על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


טבע דומם עם מקלעת קש, פיקסו פבלו Still Life with Chair Caning, Picasso Pablo
1912 מוזאון פיקסו, פריז

27X35 סנטימטר, שמן, חבל ושעוונית

בציור "טבע דומם עם מקלעת קש" (1912) מוצג שולחן של בית קפה ועליו לימון, צדפה, כוס יין, מקטרת ועיתון. את הפריטים הללו פירק פיקסו בשיטת הציור של הקוביזם האנליטי, ושילבם בקומפוזיציה בקצעים (צורות זוויתיות) החותכים בזוויות שונות ובמקומות שונים. לקומפוזיציה זו הדביק פיקסו שעוונית ועליה הדפס של מקלעת קש ששימשה כמושב בכיסאות של בתי קפה. לצד השעוונית המודבקת צייר פיקסו קנה מקטרת, אובייקט הנראה בולט ממישור הציור כלפי חוץ. בנוסף לכך מופיעות בציור האותיות JOU (האותיות הראשונות במילה הצרפתית Journal - עיתון), ולידם מצוירים בקצעים קוביסטיים חלקי המקטרת האחרים, כוס היין במרכז, מימין הלימון והצדפה. את הקומפוזיציה האובלית הקיף פיקסו בחבל של ממש המגדיר את המסגרת.

פיקסו בונה את המציאות התמונתית מחדש על ידי חיבור של יסודות חזותיים וצירוף של מספר סוגי מציאות לתמונה אחת. שיטה זו מכונה בשם הקוביזם הסינתטי. סוגי המציאות הבאים לידי ביטוי ביצירה הם:

  1. המציאות הממשית - מיוצגת על ידי החבל
  2. העתק מדויק של המציאות שנוצרה במכונה - השעוונית עם הדפס של מקלעת הקש
  3. קנה המקטרת - העתק של המציאות שצייר האמן
  4. האותיות JOU - צורה נוספת של מציאות שאותה יכול לקרוא הצופה
  5. ציור בסגנון קוביסטי
פיקסו ריכז את כל האלמנטים האלה בתמונה אחת ובאופן זה הוא כאילו שואל איזו מכל המציאויות שבציור היא המציאות האמיתית.

מלבד הגישה המהפכנית של צירוף אלמנטים ויסודות תמונתיים ושימוש במספר סוגי מציאות בתמונה אחת, יש ביצירה זו חידושים נוספים: ראשית, מתבטא החידוש בחומרים. ביצירה זו השתמש פיקסו בחומרים שאינם מקובלים. הוא השתמש בשעוונית של מקלעת קש המודפסת בייצור המוני. חידוש זה פתחה את שערי האמנות לחומרים מהתעשייה. כך גם השימוש בחבל ובשעוונית כחלק מהמציאות התמונתית. חידוש נוסף הבא לידי ביטוי ביצירה הוא השילוב בין ציור לבין הדבקה: מותר גם להדביק על הבד דברים. טכניקה זו היוותה חלק מהבנייה מחדש של המציאות; פיקסו החדיר את טכניקת הקולאז' שהייתה עממית לתוך ציור הכן.

מקורות
אמנות בעידן הטכנולוגי, יחידה 2, ההוצאה לאור של האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1982.
הדס, נורית (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, מרכז חינוך טכנולוגי, חולון.
יוז, רוברט (1980), הלם החדש, עם עובד, תל אביב.

כתב: נתנאל שי
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום