על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


תל אביב- עזה, דוד ריב Tel Aviv- Gaza, David Reeb
1988 ישראל
 אקריליק על נייר,  6X70X100 ס"מ

דוד ריב הוא אמן פוליטי. הוא מאמין בכל מאודו כי העיסוק האמנותי בפוליטיקה הוא כמעט מחויב המציאות בעבור אמן שחי בישראל. מבחינתו, התעלמות ממעשי הממשלה היא ביטוי לצייתנות, דבר שלא מתיישב עם הכותרת "אמן".

מאז תחילת האינתיפדה הראשונה (1987) עוסק ריב בסכסוך הישראלי פלסטיני. בתחילה השתמש בצילומי עיתונות, אך עד מהרה עבר לעבוד עם צלמים קבועים – אלכס ליבק ומיקי קרצמן. את הדימוי המצולם הוא משנה תוך כדי עבודה והופך אותו לציור. בשנים האחרונות הוא משתמש גם בצילומים שהוא עצמו מצלם. המעבר ההדרגתי משימוש בצילומים "אובייקטיביים" (מן העיתונות) לצילומים ייעודיים ואישיים הוא משמעותי, כיוון שתהליך הבחירה של האמן את הדימויים הופך להרבה יותר עמוק ומשמעותי.

על השאלה האם אמנות פוליטית יכולה להשפיע על המציאות ענה ריב: "אני לא יודע עד כמה העבודה שלי כאמן משפיעה בהקשר המסוים שאני רוצה להשפיע. אולי אני משפיע במידה מסוימת על אמנים אחרים, ומעט על תודעה של אנשים שככלל מתעניינים בכיוון הזה. בעקיפין אני חושב שזה משפיע מעט, אבל גם השפעה מעטה היא השפעה" (דליה קרפל, הארץ, 09/01/09).

השפה האמנותית והמילון הצורני של ריב עשירים ומגוונים. הוא עוסק בווידיאו ובציור, וטוען כי העיסוק בווידיאו הוא סיפורי, ובציור אובד ממד זה. עם זאת, בחלק מיצירותיו, כמו ביצירה זו, הוא מחלק את היצירה לריבועים הנראים במבט ראשון כ"סטורי-בורד" – תכנון מצויר לסרט או לסיפור. הסתכלות מעמיקה יותר מבהירה כי אין כאן סיפור מתמשך, אלא תיאור מצב החוזר על עצמו בצורות שונות שוב ושוב. ריב יוצר השוואה בין שתי מציאויות הקרובות זו לזו מבחינה פיזית אך הפוכות במשמעותן – בתל-אביב שקט ושלווה, תחושה של מנוחה ורוגע, לעומת הפעולה הבלתי נפסקת וחוסר השקט בעזה.

היצירה מורכבת משישה גליונות (100X70 ס"מ) המחולקים כל אחד לשני ציורים – העליון של תל-אביב והתחתון של עזה. הציורים של תל-אביב צבעוניים ומציגים קומפוזיציות פתוחות של בניינים, במה שנראה כמו שעת אחר צהריים או שעת בוקר מוקדמת. נקודות המבט בדרך-כלל גבוהות, הפרספקטיבות חסומות על-ידי הבניינים, וקוויהם מקבילים לפורמט הציורים. בציורים של תל-אביב מתוארת גם צמחייה, אך אין ולו דמות אדם אחת.

לעומת הציורים הרגועים של תל אביב, בציורים של עזה קיימת תחושת תנועה רבה וחוסר שקט. עזה מצוירת בשחור לבן, ובקומפוזיציות פתוחות של מבנים הרוסים וביניהם דמויות אדם, פלסטינאים וחיילים ישראלים במצבי מצוקה שונים הקשורים באירועי האינתיפדה – זריקת אבנים, ירי, הריסת מבנים וכדומה. הפרספקטיבות בציורי עזה חודרות לעומק ומתאפיינות בקווים אלכסוניים ושבורים, נקודות המבט נמוכות, ומציגות מראות מתוך האירועים.

היצירה היא קריאה לתושבי תל-אביב להתעורר מתנומתם ולהביט במציאות סביבם. זוהי השוואה בין תנאי החיים בתל-אביב ובעזה, שתי ערים מרכזיות, הקרובות יחסית זו לזו.

אי הנוכחות של בני אדם בתל-אביב מוסיפה גם היא לתחושת התרדמה השורה על התמונות. העיר אינה נראית יפה או מודרנית, אלא מיושנת ושרויה בתרדמה. הצבעוניות של התמונות מעידה על שעת היום, אך גם משמשת כאלגוריה למציאות בעלת גוונים, בעוד השחור לבן של עזה הוא אלגוריה למציאות של ממשל צבאי וחוקים נוקשים.

על עיסוקו בנושא הכיבוש אמר ריב: "אני בטוח שהיה לי יותר קל אם הייתי עוסק פחות בנושאים האלה. אנשים מתרגזים מהעבודות שלי ומתרגמים את זה לסוגים שונים של דחייה. אם הייתי מתעסק בנושאים שפחות מקוממים אנשים, אולי הייתי מצליח יותר. מצד שני הייתי עושה דברים שפחות מעניינים אותי" (נטע אחיטוב, עכבר העיר, 09/11/09). 

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמן
דליה קרפל, האמן הפוליטי דוד ריב גורם לכיבוש להיראות נפלא, 09/01/09, אתר הארץ

מיכל שפירא, דרישה: לבטל זכייתו של דוד ריב בפרס, 09/01/09, nrg מעריב

אתר טוקבק

נטע אחיטוב, ראיון ראשון עם דוד ריב, 09/11/09, עכבר העיר

יאיר טריבלסקי, דוד ריב גיבור תרבות (סרטון), 28/01/10, וואלה תרבות
רותי דירקטור על תערוכת דוד ריב, שקט על פני תהום. בית האמנים בתל אביב, 15/11/08, אתר הצופה

אתר המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית

 כתב: נעם טופלברג

תל אביב- עזה, 1988, מתוך אתר אליעד אמנות
תל אביב- עזה, 1988, מתוך אתר אליעד אמנות
פרט מתוך תל אביב עזה
פרט מתוך תל אביב עזה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום