על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מכונית הפולקסוואגן, פורשה פרדיננד The Volkswagen Car, Porsche Ferdinand
1938 גרמניה
ראשיתה של מכונית הפולקסוואגן בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, בחזונו של המעצב פרדיננד פורשה - ייצור המוני של רכבים המותאמים ליכולתו הכלכלית של הגרמני הממוצע. פורשה שיתף ברעיונו את אדולף היטלר שאמנם לא ידע לנהוג במכונית אך היה להוט אחר כל התפתחות והתקדמות בנושא. היטלר עצמו התרשם מהישגיו של הנרי פורד ומקו הייצור ההמוני שלו כאשר בתקופת שהותו בכלא בשנת 1923, קרא את הביוגרפיה שלו.

בשנת 1933 היה היטלר לקנצלר גרמניה. שנה לאחר מכן, בתערוכת רכבים בברלין, הצהיר היטלר שממשלתו תתמוך בייצור המוני של מכונית עממית לציבור. הוא התרשם מיכולותיו של פורשה, ושלח לו שרטוט של מכונית היכולה להסיע שני מבוגרים בחזית ושלושה ילדים מאחור. עלות המכונית הייתה קרובה לעלותו של אופנוע באותה התקופה.

פורשה התייחס לפרויקט כאתגר למרות הסתייגויותיו מהעלות הנמוכה, וכינה אותו "סוג 60".

בשנת 1935 הוצגו לראשונה אבי הטיפוס המוקדמים. המכונית הייתה מורכבת מגוף אלומיניום שהורכב על גבי בסיס עץ מסורתי. שנה מאוחר יותר היו הגופים עשויים ממתכת. תכנית הפיתוח הועברה בהמשך למפלגה הנאצית, וזו השתמשה בתרומות כספיות כדי לממן הקמת מפעל חדש.

בשנת 1937 נשלחו שלושים מכוניות לפסטיבלים וירידים על מנת לעודד את האזרח הגרמני לרכוש את המכונית. היטלר הציג בנוסף גם תכנית חיסכון שאפשרה לציבור לאסוף בולים שבסופו של דבר יממנו את רכישת הרכב.

בשנת 1938 בטקס מיוחד הניח היטלר את אבן הפינה של המפעל החדש. בטקס נכחו אלפי אנשים וכתבים, ובהזדמנות זו הכריז היטלר שהמודל החדש של הרכבים ייקרא: KDF Wagon, ושייצורו ההמוני של הדגם יחל בספטמבר 1939, החודש שבו פרצה מלחמת העולם השנייה.

כאשר פרצה המלחמה נדחה הפרויקט, והייצור הפך לייצור מלחמתי. המודל התאחד עם מודל אחר המתאים יותר לתנאי מלחמה, ומרבית העובדים במפעל היו למעשה אסירי מלחמה. בשנת 1943 הוסב המפעל למוסך לתיקון מטוסים, ומאוחר יותר למפעל לייצור פצצות.

בתום המלחמה ולאחר חלוקת גרמניה, הוכרז שטח המפעל כחלק מהרובע האנגלי. רב סרן איוון הירסט החליט להסב את המפעל למפעל לייצור רכבי תובלה מדגם החיפושית למען הכוחות הפעילים בשטח.

המפעל קיבל שם חדש:" פולקסבורג", על שם טירה בקרבת מקום. הרכבים הורכבו מחלקים שנשמרו במרתפים ומכל מה שהיה בנמצא. בשנת 1946 ייצר המפעל כ - 1000 מכונית לחודש.

בשנת 1948 הוחלט על הרחבת מגוון הדגמים, ונפתחו שני מפעלים נוספים. התפוקה גדלה והופצה בעולם, ובשנת 1972 התעלו דגמי החיפושית על דגמי הפורד האמריקנית, והיא הפכה למכונית הפופולרית ביותר.

החיפושית האחרונה שיוצרה בגרמניה בשנת 1978 הביאה לסיומה של תקופה. למרות זאת, דגמי החיפושית ממשיכים להיות מיוצרים במפעל חדש במקסיקו.

מקורות

Fiell, Charlotte and Peter (2000), Industrial Design A-Z, Taschen, Italy, p.431.
Pre '67 VW - volkswagen history


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום