על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


איים עטופים, כריסטו יאווצ'ף Surrounded Islands, Christo
1983-1980 מיאמי, ארה"ב
6 מיליון רגל מרובע, יריעות פוליפרופילן, פלורידה

ליצירה

פרויקט איים עטופים במפרץ ביסקיין (Biscayne) שבמיאמי, פלורידה הושלם בשביעי במאי 1983. במהלך העבודה נעטפו כשבעה מהאיים הקטנים במפרץ ב-603,870 מטרים רבועים של בד פוליפרופילן ורוד נושם. הבד כיסה את האיים עצמם וגלש שישים ואחד מטרים על פני המים סביבם  כשקצות הבדים מחוברים על ידי מצופי קלקר אל כבלים המחוזקים באדמת המפרץ.      

ההתייחסות של קריסטו אל האתר הפנתה אליו את תשומת הלב הציבורית. בפעולתו עשה מעשה דו משמעי – מצד אחד הוא כיסה והסתיר את האתר ומצד אחר הוא חשף אותו לעין הציבור והפנה אליו את תשומת הלב. העטיפה של האתר "מחקה" את הפרטים השונים שלו והפכה אותו לצורה גיאומטרית בעלת קו מיתאר ברור, הבולטת בשטח באופן מתריס ומובהק. גם הבחירה בצבע הוורוד הפכה את האיים לבולטים באופן מיוחד על רקע התכלת של המים.

היצירה נשארה על מקומה במשך שבועיים בלבד והביאה אל האתר מבקרים רבים שצפו בה מהחוף, מהגשרים, מהמים ומהאוויר.

ההכנות לפרויקט החלו באפריל 1981. קריסטו גייס לתהליך שני עורכי דין, את הביולוגית הימית אניטרה תרו' (Anitra Thorhaug), מומחי הצפרות אוסקר אור (Oscar Owre) ומרי קמינגס (Meri Cummings), חוקר היונקים דניאל אודל (Daniel Odell), המהנדס הימי ג'ון מייקל (John Michel), ארבעה מהנדסים יועצים וקבלן הבניין טד דורות'י (Ted Dougherty). עבור הפרויקט נדרשו אישורים רבים ממשרדי הממשל בפלורידה ומשרדי עיריית מיאמי. הפרויקט, כמו כל יצירותיו, מומן כולו על ידי האמן באמצעות מכירת רישומי הכנה, מתווים, קולג'ים ועבודות נלוות והוא סרב לקבל כל תמיכה חיצונית.   

המראה הכללי של הבדים הורודים מעורר אסוציאציה של פרחי היביסקוס, ציפורי פלמינגו או חצאיות ורודות. הבדים נתפרו בהתאמה למבנה ולקונטור של כל אי. מעבר לעניין הציבורי הרחב שעורר הפרויקט גם איכות הסביבה יצאה נשכרת כיוון שבתהליך העבודה נוקו מהאיים כארבעים טונות של אשפה. האיים המכוסים אינם איים טבעיים אלא מעשה ידי אדם ונבנו במהלך שנות העשרים של המאה העשרים, כחלק מפרויקט פיתוח אזורי רחב יותר.  

פרויקט "איים עטופים" אמור היה להסתיים בשנת 1982 כחלק מאירועי פסטיבל אמנויות העולם החדש שנערך במיאמי. קריסטו דחה את הפרויקט בשנה בגלל המחקר הנדרש לסיום הפרויקט על מנת שלא לפגוע בסביבה וכן בשל עיכובים במתן האישורים הרבים מגופי הממשלה השונים ומחאות של ארגוני סביבה שנידונו בשבעה דיונים בבתי משפט.   

עבור קריסטו עיכובים אלו כולם הם חלק מהתהליך היצירתי ומהמטרות של הפרויקט כולו. לדבריו  עצם העובדה שבמשך שנתיים וחצי מאות אלפי אנשים בדרום פלורידה דנו בפרויקט, חשבו ופינטזו עליו היא צידוק מספק לקיומו. כדבריו: "דמיינו, באחד מדיוני בית המשפט שלנו, שופט פדרלי, העוסק בדרך כלל בעניינים קודרים, מבלה ארבעה ימים בדיון על ציפורים ופרחים".

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמן
אתר הגלריה הלאומית וושיגטון
אתר עיתון הניו-יורק טיימס
אתר Nancy Doyle Fine Art
אתר florida-backroads-travel
אתר webecoist

אתר עיריית ניו-יורק

אתר ערוץ הנשיונל ג'אוגרפיק

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום