על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


רוק אנד רול, ג'ורג' סיגל Rock and Roll Combo, George Segal
1964 לאנדסמוזיאום, דארמשטאד, גרמניה

גבס, עץ, תיל, כלי מוזיקה
קבוצת הדמויות בפסל הפופ ארט האמריקני מתארת להקת רוק אנד רול. הפסלים פיגורטיביים, לבנים כצבע יציקת הגבס, עשויים בטכניקה המאפיינת רבים מפסליו של סגל. הפסל בחר בגבס לא רק בגלל תכונותיו הנוחות לטכניקת היציקה שלו אלא גם בגלל שזה חומר זול ויומיומי, ומשום כך יש בו כדי לקרב בין הפסל (האמנות) לבין המציאות היומיומית (החיים). הרעיון של התקרבות בין אמנות וחיים הופיע עוד אצל מרסל דושאן; חברי זרם "הפופ- ארט" (שנקרא לעתים גם "נאו-דאדא") המשיכו לפתח את הרעיון.

לשניים מבין חברי הלהקה הלבנים צורפו כלי נגינה אמיתיים - גיטרה ותופים. נוצר ניגוד מוזר בין הכלים הצבעוניים ובעלי חומריות מציאותית, שנראים כה אמיתיים, לבין האנשים הלבנים, שתווי פניהם מטושטשים, והם נראים כמו רוחות רפאים. החפץ נראה כבעל חשיבות רבה יותר לעומת האנשים. כך מתבטאת אולי ביקורתו של סגל כלפי חברת הצריכה האמריקנית של שנות השישים. כמו כן מוזיקת הרוק אנד רול הקצבית והתוססת אינה הולמת את התנוחות הסטטיות וחסרות החיים של חברי הלהקה.

בשנות השישים עסק סגל ביצירת דמויות סטראוטיפיות של המעמד הבינוני והנמוך בארצות הברית. הדמויות נראו כמו קריקטורות. הוא תיאר בין השאר גם את נציגי עולם הבידור. גם ההצגה של חברי הלהקה היא אירונית (גישה האופיינית ל"אמנות הפופ").

מוזיקת הרוק אנד רול שואפת משני מקורות: השירה הקצבית של השחורים האמריקאים - בפסל הנגן השחור מנגן בתופים - ומוזיקת "קנטרי" של הלבנים שבה הכלי העיקרי הוא הגיטרה - הנגן הלבן מנגן בגיטרה. דמות האישה מהווה ניגוד לשאר הדמויות בכך שאינה מנגנת ותנועות גופה הן תנועות של ריקוד. היא נועלת נעליים בעלי עקב גבוה ודק - אביזר נשי בעל מטען אירוטי. אולי יש בפסל אמירה צינית שנקישות העקבים הן הביטוי המוזיקלי של הזמרת ולא הכישרון הווקלי שלה. לזמרת צורת גוף נשית במודגש: אגן רחב מאוד, שדיים גדולים ונפולים. (למרות הלבוש הצמוד והחושפני גופה של הזמרת נראה דוחה יותר מאשר מעורר תשוקה. היא מזכירה עוגות ושוקולדים של קלאס אולדנברג - מרושלים, מתפזרים ודוחים למרות השם המפתה.) כאמור הזמרת, בשונה מחברי הלהקה, אינה אוחזת כלי נגינה, אולי מפני שהגוף שלה נתפס ככלי. נראה כי היא מפתה את הקהל בגופה יותר מאשר בקולה הערב.

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Hunter, S. (1988), George Segal, Bartley, New York.


כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום