cantz edition, pp. 178-196.
Fargier, Jean Paul (1989), Nam June Paik, Artpress, pp. 24-57.
Hanhardt, John G. (2000), The worlds of Nam June Paik, Guggenheim publications, pp.10-16.
http://www.geocities.com/namjunepaik/bio.html
http://www.solwaygallery.com/Pages/paik.html
http://www.paikstudios.com/essay.html
http://www.guggenheim.org/exhibitions/past_exhibitions/paik/
http://www.paikstudios.com/gallery/gallery_index.html

כתב: פיטר מלץ

מתוך אתר: Lena's diary-a catalogue of unusual events
אופרה רובוט, 1964, מתוך אתר cyberneticzoo
חזיית טלוויזיה לפסל חי, 1969, מתוך אתר האמן
טי-וי בודהה, 1974, מתוך אתר האמן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום