על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


שריר דוד Sharir, David
1938
עיצוב, ציור, תאטרון, מוזיקה
  • עיצוב
  • ציור
  • תאטרון
  • מוזיקה

דוד שריר נולד בתל אביב בשנת 1938 והחל לצייר כבר בילדותו. תערוכתו הראשונה התקיימה בהיותו חייל בן תשע-עשרה. הוא למד כחצי שנה במכון אבני, ולאחר מכן השתלם אצל אהרון כהנא, יוחנן סימון ובעיקר אצל ישראל פלדי. בתום שירותו הצבאי נסע ללמוד באקדמיה לאמנויות יפות בפירנצה, ומשסיים את לימודיו עבר לרומא ללמוד אדריכלות, אך לא סיים את התואר.

שריר גדל במקביל לצמיחתה של מדינת ישראל. הוא הושפע מהרעיונות הציוניים הדוגלים ביצירת זיקה בין מדינת ישראל למקרא וכן מרעיון המיזוג בין מזרח למערב.

במחצית שנות החמישים צייר שריר בסגנון גאומטרי קודר ומונוכרומי, כפי שבא לידי ביטוי בסדרת ה"מכונות" בהם תאר גיבוב של גרוטאות וכלים חקלאיים במגרש גרוטאות סוריאליסטי. לדוגמה הציור "עידן הברזל" (1959).

שריר עיצב תפאורות ותלבושות לעשרות מחזות ומופעים בישראל וכן לאופרות בבוסטון ובברלין. בשנת 1966 עיצב את התפאורה להצגה "מלכת אסתר" שהוצגה בתאטרון ה"קאמרי". עבודה זו שינתה את סגנון יצירתו, והוא החל להיות מושפע מכתבי יד מעוטרים מימי הביניים וכן מאמנות רוסית.

אחדות מעבודותיו תאטרון ולאופרה: "אלקטרה", "דידו ואיניאס", "הדרך הנצחית", "ההולנדי המעופף". כן עיצב תפאורה למחזות: "אהבה אמונה תקווה", "אחרי החגים", "הדיבוק", "הדרך למכה", "הלילה השנים-עשר", "הסוחר מוונציה", "העוזר, השושנה המקועקעת", "יושה עגל", "ינטל", "מקום אחר", "פר גינט", "סיפור גן עדן" , שירה" ו"תמול שלשום". מעבודותיו למופעי בלט: "יוסף בעל החלומות", "פולחן האביב", "רומיאו ויוליה".

בעבודותיו של דוד שריר ניכר שילוב בין נתוני הבמה לבין דרישות הבימוי והמשחק לבין התפיסה הספרותית-אינטלקטואלית שבטקסטים וביצירות המוזיקליות שבעבורם עיצב. ברבות מעבודותיו בוחר שריר להציג את החיים כחגיגה. סגנונו מאופיין באורנמנטליות נאיבית של דמויות זעירות ובמעברי צבעים רכים ומלוטשים. כן בולט בסגנונו שילוב בין השפעות ששאב ממקורות שונים: מאיורי כתבי היד של ימי-הביניים, מהאמנות העממית הרוסית ומהסגנון הנאיבי של האמנות האירופית בראשית המאה העשרים. לדוגמה, ההדפס "מגדל בבל". שריר בוחר להציג את שלמות החיים הנוצרים מתוך הניגודים. אף על פי שעיצובי הדגמים שלו שונים מאד זה מזה, אפשר למצוא מכנה משותף בין עבודותיו בתיאטרון לבין ציוריו, שמשלבים בסגנונו המיוחד ובצבעוניות עזה אלמנטים לוקליים, היסטוריים וסיפוריים מסביבת מגוריו ביפו (שבה השתקע בשנת 1966) ומן העבר הרחוק.

רבים מציוריו של שריר עוסקים בנושאים תנ"כיים, ויש בהם הומור ולעתים קורטוב של אירוניה. דוגמה לכך היא היצירה "מגדל בבל" שצייר על קיר בניין "מקסיקו" באוניברסיטת תל אביב (ראה פרט) , וכן ציור הקיר, "תל אביב-יפו - דור שני", שעיצב משיש ומאריחי אמאייל במגדל שלום בתל אביב בשנת 1996. הציור מציג בצבעוניות מגוונת ועליזה את תל אביב ואת בנייתה באמצעות פינות, אירועים, אישים, עבודות בנייה, בניינים ומקצועות.

דוגמאות נוספות לעבודותיו הן העבודות "עיר דוד", "היכל שלמה" ו"דוד בצעירותו".

מקורות
בנימין תמוז, גדעון עפרת ודורית לויטה, סיפורה של האמנות הישראלית, הוצאת מסדה, (1991), עמ' 226, 234.
מוזאון ישראל - מאגר המידע
הבמה - דוד שריר
תערוכה לתפארת

David Sharir
David Sharir


כתב: פיטר מלץ

מתוך אתר epos3.filmart
מגדל בבל, 1975, מתוך אתר corwinlaw
תל אביב יפו- דור שני, 1996, מתוך אתר כרם ישראל
היכל שלמה 1988, מתוך אתר safari
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום