על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


חנות הקצב, ג'ורג' סיגל The Butcher Shop, Segal George
1965 גלריית האמנות של אונטריו, טורונטו, קנדה

240.6X125.4X253.4 סנטימטר, גבס, עץ, ויניל, מתכת ופרספקס

בשנת 1965, שישה חודשים לאחר מות אביו יעקב, שניהל אטליז כשר בברונקס, ליד ניו יורק, יצר ג'ורג' סיגל את היצירה "חנות הקצב", לזכרו.

גבס. דמות האישה מניפה סכין קצבים בידה השמאלית והיא נראית כעומדת לבתר עוף המונח על שולחן עץ מסיבי. חזית התיבה מעוצבת כחלון ראווה שקוף, נתון במסגרת אלומיניום. על "חלון הראווה" של החנות כתובות בעברית, באותיות דפוס מוזהבות, המילים: "בשר כשר". על המוט התחתון, האופקי, שבחלון הראווה תלוי עוף שחוט, ומתחתיו, על המדף בצד השמאלי הקדמי של החלון, ליד דמות האישה, מונחים עופות שחוטים נוספים, כולם עשויים יציקות גבס מחוספסים ונטולי פרטים, והם מובלטים על הרקע השחור שבחלקה האחורי של התיבה.

עופות באטליז ועופות המיועדים לשחיטה היו למעשה נוף ילדותו של ג'ורג' סיגל. היצירה היא אוטוביוגרפית, תוצאה של דחף פנימי בעקבות החוויה הטראומטית הקשורה למות אביו.

בריאיון משנת 1983 הסביר סיגל שהאישה ביצירה זו, היא אמו סופי, שעל פניה יצק את הגבס. את אביו בחר האמן להנציח באמצעות המקום בו עבד, מקום אשר חייו, חיי אמו וחיי המשפחה כולה סבבו סביבו מבוקר ועד ערב. מקום שסימן אותם כמהגרים יהודיים בארץ חדשה.

הטכניקה שאותה פיתח סיגל, טכניקה שהפכה לסמלו המסחרי, התבססה על יציקות גבס על אנשים חיים ובדרך כלל על קרובים וידידיו. יצירותיו מתארות בדרך כלל דמויות גבס אנונימיות ומנוכרות הנתונות במצבים יום-יומיים בנאליים. את הדמויות הוא ממקם בסביבות המעוצבות כתפאורה או כחזית מזויפת, כמו בסרטי המערב הפרוע.

היצירה "חנות הקצב", למרות היותה מעוצבת מבחינה טכנית באופן דומה ליצירתיו האחרות, היא חריגה בשל היותה אישית ויהודית. מבחינה סימלית הבחירה להציג עופות שחוטים יכולה אמנם לייצג את "חנות הקצב" באופן הפשטני ביותר, אך יש בה גם כדי לייצג את הזרות ואת הניכור, ואף את תחושת הקורבן המתקשרת לשואה שעברה על העם היהודי באירופה. חשיבותה הרבה של היצירה היא ביכולתה להעביר מסרים פרטיים וכלליים כאחד. מבחינה זו היא מצטרפת ליצירות מופת חשובות אחרות של אמנים ישראלים ויהודים כמו חיים סוטין, מארק שאגאל, יגאל תומרקין וחיים עטר, שעיסוקן באופיו העלוב של הבשר השחוט התלוי במהופך בקונוטציות של קורבן.

מקורות
סיגל, ג'., "ג'ורג' סיגל על פסליו", קו-כתב עת באמנות ובספרות, מס' 9 (סתיו 1968), עמ' 11-8.

Hunter, Sam.(1989), George Segal: Catalogue Raisonne, New-York, Rizzoli
Hunter, Sam and Don Hawthorne (1984), George Segal, New-York, Rizzoli.
Poseq, A.W.G., "The Hanging Carcass Motif and Jewish Artists", In: Jewish Art, v.16/17, 1990/1, pp. 139-156.
Tuchman, Phyllis (1983), Segal, New-York, London, Paris, Abbeville Press.


כתבה:
נירה טסלר,
דוקטורנטית בחוג לתולדות האמנות,
הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב

 

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום