על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


נאומן, ברוס Nauman, Bruce
1941
ציור, פיסול, תאוריה
  • ציור
  • פיסול
  • תאוריה

נאומן נולד באינדיאנה, ארצות הברית. ב- 1964 השלים את לימודיו הריאליים באוניברסיטת מדיסון שבמדינת ויסקונסין. הוא המשיך בלימודי אמנות באוניברסיטת קליפורניה, ובשנת 1965 החל ליצור את פסליו הראשונים. מלבד פסלים, יצר נאומן גם סרטים, מיצבים ועבודות גרפיות.

נאומן התעניין בשאלות מהותיות שהעלתה האמנות המושגית, ועסק בהן ביצירותיו. הוא חוקר את האפשרויות והגבולות של האמנות, ועוסק בשאלות מהי אמנות ומה היא יכולה להיות, וכן מיהו אמן אמיתי ומהו תפקידו בחברה.

הוא מבטא חלק משאלות אלה באמצעות ניתוח תהליך העשייה והתמקדות במושג ובזהות של חומר העבודה ולא במהות היצירה כאובייקט. המראה הלא-גמור והחספוס שהוא מעניק לעבודותיו, מעבירים את התחושה שמדובר בתהליך העשייה. בפסלי הפיברגלס שלו משנות השישים באות לידי ביטוי תחושות אלה. הפסלים מחוספסים וניכרים בהם הטקסטורה והדחיסות. על מנת להשאיר את החומר גלוי ולהדגיש את היעדר האיכות ה"נקייה", הגיאומטרית שאפיינה את הפיסול המינימליסטי שאליו התנגד ואשר מצא אותו מעט אווילי, הוא אף אינו צובע את העבודות.

בשנות השישים יצר נאומן גם כמה סרטים קצרים, שגם בהם, בדומה לפסלים מאותה תקופה, ניכר הדגש על התהליך. בסרטים אחדים הקליט את עצמו בתנוחות שונות והשתמש בגופו כחומר ליצירה. לדעתו, עשייה כזו מזכירה את הפעילות בסטודיו, והרי העשייה עצמה היא היא היצירה.

את רצפות הגומי, המאוחרות לפיסול בפיברגלס, הוא יוצר כדי להראות שכוחה של האמנות בדברים שאין להסבירם, ושהיא מתרחשת באמצעות חיבור אלמנטים שונים שיוצרים מערך המגלה מחד ומסתיר מאידך, ומגרה אותנו לחשוב על שנאמר בה במוסווה - מערך ניגודים בין הגלוי והנסתר.

סדרת הפסלים בנורות ניאון מהווה פרק חשוב ומשמעותי ביצירתו של נאומן. יצירות הניאון הן סוג של מיצבי שילוט בניאון המתקשרים לפרסומות ולחיי היומיום שבאמצעותם מעביר נאומן מסרים של תהייה והגות, לעתים באמצעות משפטי ניגוד. בדומה לעבודות הקודמות, גם כאן המסר הוא כפול ודו-משמעי. שילוט הניאון מתקשר לעולם המסחר והשעשועים של לאס וגאס.

ביצירתו בניאון משנת 1967 "האמן האמיתי עוזר לעולם על ידי כך שהוא חושף אמיתות מסתוריות", או ביצירת ניאון אחרת משנת 1983: "חיים/מוות, יודע/לא יודע" מאזן נאומן את האמרות המסתוריות הללו, על תפקיד האמן ועל מהות החיים.

יצירות אלה מאפשרות לו לצאת באמירה חברתית פילוסופית תוך שימוש באמצעים מסחריים פופולריים של חברת השפע והצריכה. הוא יוצר בעבודותיו גוון פרדוקסלי, הוא מבקש לשתף את הצופה ולחשוף בפניו את התהליכים, ועם זאת מבקש שההשתתפות תהיה מוגבלת.

בשנות השבעים הושפע נאומן בעיקר מג'ספר ג'ונס (Jasper Johns), ושאב ממנו את מוטיב חלקי הגוף התלושים ביציקות שעווה. הוא יצר מיצבים רבים ובשנות השמונים המשיך במיצבי הניאון. על הפסלים המאוחרים בשנות התשעים הוא מבקש להלביש משמעות פוליטית - הנוגעת בעיקר לעינויי שבויים פוליטיים בדרום אפריקה ומרכז אמריקה, לטוטליטריות ולגזענות. עבודותיו המאוחרות מושפעות מרעיונותיו של יעקובו טימרמן (Jacobo Timerman), העיתונאי הארגנטיני שעונה בתקופת השלטון הצבאי שם.

מקורות וקישורים

Coosje, van Bruggen (1988), Bruce Nauman, Rizzoli, New York.
Brundage, Susan (editor) (1994), Bruce Nauman 25 Years, Rizzoli, New York.
Gopnik, Adam (1990), "Bits and Pieces", The New Yorker, vol. 14.
Nesbitt E. Lois (1990), "Lie Down, Roll Over", Artscribe, Summer. 

כתבה: רוית זאבי
מתוך אתר: PBS
האמן האמיתי עוזר לעולם על ידי כך שהוא חושף אמיתות מסתוריות, 1967, מתוך אתר speronewest water
חיים/מוות, יודע/לא יודע, 1983, מתוך אתר lacma
חלקי גוף ביציקת שעווה, ראשו של רינד וראשו של אנדרו מחוברים דרך האף, 1989, מתוך אתר בלוגספוט
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום