על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אובייקט - ארוחת הבוקר בפרווה, אופנהיים מרט Object - Le Dejeuner en Fourrure, oppenheim meret
1936 מוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
קוטר הספל 10.9 ס"מ, קוטר הצלחת 23.7 ס"מ, אורך הכף 20.2 ס"מ, גובה כולל 7.3 ס"מ

הרעיון לאובייקט הסוריאליסטי נולד בבית קפה פריזאי שבו נפגשו לכוס תה מרט אופנהיים, פיקסו ובת זוגו באותה עת הצלמת דורה מאר. אופנהיים הופיעה בצמיד נחושת מעוטר בפרווה שעיצבה בעבורה אלזה צ'יאפרלי. פיקסו ומאר התעניינו בתכשיט והתפעלו ממנו מאוד. פיקסו אמר בצחוק שבעצם אפשר לכסות בפרווה כל דבר. אחרי הפגישה מרט אופנהיים נכנסה לחנות הכולבו וקנתה ספל, צלחת וכפית. בבית הצמידה להם בדבק פרווה.

"האובייקט" הפך לאחת היצירות המייצגות של התנועה הסוריאליסטית וליצירה הכי מפורסמת של האמנית הצעירה. אופנהיים קראה ליצירתה "אובייקט". השם המוכר יותר "ארוחת הבוקר בפרווה" ניתן על ידי המשורר פול אלואר, ויש בו רמיזה ליצירה מפורסמת אחרת שייצגה את התנועה האימפרסיוניסטית - "ארוחת הבוקר על הדשא" (1863) של אדוארד מאנה.

הספל, הצלחת והכפית נראים ככלים רגילים שבהם אנו משתמשים מדי יום ביומו. אך מובן כי השימוש בהם לשתייה ולאכילה נוטרל בשל ציפוי הפרווה, ולכן הכלים "הפרוותיים" הם ממשיים ודמיוניים בו זמנית. מפגש מושלם זה בין מציאות וחלום הוא מפגש שאליו שאפו להגיע הסוריאליסטים.

הוצאת הכלים משימושם היום-יומי באמצעות הדבקת פרווה מוסיפה להם מרקם חדש ולא צפוי, ומאירה באור חדש את צורתם ואת פעולת הערבוב החוזרת על עצמה של הכפית בתוך ספל התה. בהתאם למערכת הדימויים הפרוידיאנית, שעליה התבססו הסוריאליסטים, מייצג הספל איבר מין נשי, והכפית מזכירה בצורתה איבר מין זכרי.

הביקורת הפמיניסטית גילתה כי הנשים שהיו חברות בתנועה הסוריאליסטית יצרו בעיקר אובייקטים. סוריאליסטים העריצו נשים כי האמינו שיש בהן משהו ילדותי וזה נותן להן אפשרות להגיע למעמקי התת-מודע בקלות רבה יותר מאשר לגברים. תפקיד האישה בתנועה הסוריאליסטית היה יותר כאובייקט הערצה מאשר כיוצרת, ולכן לא במקרה מבקרי אמנות היו מתבלבלים ומשייכים את "ארוחת הבוקר בפרווה" לאמן ולא לאמנית (השם מרט אינו מסגיר באופן חד-משמעי את מין היוצר).

מקורות


Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Chadwick, W. (1985), Women Artists and the Surrealist Movement, New York Graphic Society Book, Boston.
Neret, G. (1993), Erotic Art, Taschen, Koln.

כתבה: אלה טל

 

אובייקט-ארוחה בפרווה, מתוך אתר ויקיפדיה
אובייקט-ארוחה בפרווה, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום