על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ראושנברג, רוברט Rauschenberg, Robert
1932
עיצוב, ציור, פיסול, תאטרון, מוזיקה
  • עיצוב
  • ציור
  • פיסול
  • תאטרון
  • מוזיקה
ראושנברג החל את השכלתו האמנותית במכון לאמנות ולעיצוב של קנזס, שם למד בין 1948-1947. ב- 1948 הוא למד בפריז באקדמיה ג'וליאן במשך חצי שנה. כששב לארצות הברית החל ללמוד ב"בלאק מאונטן קולג'"
(1949-1948).

בין השנים 1952-1949 היה ראושנברג סטודנט של "הליגה לסטודנטים לאמנות", אך המשיך את קשריו עם "בלאק מאונטן קולג'", במיוחד עם המלחין ג'ון קייג' שלימד שם ועם הכוריאוגרף מרט קונינגהם. עבודותיו הראשונות הושפעו מהאקספרסיוניזם המופשט - הסגנון השולט באותה תקופה, ומזרם המינימליזם ("ציורים לבנים", 1951). ב- 1954 החל ראושנברג ליצור יצירות אסמבלז' שכללו חפצים מצויים כמו גלויות, תצלומים, פוחלצים, כריות וכד' ("שארלין", 1954). אחת ההשפעות החשובות על יצירתו הייתה דרך יצירתו של קורט שוויטרס, במיוחד עבודות ה"מרץ" שלו. ראושנברג ראה את עבודותיו אלו כניסיון לחבר בין אמנות לחיים, ובהקשר זה יצר את יצירות הפופ הראשונות שלו ("אודאליסק", 1958-1955). באותה שנה הוא אף החל לשמש כמעצב במה ותלבושות בלהקתו של קונינגהם.

בסוף שנות החמישים, תחילת שנות השישים פיתח ראושנברג טכניקה של העברת רישום. טכניקה זו אפשרה לו לשלב בצורה חופשית דימויים שונים מכתבי עת ומעיתונים ביצירה אחת (34 איורים ל"גיהינום" של דנטה). השיטה של ההקשרים החופשיים שבעזרתה בנה את היצירה הושפעה מהסוריאליזם.

ב- 1962 חדל ראושנברג ליצור אסמבלז'ים מאחר שגילה טכניקה קלה יותר: העברת הציור בעזרת תהליך פוטומכני של הדפס רשת. לעתים הוא צייר בצבעי שמן מעל ההדפס ("אחוזה", 1963), דבר שהוסיף לעבודות מראה אישי יותר בהשוואה לעבודות דומות אצל אנדי וורהול. בשנת 1964 זכה ראושנברג בפרס לציור בתערוכה הדו-שנתית בוונציה. לאחר זכייתו הוא עסק פחות בציור ויותר במיצבים (Soundings, 1968, "אוראקול", 1965) ומיצגים ("פליקן", 1963). בין השנים 1965-1964 נדד ראושנברג עם להקתו של קונינגהם, שבה שימש כמנהל במה וכמנהל תאורה החל בשנת 1961.

בשנות השבעים הוא יצר "סדרות קרטון" - קופסאות קרטון שפירוקן הקנה להן צורה חדשה. העבודה הושפעה מהזרם "אמנות התהליך" או אמנות ה-ACTION.
בשנות השמונים לא יצר ראושנברג כיוונים חדשים. הוא עבד על סדרות של עבודות קיר מונומנטליות עשויות מחתיכות מתכת מצויה או דחוסה. לסדרות הוא קרא "שפע". בין 1990-1985 הוא עסק בפרויקט "חילופי תרבות בין-ימיים של ראושנברג", והמשיך לראות ביצירתו אמצעי לשיפור תקשורת ויחסי גומלין חברתיים.

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Lucie-Smith, E. (2000), Lives of the Great 20th century Artists, Thames & Hudson, London.


כתבה: אלה טל
רוברט ראושנברג, מתוך אתר american masters
שארלין, 1954, מתוך אתר arthistory
אוראקול, 1962-1965, מתוך אתר centrepompidou
סדרות קרטון, 1971, מתוך אתר baeditions
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום