על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


כרזה לאופרה "טוסקה" ועמוד השער לספר תווים לאופרה "מאדאם בטרפלי", מוחה (מושה), אלפונס Tosca, Madame Butterfly, Mucha Alphonse
1904-1900 איטליה

כרזה לאופרה טוסקה 1900 ,(Tosca)
עמוד השער לספר תווים לאופרה "מאדאם בטרפלי"
1904 ,(Madame Butterfly)


יצירות אלה הן שתיים מבין היצירות הרבות שעיצב האמן האופנתי אלפונס מוחה ליצירות תאטרליות. שתי היצירות נכתבו על-ידי מלחין אופנתי לא פחות - פוצ'יני, והיו פופולריות מאוד בזמנן.

האופרה "טוסקה" מעלה את סיפור אהבתם העצוב של הזמרת טוסקה היפה והחושנית ואהובה הצייר. האופרה נקטה עמדה אנטי ממסדית וביקרה את הכמורה. הכרזה ל"טוסקה" אופיינית לסגנונו של מוחה. כפי שמצוין בתחתיתה, נעשתה הכרזה בעבור התאטרון של שרה ברנרד, השחקנית המפורסמת. שרה ברנרד הייתה השחקנית הראשית והמנהלת של תאטרונה. ב-1895, כשמוחה, אומן עני ובלתי ידוע, עיצב את הכרזה הראשונה שלו -"גזימונדה" - בעבורה, חתמה איתו שרה ברנרד על חוזה לשש שנים, ותרמה לפרסומו. בשש שנים הבאות עיצב מוחה בעבור השחקנית הדגולה מאות כרזות שחזרו על אותה הנוסחה: דמות יחידה - שרה - הלובשת בכל פעם תלבושת אחרת. הכרזות משרות תחושת פאר וגדולה. התחושה נוצרת על ידי פורמט מלבני מוארך השואף כלפי השמים ומעלה בשל כך תחושה רוחנית בצופה. בכל הכרזות הבאות חוזר מוחה על החידוש שבו השתמש לראשונה ב"גזימונדה", ומעצב כרזה בממדים גדולים הרבה יותר מאלה שהיו מקובלים לפניו. בכרזה ל"טוסקה" מופיעה דמותה של השחקנית בגודל מלא; היא תופסת כמעט את כל שטח היצירה ומשרה בשל ממדיה המונומנטליים תחושה של דמות בעלת עוצמה בלתי רגילה. שרה ברנרד נראית בה צעירה, אף על פי שבאותה העת הייתה כבר בת חמישים.

אלפונס מוחה, צ'כי במוצאו, קיבל את השראתו מפסיפסים ביזנטיים שבהם תוארו דמויות של קיסרים ביזנטיים. הוא שאב מהם קישוטיות, רקע פסיפסי, השטחה, מונומנטליות, ובגדים מפוארים. הפורמט ה"רוחני" של הכרזה, ממדיו המונומנטליים, יצרו תחושה של דמות מלכותית. כמו ביצירות סימבוליסטיות אחרות דמות האישה מוצגת בהילה מיסטית, נערצת. סגנונו של מוחה מבטא גם את המאפיינים המובהקים של סגנון הארנובו: עיטוריות בעלת קווים מתפתלים ודגמים צמחיים.

האופרה "מאדאם בטרפליי" מעלה את סיפורה של גיישה יפנית המתאבדת בשל אהבתה לקצין אמריקאי חסר מצפון. את הכרזה לאופרה יצר מוחה לאחר שהחוזה שלו עם שרה ברנרד הסתיים. אופן התיאור ביצירה זו שונה מאוד מזה של "טוסקה". קישוטיות והשטחה קיימים גם כאן אך הו מושפעות כנראה מן האמנות היפנית: הצבעים מאופקים, הקומפוזיציה פחות צפופה. הניגוד שבין הקווים הישרים והמתפתלים אמור גם הוא לתרום לאווירה יפנית המתאפיינת בעיני הציירים האירופאים באסתטיות מתוחכמת.

מקורות
סטנלי, ג' (1995), מוסיקה קלאסית, שבא, אור יהודה.

Barnicoat, J.(1972), A Concise History of Posters, Thames & Hudson, London.
Ellridge, A. (1992), Mucha - The Triumph of Art Nouveau, Teirail, Paris.


כתבה: אלה טל

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום