על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


שואו, ג'פרי Shaw, Jeffery
1944
עיצוב, ציור, פיסול, תאוריה, וידאו ארט
  • עיצוב
  • ציור
  • פיסול
  • תאוריה
  • וידאו

שואו, יליד אוסטרליה, עוסק ביצירה, בתאוריה ובמחקר בתחומי האמנות החזותית, בעיקר באמנות דיגיטלית ובקולנוע אינטראקטיבי. הוא למד ארכיטקטורה ותולדות האמנות באוניברסיטת דיסני, ולאחר מכן המשיך את לימודי האמנות באמסטרדם, בלונדון ובמילנו.

במהלך שנות השבעים והשמונים יצר באירופה והיה חלק מקבוצות אמנות שפעלו בעיקר באמסטרדם ובלונדון. מאז שנות השמונים שואו הוא מרצה מבוקש באוניברסיטאות באירופה, בעיקר באנגליה, בהולנד ובגרמניה, ויוצר פעיל המנצל את טכנולוגיות המחשב ליצירתו תוך חקירה תאורטית. בשנת 1991 ייסד שואו את המכון למדיה חזותית במרכז לאמנות ולטכנולוגיית המדיה בקרלסרו (Karlsruhe) שבגרמניה, ושימש כמנהלו עד 2003.

שואו נחשב לאחד האמנים החשובים ביותר בתחום אמנות המדיה האינטראקטיבית ובין החלוצים בתחום. עוד בשנות השישים התעניין באופן שבו מהותה ואופי קליטתה של יצירת אמנות יכולים להשתנות בהתערבות הצופה. באותה התקופה אמצעי ההתערבות של הקהל היו מוגבלים לשינויים מכניים כגון הקרנות, הפצת מסכי עשן או יצירת שרוולי אוויר מונומנטליים מפלסטיק, או מסגרות חלל שבהן ניתן "להלך על המים". המיצגים שהפיק בשנות השישים והשבעים כללו יצירת מסגרות לאצירת אוויר ועשן ולשחרורם. דוגמה למיצג כזה הפיק שואו באמסטרדאם בשנת 1967, והוא נקרא "קורפוסינמה" (Corpocinema). המיצג כלל מעין כיפה (או "חצי עולם") מפלסטיק שעליה הוקרנו סרטי וידאו שאיכותם השתנתה כל אימת שנעשו פעולות כלפי הכיפה מבפנים או מבחוץ, כגון התזת קצף, ניפוח שלה או הוצאת האוויר ממנה, וכדומה. התמונות המוקרנות התמזגו עם השינויים שהתחוללו במרקם, בממדים ובתאורה של הכיפה.

מאז אמצע שנות השמונים ניתנה לצופה האפשרות להתערב באמצעות טכנולוגיות המחשב ומתקני הדמיה, ויצירתו האמנותית והתאורטית של שואו החלה להתמקד בעיקר בתחומי ההדמיה והחוויה האינטראקטיבית בשיטוט במרחבים וירטואליים. יצירותיו אלה הן בעיקרן מיצבים, והחוויה שמפיק מהן הצופה הופכת אישית יותר. המרחבים הווירטואליים וההתרחשויות הקורות בהם, הנוצרות כפועל יוצא של הפעלת הצופה, הם מגוונים ונוצרים בטכנולוגיות מחשב והדמיה. אחת היצירות הידועות של שואו היא "העיר הניתנת לקריאה" (The Legible City) שאותה יצר בשיתוף עם דירק גרנוולד (Dirk Groeneveld). ביצירה זו, משנת 1989, שנדדה במוזאונים בעולם במשך כמה שנים, הצופה הרכוב על אופניים נייחים מפעיל את הדוושות ויוצא למסע וירטואלי בנבכי עיר הבנויה מאותיות ענק. שואו תכנן את המרחבים הווירטואליים של העיר על פי מנהטן, אמסטרדם וקרלסרו שבגרמניה. בכל עיר הוא שילב טקסטים בהתאם. למשל, למנהטן הוא כתב טקסטים פיקטיביים שהוא כביכול מצטט מפיהם של האדריכל פרנק לויד רייט, המולטימיליונר דונלד טרמפ, נהג טקסי ועוברים ושבים בעיר ניו יורק. כך, תוך כדי "סיור" בעיר, סופג הצופה את רוחה בתפריט טקסטואלי מגוון שהכין לו שואו. (מידע נוסף)

בשנת 1991 יצר שואו את מיצב המדיה "המוזאון הווירטואלי". גם במיצב זה מזמן שואו לצופה מסע וירטואלי מאלף: במרכזו של חלל תצוגה ריק מוצבים על במה עגולה ומסתובבת מסך וידאו רחב, מחשב וכיסא מתכוונן שמיועד לצופה המוזמן לשלוט על מסעו במרחבי המוזאון הווירטואלי. כל הנעה של הכיסא לכיוונים שונים יוצרת בהתאם תנועות על המסך. המוזאון הווירטואלי מורכב למעשה מחמישה אולמות זהים לאולם הפיזי שבו עומד המיצב. באולם הווירטואלי הראשון מוצג המיצב כשהכיסא ריק. נוצרת פה חפיפה סוריאליסטית בין מציאות אמיתית למציאות מדומה, והצופה חש שהוא משוטט מבחוץ במציאות שהוא נמצא בה. בארבעת האולמות המדומים האחרים נגלים לצופה במהלך מסעו הווירטואלי מוצגים שצורתם אותיות או משפטים שלמים, ויצירות מתחום הפיסול, הציור, הקולנוע ואמנות המחשב.

ביצירות אחרות מסע הצפייה האינטראקטיבי הופך למעין חוויית קיום בתוך המציאות הווירטואלית. דוגמה מעניינת לכך היא ""CAVE-מעצבים את ה (ConFIGURING the CAVE) שיצר בשנת 1996 בשיתוף עם ברנד לינטרמן ואגנס הגנדוס (Agnes Hegedues Bernd Lintermann). זהו מיצב וידאו אינטראקטיבי מבוסס מחשב הכולל כמה הליכים טכניים וחזותיים היוצרים הצטלבויות של גוף בתוך חלל בטכנולוגיה המכונה CAVE, טכנולוגיית הדמיה המחוללת תמונות וצלילים. התמונות מוקרנת על פני שלושה קירות חלל של חדר ועל הרצפה. תמונות המחשב והסאונד מופעלות מתוך בובת עץ בגודל טבעי המוצבת על כן. הצופים מפעילים כרצונם את אברי הבובה, ויוצרים את העולמות החזותיים והקוליים הקשורים קשר ישיר לתנוחות הבובה. עולמות אלה מורכבים מביטויים חזותיים שונים: סימנים גרפיים של מחשב, צילומים קטועים, קטעי סרטים, סימני אור ועוד. היחסים הנוצרים בין הגוף (הבובה והצופה), המהווה מרכז ומקור לחלל, לבין החלל החזותי-קולי נושאים אופי פיזי ורעיוני כאחד. הגוף הוא אמנם מרכזי בחלל ולחלל, אך החלל עצמו נתון לשינוי מתמיד, ואין לו גבולות מוגדרים. משמעות המילה CAVE (שם הטכנולוגיה) באנגלית היא מערה. אי לכך מתבקשת ההקבלה בין המסתורין שבמערות הפרהיסטוריות המצוירות לבין התחושה המסתורית המתלווה למבקר-המפעיל במיצב.

עבודותיו של שואו הפכו במהלך השנים, במקביל להתפתחות טכנולוגיית המחשב, מורכבות יותר, רב-תחומיות ורבות משתתפים. היצירה האינטראקטיבית "רשת החיים" (Web of Life - WOL) היא דוגמה לכך. הפעם מחוללי התמונות והצלילים הם קווי החיים הייחודיים שבכף ידו של המפעיל, המניח את ידו על מתקן סורק. נתונים של קווי חיים של אנשים ממתקנים שונים ברחבי העולם צורפו אל רשת האינטרנט. התוצאה היא תמונה קליידוסקופית בשלושה ממדים המשלבת צלילים. ניתן לחוות את התמונה הרב-ממדית כתמונה הולוגרפית המוקרנת על קירות חלל התצוגה באמצעות צפייה מבעד למשקפי הדמיה מיוחדים. המבקר המניח את כף ידו על מתקן הסורק המיוחד המוצב בחלל, תורם לבניית רשת החיים ומצטרף אל מערכת קשרי המארג שלה. לצד קווי החיים של כף ידו נרשם גם שם המקום שממנו הצטרף לרשת החיים. המארג האנושי האודאו-ויזואלי הנבנה ממקומות ומתרבויות שונים מעלה על פני השטח נושאים הקשורים לעיר, לשיבוט ולגלובליזציה. עם זאת, לא ניתן להימנע גם הפעם מהאסוציאציה הפרהיסטורית לדפוסי כף היד שהותיר האדם הקדמון על קירות המערה. קווי החיים הייחודיים לכל פרט אנושי מותירים את חותמם על יצירה קולקטיבית.

לאחרונה שותף ג'פרי שואו בהנהלת iCinema, מכון מחקר לקולנוע אינטראקטיבי בסידני, שבייסודו אף לקח חלק בשנת 2001. נושאי המחקר במכון זה מתייחסים למה שמכונה המדיה החדשה, לקולנוע הדיגיטלי, לאסתטיקה הדיגיטלית, לתאוריה של הקולנוע, לעיצוב מולטימדיה, ללימודי מחשב, לבינה מלאכותית ולהנדסת חומרה ותוכנה.

מקורות

Burkhard, R., Grosenick, U. (2000) Art at the Turn of the millennium, Taschen

אתר הבית של ג'פרי שואו - כולל ביוגרפיה, יצירות, מאמרים וספרים שלו
על יצירתו the legible city
http://csw.art.pl/new/99/7e_shawdl.html
על העבודה "רשת החיים"
 

כתבה: ד"ר מלכה בן-פשט

מתוך אתר: emocao art ficial
קורפוסינמה, מיצג וידיאו אינטראקטיבי, 1968, מתוך אתר medienkunstnetz
העיר הניתנת לקריאה, 1989, מתוך אתר parsons
רשת החיים,2002 מתוך אתר movingweb
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום