על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אורסלר, טוני Oursler, Tony
1957
פיסול, וידאו ארט
  • פיסול
  • וידאו

טוני אורסלר הוא אמן מיצבי וידיאו שזכה להכרה בסוף שנות השמונים בזכות גישתו הרעננה והמקורית לפיסול. סגנונו המוכר מזוהה בזכות פסלים בצורת ראש בובה, שעליהם מקרין אורסלר דמויות מצולמות בווידיאו. אורסלר מתייחס בעבודותיו למצבי נפש דוויים, המאפיינים מצוקות חברתיות. אמנותו מייצגת את תחושת אי-הוודאות המיוחסת לתקופה הפוסט מודרנית.

אורסלר למד במכון לאמנות, קליפורניה, וסיים את חוק לימודיו בשנת 1979. עבודות הווידיאו המוקדמות שלו, כגון "להסתחרר החוצה" (Spin out 1982), כללו סרט וידיאו ותפאורה בסגנון תיאטרון בובות. העבודות המוקדמות הללו כללו נרטיב מפורק ובו נושאים כמו ניכור, מניפולציה של התקשורת ומודעות למצבי נפש מפורקים, ששימשו בסיס לעבודותיו המאוחרות יותר.

בתחילת שנות התשעים החל אורסלר ליצור אמנות מולטימדיה. הוא גילה את השימוש בזרקורי "צג גבישי נוזלי" שאיפשרו לו להקרין דימוי לתוך ממד מרחבי. לדוגמה, בעבודה "בובה בוכה" 1993
 ( Lodi, 1998, Crying Doll p.17) הוקרנה דמות בוכה על ראש בובה. בעבודה זו ביקש אורסלר ליצור פיסול שיזכה לתגובה אמפתית של הצופה לאובייקט ממוכן.

בשנת 1994 הציג אורסלר את "בובה בוכה" במיצב Judy. עבודה זו חקרה את פיצול האישיות (מחלת נפש). בכך אורסלר נודע כאמן החוקר מצבי נפש, ובמיוחד בסדרת העבודות שלו מודעות מפורקת. המחקר בנושא מצבים והפרעות נפש בשילוב עם וידיאו וטכנולוגיה התאימו מאוד לאווירה התרבותית השלטת בשנות התשעים, ואורסלר זכה להכרה מלאה של עולם האמנות בתערוכה במוזיאון לאמנות עכשווית בלוס
 אנג'לס (MOCA).

בסוף שנות התשעים אורסלר החל לבחון את הקיטוב בין אור לחושך בתולדות הקאמרה אובסקורה (Camera Obscura
). דוגמה לכך היא העבודה "קמרה אובסקורה" משנת 2000, שכללה תיבת עץ עם עדשת זכוכית שעליה הוקרן דימוי שכונה מלאך/שטן. דוגמאות נוספות לעבודות מסוג זה הם המיצב "אופטיקה" (Optics) משנת 1999 וסדרת פסלי הווידיאו "קומפוזיט" () 1999, שבהם מוצגות עיניים שבאישוניהם השתקפויות של טלוויזיה.

עבודותיו של אורסלר משלבות לעיתים קרובות טקסט מדובר, דמות זזה ואובייקט פיסולי. עבודותיו, המאופיינות בבובות מונפשות, יוצרות סביבה טעונה ואינטראקציה פסיכולוגית עם הצופה, ומערבות אותו בצורה משמעותית ביצירה. דוגמה לכך היא היצירה "אין לנו רצון חופשי", משנת 1995, שבה שתי בובות בעלות מבע (מוקרן) מבוהל של חוסר אונים מוחלט ישובות על מדף מוגבה, כחיות נמלטות.

אורסלר יוצר מיצבים מרתקים ומעוררי-מחשבה, שזוכים לתפוצה בינלאומית, ופעם אחר פעם גורמים פופולריים וביקורתיים מרעיפים עליו שבחים.

 

מקורות

Balkenhol, Bernard (1997), Tony Oursler- My Drawings 1976-1996, Uwe Kraus, pp.2-7

Janus Elizabeth, Moure Gloria (2001), Tony Oursler, Ediciones Poligrafa, pp. 25-36, 189, 192, 224

Tony Oursler | Online
Tony Oursler
Lisson Gallery 
artnet
Electronic Arts Intermix EAI

כתב: פיטר מלץ

טוני אורסלר, מתוך אתר moatsciro
יצור, 2002, מתוך אתר hyperallergic
ווינסטון, כאמל, סיילם, מרלבורו, מיצג וידאו, 2008, מתוך אתר
undle, מיצג וידיאו ופיברגלס, 2005, מתוך אתר samuelis-baumgarte
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום