על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אלכימיה, סטודיו Studio Alchimia
1978
עיצוב
  • עיצוב

חברה לעיצוב, מילנו

סטודיו "אלכימיה" הוקם במילנו בשנת 1978 כסטודיו לעיצוב גרפי. הסטודיו היה למרכז יצירה עיצובית ואדריכלית שהמשיך את מגמת העיצוב הרדיקלי באיטליה. הסטודיו הוקם על ידי הארכיטקט אלסנדרו גריירו
(Guerriero), ונמנו עמו המעצבים: אלסנדרו מנדיני, (Mendini) אטורה סוטסאס, (Sottsass) פאולה נבונה
(Navone), אנדריאה בראנזי (Branzi) ומיקלה דה לוצ'י (De Lucchi).

בתקופה שבה הוקם הסטודיו רווחו באיטליה ובבריטניה קבוצות עיצוב ואדריכלות רדיקליות, שנודעה להם השפעה משמעותית בעולם העיצוב האיטלקי. קבוצות כמו סופרסטודיו או ארכיזום נודעו כתנועות רדיקליות או אנטי עיצוביות. בעבודותיהם חתרו קבוצות אלה, ועמו קבוצת "אלכימיה", תחת ה"טעם הטוב" והאסתטיקה האליטיסטית של המודרניזם.

מטרתו המרכזית של סטודיו אלכימיה הייתה לתת למעצבים הזדמנות להציג עיצובים אשר לא נעשו למטרות מסחריות, וכן לקדם את המעבר מהצרכנות היומיומית לעבר מוצרים אסתטיים מעוררי מחשבה. שם הסטודיו - "אלכימיה" - מרמז על פעולת עיבוד או הפיכת חומרים פשוטים לבעלי ערך. חברי הסטודיו דגלו במושגים "עיצוב מחדש" (Re-Design) ו"עיצוב באנאלי" (Banal Design). הם האמינו כי באמצעות התערבות מעטה אך רבת משמעות ניתן להעניק לחפצים יומיומיים מראה חדש.

בתערוכה בשם "האובייקט הבנלי" שהתקיימה בשנת 1980 בביאנלה, ונציה, הציגו חברי הקבוצה עיצוב מחדש של מנורות, מגהצים, נעליים, מכלי פלסטיק וריהוט.

של מרסל ברויר ומעצבים הם הפיחו חיים חדשים גם ברהיטים אחרים המייצגים את המודרניזם הקלסי. כמחווה לאמנים נודעים כמו קנדינסקי עשו שימוש הומוריסטי בעיטור ובעיצוב מחדש של ריהוט בנלי, למשל ספת קנדינסקי, מחווה לקנדינסקי בעיצוב של אלסנדרו מנדיני.

עיצוביהם של חברי הסטודיו הציבו את העיצוב האיטלקי המוכר ואת האני מאמין המודרניסטי בסימן של מהפכה, ושאלו שאלות בנוגע למה שמוגדר "העיצוב היפה" (Bella Design). הסטודיו הציג עבודות. הסטודיו אלכימיה התנהל כגלריה, שבה מוצגים פריטי עיצוב ייחודיים ואבי-טיפוס ודגמים של ריהוט חדשני ויוצא דופן, ברוח החשיבה הפוסטמודרנית.

מבין המגוון הרחב של העבודות פרי סטודיו אלכימיה ראוי לציין את "כורסת פרוסט" (1978), שעוצבה על ידי אלסנדרו מנדיני. הצבע והטקסטורה בכורסה זו זכו להתייחסות זהה לזו שקיבלה הצורה. גודש העיטורים והצבעים משקפים באירוניות את הקלסיות שבעיצוב, ומנווטים אותו לעבר הקיטש. עבודות נוספות הן:
(1979) "Le Strutture Tremano" בעיצובו של אטורה סוטסאס - שולחן טלפון עשוי עץ, פלדה וזכוכית. (1981) "Langoliera" בעיצובם של אלסנדרו מנדיני וייתר חברי הסטודיו - ארון על גלגלים בשילוב עבודתו המפורסמת של אדוארד מונק "הצעקה"; (1981) "Il Mobile Infinito" שעוצבה על ידי שלושים מעצבים ואמנים - מערכת ריהוט עשויה עץ, מתכת ופלסטיק, המורכבת מארבעה-עשר חלקים.

מקורות


Philippi Simone (1994), Italian Design, Taschen, Italy pp. 6 ,7 ,32 ,34 ,35 ,106, 107.
studio alchimia on Tribu-Design
DESIGNERS - Alessandro MENDINI
Brief History of Post-War Italian Design
Christie's - 20th Century Decorative Arts

כתבה: גליה כהן


 

אלסנדרו גריירו, מתוך אתר אוניברסיטת ונציה
מנדיני, ספת קנדינסקי, 1979, מתוך אתר arran.arts
מנדיני, כורסת פרוסט, 1978, מתוך אתר Flickr
סוטסאס, Le Strutture Tremano, 1979, מתוך אתר archimagazine
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום