על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אזרחי קאלה, אוגוסט רודן, The Burghers of Calais, Auguste Rodin
1889-1884 קאלה, צרפת

ברונזה, 195X237X206 ס"מ

בשנת 1884 מועצת העיר קאלה הזמינה מהפסל הצרפתי אוגוסט רודן ליצור פסל שיפאר את הגיבורים המקומיים, חבורה של אזרחי העיר, אשר בשנת 1347 חירפו נפשם למען הצלת העיר כולה במהלך מלחמת מאה השנים בין צרפת לאנגליה (1337 – 1453).

הפסל הושלם רק בשנת 1889, כשש שנים לאחר הזמנתו. רודן, ששאף לתיאור מדויק וחי ככל הניתן, הסתמך על כתביו של ההיסטוריון הצרפתי ז'אן פרואסיט  (Jean Froissart), שתיעד את האירוע. על פי פרואסיט, אוסטאש דה סנט-פייר (Eustache ds st. Pierre),  מנכבדי העיר קאלה, הסגיר עצמו יחד עם חמישה אזרחים נוספים לידיו של המלך האנגלי אדוארד השלישי, שצר על העיר. ששת האזרחים התחננו אל המלך האנגלי כי יסיר את המצור ויחוס על בני העיר ובתמורה הציעו לו את חייהם. תנאיו של המלך האנגלי היו קשים: על בני הערובה לצאת מן העיר יחפים ולבושי שקים. עליהם לכרוך חבלים סביב צווארם ולשאת את מפתחות העיר והמבצר. לאחר שיצאו מן העיר ריחמה עליהם המלכה האנגלית ההרה פיליפה מהינאולט (Philippa of Hainault) וביקשה מן המלך כי יחוס על חייהם, בטענה כי מותם הוא סימן מבשר רעות בעבור התינוק העומד להיוולד. המלך נענה לבקשת אשתו, נתן להם מזון ומשקה ובזכות גבורתם ניצלה העיר כולה.  

 אוסטאש דה סנט-פייר מתואר כאדם מזוקן במרכז הקבוצה. לצדו פוסע ז'אן ד'אייר (Jean d'Aire), הנושא את מפתחות העיר. שאר הדמויות פזורות סביב בתנוחות שונות, כאשר המכנה המשותף היחיד שלהן הוא המשטח שעליו הן עומדות ומצבן המשותף, הבא לידי ביטוי בבגדיהן. רודן יצר בפסל אבות-טיפוס של גבורה שניתן להזדהות עמן. כל אחת מהדמויות מביעה רגש אחר: ז'אן ד'אייר מביע נחישות, אוסטאש דה סנט-פייר, במרכז,  מוריד ראשו ביגון, הצעיר מאחוריהם תופס את ראשו בין ידיו בחרטה, ושתי הדמויות משמאל פונות לאחור אל הדמות השישית, הפונה חזרה אל העיר וקוראות לה לחזור.    

בתחילה יצר רודן דגם ראשוני של הפסל, שבו שש הדמויות הצועדות קדימה ניצבות על בסיס גבוה, המזכיר בעיצובו שער ניצחון. תיאור זה נראה לרודן חד משמעי מידי. בגרסה הסופית הוא החליט להעניק לכל דמות מבע אישי ופרשנות נפרדת של הגבורה, ויצר אינספור מתווי הכנה לכל דמות ולכל הבעת פנים.

רודן התעניין במיוחד במשימה של יצירת קבוצת אנשים ולא דמות בודדת. הפסל אינו מתאר גבורה באופן חד משמעי אלא אנושי – צורות שונות של גבורה שמבטאת כל דמות. המרקם של הפסל אינו חלק אלא מחוספס, ומגביר את הריאליזם שלו בכך שהוא משנה צורה בשעות שונות של היום. הפסל הוא גם רב-ממדי, ונראה שונה מכל כיוון שמביטים עליו. בפסל זה ביטל רודן את הכן, והציב את הדמויות כמעט בגובה שווה עם הצופה. הכן הוא חלק מכיכר העיר קאלה, שעליה עמדו אותם אזרחים בזמן האירוע. במקום דמויות המביעות גבורה על-אנושית מציג רודן אנשים יומיומיים, העומדים פנים מול פנים עם הצופה. זו גם הסיבה שעיריית קאלה ראתה בפסל כישלון. לאחר דיונים וויכוחים רבים נחשף הפסל לראשונה רק ב- 1895, כ- 11 שנים לאחר שהוזמן. בניגוד לכוונתו ולהוראותיו של רודן, הוצב הפסל בעיר קאלה על גבי כן גבוה עד לשנת 1924.

היציקה המקורית ניצבת עד היום בעיר קאלה, אך לפסל נוצרו העתקים רבים, הנמצאים במוזיאונים שונים בעולם כמו מוזיאון רודן בפריז, מוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק, המוזיאון הלאומי לאמנות מערבית בטוקיו, מוזיאון רודן בפילדלפיה ועוד.  

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון המטרופוליטן – מסמך אודות היצירה
אתר מוזיאון המטרופוליטן
דף נוסף באותו אתר
אתר ויקיפדיה
אתר suite101
אתר sage journals online
אתר webmuseum

כתב: נעם טופלברג

אזרחי קאלה, 1884 - 1889, יציקת ברונזה, מתוך אתר ויקיפדיה
אזרחי קאלה, 1884 - 1889, יציקת ברונזה, מתוך אתר ויקיפדיה
אזרחי קאלה, דגם ראשון, 1884 (יציקת ברונזה - 1967), מתוך אתר מוזיאון ברוקלין
אזרחי קאלה, דגם ראשון, 1884 (יציקת ברונזה - 1967), מתוך אתר מוזיאון ברוקלין
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום