על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


סיוט המלחמה וחלום השלום, דייגו ריברה The Nightmare of War and The Dream of Peace, Diego Rivera
1952 מוזיאון פושקין, מוסקבה
ציור זה של ריברה מחולק לשלושה חלקים. זהו פורמט של "טריפטיך"; החל בתקופת ימי הביניים היו מציירים בפורמט זה על מזבח הכנסייה. הטריפטיך אמור לעורר בצופה תחושה שלפניו נושא קדוש, חשוב.

החלק המרכזי של ציור הקיר של ריביירה הוקדש לנושא המלחמה. ההשפעות הנוצריות נראות גם באיקונוגרפיה: איש צלוב נראה משמאל ומאחוריו נראים כמה אנשים תלויים המייצגים את הקורבנות של המלחמה. מולם ניצבת כיתת יורים. כל החיילים עומדים באותה התנוחה ולכן נראים בלתי אנושיים, כמכונת ירי. נראה שדימוי זה לקוח מ"השלושה במאי" של גויה). ברקע נראית פטריית העשן הענקית, תוצאת ההפצצה האטומית.

צדי התמונה עוסקים בנושא השלום. משמאל נראה העולם הקומוניסטי: דמויותיהם של סטלין ושל מאו צה טונג מופיעות גדולות מאוד בפינה השמאלית, פונות אל אנשים הנראים מקשיבים להם ממול. סטלין מצביע על דפים לבנים שנמצאים לפניו, כנראה דבריו. למטה נראים אנשים כהי עור וכהי שיער בכובעים רחבי שוליים - מקסיקאים המקבלים את הדפים הלבנים של סטלין. במרכז נראה איש בבגדי עבודה המגיש את הדפים לאנשים שבמרכז. ביד שמאל הוא מצביע לכיוון הפנל השמאלי, הכיוון שממנו הגיעו. פרידה קאלו, אשתו של ריביירה ואמנית, נראית יושבת בכיסא הגלגלים שלה. היא מפיצה את הרעיונות הקומוניסטיים לאנשים שסביבה, צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, משכילים ופועלים (פרידה הייתה קומוניסטית נלהבת). השרשרת של הדפים הלבנים מובילה אותנו לפנל הימיני של הציור. בצד זה מתואר העולם הקפיטליסטי; גורדי השחקים שברקע ממקמים את הצופה בארצות הברית. מלפנים נראה אדם הנושא על גבו חבילה ענקית. המטען הכבד מבטא באופן מטפורי את העבודה הקשה של הפועל בעולם הקפיטליסטי. לפניו נראה איש המציע לו את הדף הלבן שאמור להיות הפתרון לבעיותיו.

ציור הקיר צויר בתקופה שבה התגבשו בעולם שני מחנות שניצבו זה מול זה. האוויר היה רווי אווירה של מתח ופחד מפני מלחמה נוספת.

בתקופת ימי הביניים והרנסנס נהוג היה למקם (לדוגמה אצל הצייר הפלמי מהמאה השש-עשרה, היירונימוס בוש) בצד שמאל את גן העדן (המחנה הקומוניסטי אצל ריביירה) ובצד ימין את הגיהנום והנשמות הסובלות והמעונות (העולם הקפיטליסטי והפועל המסכן). בפנל המרכזי תואר לעתים קרובות נושא יום הדין האחרון, נושא נוצרי המתאר כיצד יישפטו הנשמות על ידי ישו באחרית הימים. לפי האמונה הנוצרית אסונות (מלחמות, מגפות וכו') קודמות ליום הדין. אזכור יום הדין הנורא אמור להניע את הנוצרי למעשים טובים ונכונים. ריביירה משתמש בסכמה מוכרת זו ויוצק בה תוכן פוליטי עכשווי. על פי ריביירה התנהגות טובה ונכונה היא התנהגות על פי ערכים קומוניסטיים, שמייצגם סטלין, הדמות האלוהית.

מקור

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.


כתבה: אלה טל
סיוט המלחמה וחלום השלום, 1952, מתוך אתר marxist leninist
סיוט המלחמה וחלום השלום, 1952, מתוך אתר marxist leninist
רישום הכנה בעפרון, 1952, מתוך אתר riveraexperts
רישום הכנה בעפרון, 1952, מתוך אתר riveraexperts
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום