על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


פולוק, ג'קסון Pollock, Jackson
1956-1912
ציור
  • ציור
ג'קסון פולוק הוא החשוב שבחברי אסכולת האקספרסיוניזם המופשט. הוא מזוהה בעיקר עם התנועה המכונה "ציור פעולה". טכניקת הציור שהפכה עד מהירה לתו הזיהוי שלו היא טכניקת הנזילה והשפיכה שאותה החל לפתח בשנת 1947.

בשנת 1930 נסע פולוק בעקבות אחיו לניו יורק, ושם נרשם ללימודי אמנות אצל המורה הצייר תומס הארט בנטון. מאוחר יותר, בין השנים 1940-1935, הוא עבד כצייר בשירות הממשלה במסגרת "מפעלי האמנות הפדרליים". באותה תקופה הוא עבר מספר טיפולים פסיכיאטריים ביניהם טיפול על ידי שני פסיכואנליטיקאים מאסכולת יונג, אשר השתמשו בעבודותיו למטרות הטיפול.

בשנת 1943 חתם פולוק על חוזה עבודה עם אספנית האמנות ובעלת הגלריה פגי גוגנהיים, ותערוכת היחיד הראשונה שלו נערכה בגלריה שלה בנובמבר באותה שנה. שנתיים מאוחר יותר, בשנת 1945 נשא פולוק לאישה את הציירת לי קרסנר ועבר ללונג איילנד, שם חי עד מותו בתאונת דרכים.

את התפתחותו האמנותית של פולוק ניתן לחלק לכמה תקופות.

בתקופת לימודיו הושפעו עבודותיו במידה רבה מן הנושאים של בנטון, מורו. ציוריו עסקו בדרך כלל בנוף מצומצם ובסצנות פיגורטיביות.

בין השנים 1943-1938 מתאפיין סגנונו של פולוק במידה מסוימת של הפשטה, ומשקף השפעה רבה של הציירים האירופאים פאבלו פיקסו וחואן מירו, ושל הצייר המקסיקני חוסה קלמנטה אורוסקו. כמו כן ניכרת בעבודותיו השפעה של סימבוליזם בהשראתו של יונג ותאוריות סוריאליסטיות. עבודות כגון: "ציפור", "זכר ונקבה" (1942) ו"שומרי הסוד" (1943) מבטאות היטב סגנון זה.

ההתפתחות של פולוק מנקודה זו ועד 1940 מוכיחה מאבק לחיפוש אחר תהליך שבאמצעותו יוכל לתרגם דמיון של תת-מודע לציור. העבודות: "תת מודע כחול", "המפתח" (1946), "עיניים בחום" (1946), ו"תוכן מנצנץ" (1946) משקפות את מגוון הטכניקות שבדק פולוק בתקופה זו.

החל ב- 1940, הרבה פולוק לעבוד על גבי נייר. עבודות אלה שימשו בסיס לפיתוח עבודותיו על קנבס.

בין השנים 1944-1943 מצייר פולוק את העבודה הענקית הראשונה שלו - "ציור קיר". ציור זה מהווה פריצת דרך לסגנון אישי, שבו שיטתו של בנטון מתמזגת עם אסוציאציות סוריאליסטיות חופשיות וחומרים שנדלו מהתת-מודע.

בשנת 1947 החל פולוק להשתמש לראשונה בטכניקת הנזילות והשפיכות על גבי משטח בד המונח על הרצפה. פולוק יצק תלוליות של צבע על פני הבד מכל ארבעת צדדיו, ויצר בהם מרקם של קווים והיתזים המכסים את כל פני השטח. עבודות בסגנון זה הן: "תקופת הקיץ", "הבנה חמישית מלאה"(1947) ,"עשרה בנומבר 1949" (1949), "אחד" (1950).

בין השנים 1952-1951 צייר פולוק אך ורק בשחור ובלבן. העדפה זו באה לידי ביטוי בעבודות: "מספר 23" (1951), "אקו" (1951), ו"מספר 7" (1952).

בסוף שנת 1952 חזר פולוק לצבע ולעבודות ענק: "קטבים כחולים" (1952), "התכנסות", "פורטרט של חלום" (1953), "אפרוריות של ים" (1953).

פולוק האמין שהאמנות מקורה בתת-מודע, ושפט את עבודותיו ואת עבודותיהם של אחרים על פי מידת האותנטיות של הביטוי האישי המובע בהן. בחייו הוא זכה לפרסום רב ולהכרה בסגנון האישי והרדיקלי שאפיין אותו.

מקורות
פייפר, דיויד (עורך) (1984), אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, כתר, ירושלים, עמ' 148.

Britannica multimedia 99 (1999), CD-ROM, Pollock, Jackson, Britannica.
Ferrier, Jean-Louis (1999), Art of the 20th Century, Chene- Hachette, Italy, pp. 413, 450, 492, 531, 597, 963-964
Mark Harden's texas.net Museum of Art - "Jackson Pollock"


כתבה: גליה כהן
מתוך אתר: artist quote of the day
שומרי הסוד, 1943, מתוך אתר art we love
המפתח, 1946, מתוך אתר ibiblio
מספר 7, 1951, מתוך abstract-art
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום