על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


כיסא בעל ערכים פיסוליים (אורגניים) Organic Armchair
1940 המוזיאון לאמנות מודרנית ניו-יורק

סארינן, ארו

92.5X75X62.5 סנטימטר, עץ לבוד

באוקטובר 1940 הכריזה המחלקה לעיצוב תעשייתי במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק על תחרות לעיצוב שמטרתה העלאת איכות עיצוב הפנים של כל המעמדות החברתיים באמצעות שיתוף פעולה בין מעצבים, יצרנים ואנשי עסקים. נושא התערוכה היה "עיצוב אורגני בריהוט ביתי". עיצוב אורגני הוגדר כ"עיצוב שבו מתקיים יחס הרמוני בין האלמנטים השונים המתייחסים למבנה, לחומר ולתכלית. כמה חנויות ענק אמריקניות תמכו בתערוכה והבטיחו לייצר בכמויות מסחריות את המוצר המנצח. אחד הקריטריונים להשתתפות בתערוכה הייתה יכולתו של המוצר להיות מיוצר בייצור המוני.

צ'רלס אימס וארו סארינן זכו בשני הפרסים הראשונים מבין שש הקטגוריות השונות, והכיסא "כיסא בעל ערכים פיסוליים (אורגניים)" זכה לתשומת לב מיוחדת.

הכיסא, שהפך לקלאסיקה, עשוי מעץ דיקט שקיבל את צורתו באמצעות תבנית, גומי, בד ועץ ליבנה. לכיסא ארבע רגליים עץ ליבנה המוטות בזווית של שמונים מעלות כלפי המושב. הרגליים נעשו מעץ, בניגוד לרגלי האלומיניום המקובלות, וזאת בגלל הקיצוצים בחומר שאפיינו את שנות המלחמה. גובה המושב הוא ארבעים סנטימטרים. מהפכנותו של הכיסא היא במושב שעשוי מיחידת עץ אחת היוצרת צורה עגלגלה, זורמת ואורגנית.

המושב נוצר על בסיס טכניקה מתקדמת שאותה החלו לפתח צ'רלס ורי אימס ביולי 1941 בדירתם בלוס אנג'לס. הם שאפו ליצור תהליך לעיצוב תלת ממדי של עץ לבוד שיאפשר יצירת כיסאות בכמויות גדולות תוך שמירה על איכות גבוהה.

תהליך הכנת המושב התבצע כך: הם יצרו את צורת המושב מגבס שאותו יכלו לחמם באמצעות גופי חימום חשמליים. הם ציפו את הגבס בלכה ובשכבות שונות של סיבים. בין כל שכבה ושכבה הם הניחו נייר כסף. לאחר שאטמו את התבנית הם לחצו לתבנית עץ עם דבק. הלחץ בשילוב חום המסו את הדבק בין השכבות, ולאחר כארבע שעות תהליך הלחץ נגמר. הם ציפו את העץ בשכבת גומי עדינה ולבסוף בבד.

בגלל מלחמת העולם השנייה ובשל העובדה שמחירי הייצור ההמוני היו עדיין יקרים הכיסא לא הגיע לשלב הייצור ההמוני, וכך הוחמץ הרעיון המקורי לתחרות.

מקורות

Fiell, Charlotte and Peter (2000), Industrial Design A-Z, Taschen, Italy, pp. 194-195.
McDermott, Catherine(1997), Book of 20th Century Design, The Overlook Press, New York, p. 125.
von Vegesack, Alexander (2000), 100 masterpieces from the Vitra Design Museum Collection, Druckhaus , Radolfzell, pp.142-148.
Furniture -- The Work of Charles and Ray Eames: A Legacy of Invention

כתב: פיטר מלץ

כיסא בעל ערכים פיסוליים, 1940, מתוך אתר ספריית הקונגרס האמריקאי
כיסא בעל ערכים פיסוליים, 1940, מתוך אתר ספריית הקונגרס האמריקאי
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום