על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


רוזנקוויסט, ג`יימס Rosenquist, James
1933
עיצוב, ציור, קולנוע, וידאו ארט
  • עיצוב
  • ציור
  • קולנוע
  • וידאו
ג'יימס רוזנקוויסט נולד בגרנד פוקס שבצפון דקוטה, ארצות הברית. בילדותו נדדו הוא ומשפחתו לעתים תכופות ברחבי המערב התיכון. כבן יחיד שיתפו אותו הוריו בכל שטחי ההתעניינות שלהם, ובעיקר בעניין שמצאו בכלים מכניים ובתעופה.

בחטיבת הביניים למד ג'יימס אמנות וזכה במלגה ללימודי שבת בבית הספר לאמנות שבמיניאפוליס. לאחר שסיים את לימודיו בתיכון החל את לימודי האמנות שלו באוניברסיטת מינסוטה. במשך חופשות הקיץ עבד כצייר שלטים.

בשנת 1954 הוא צייר את פרסומת החוצות הראשונה שלו. שנה מאוחר יותר זכה במלגה ללימודי אמנות בניו יורק. הוא המשיך את לימודיו בניו יורק ולמד עם אמנים מוכרים נוספים כאדווין דיקינסון, ויל ברנט, מוריס קנטור ועוד. במהלך שנות החמישים חקר את שיטות הציור המסחרי וכן את חומרי הציור הייחודיים לציור מסוג זה. באותן שנים נחשף למגמות האקספרסיוניזם המופשט באמנות והושפע מהסגנון הראליסטי בשילוט שבו עסק ומאמנות הפופ, שהחלה להתהוות. בשנת 1958 החל לעבוד כצייר שלטים וכמעצב חלונות ראווה.

בשנת 1962 הציג את תערוכת היחיד הראשונה שלו שבה נמכרו כל העבודות. בשנת 1963 עבד עם כמה פסלים והציג את עבודותיו בכמה גלריות ברחבי ארצות הברית. באותה שנה החל ללמד באוניברסיטת ייל, והוכרז בכתב העת "אמנות באמריקה" כ"צייר הצעיר של השנה". רוזנקוויסט בראשית שנות השישים גיבש את סגנונו המשלב ריאליזם מעוות עם מרכיבים שונים מתרבות הצריכה והשפע של אמריקה לכדי קולז' מצויר ויוצר בכך קומפוזיציה ביקורתית. למשל הציור"נווד" (1963).

בשנת 1965 החל ליצור הדפסים וצייר את ציורו המפורסם ביותר "F-111"
(1965). העבודה זכתה בתהודה רבה בשל חדשנותה, והתקבלה כסמל המחאה למלחמת וייטנאם.

חידושיו הגדולים של רוזנקוויסט הם ציור מונומנטלי, יצירת סביבה טוטלית באמצעות הציור, פירוק וקיטוע מכוונים של דימויים מעולם התרבות הפופולרית וסידורם מחדש ליצירת אניגמה (חידה).

בשנת 1968 הציג תערוכה רטרוספקטיבית ראשונה באוטבה שבקנדה. בשנת 1969 החל בניסויים בטכניקות צילום וקולנוע. בשנת 1970 הציג בקלן שבגרמניה ובמוזאון ויטני שבניו יורק. בשנת 1975 פנה לסנאט בבקשה לחוקק זכויות לאמנים; לא הייתה זאת הפעם הראשונה שבה גילה מעורבות פוליטית. הפעם הראשונה הייתה מעורבותו בתנועה האנטי מלחמתית בימי מלחמת וייטנאם.

בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים יצר רוזנקוויסט עבודה שסימנה את נושאי יצירתו באותן שנים -"נשים בהירות חדשות" (1979). בציור זה הוא עימת את האסתטיקה של הגוף הנשי עם אסתטיקה מכנית. לציור קומפוזיציות מורכבות, וממדי הציור מונומנטליים. נושאים נוספים המופיעים בציור הם אש ומכונות מלחמה. באותן שנים המשיך רוזנקוויסט ליצור הדפסים בעלי אופי מופשט יותר המשמרים את עקרון השילוב או מעמתים באופן אירוני וביקורתי בין צורות מופשטות, כתמים או שירבוטים ואף צורות גאומטריות, לבין אובייקט יומיומי או סימן/סמל מסחרי מוכר או רמז להם. למשל התחריט -"שמחת האביב" (1978) (Spring Cheer).

מקורות
פייפר, דיויד (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר, ירושלים, עמ' 193.

Ferrier, Jean Louis (1999), Art of the 20th century, Edition du Chene, Turin, pp. 623, 652.
James Rosenquist Biography


כתב: פיטר מלץ

ג'יימס רוזנקוויסט, מתוך אתר art knowledge news
הנווד, 1963, מתוך אתר sauer-thompson
נשים בהירות חדשות, 1982, מתוך אתר jimrosenquist-artist
שמחת האביב, 1978, מתוך אתר ארטנט
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום