על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אולמן, גד Ullman, Gad
1956
עיצוב, ציור, פיסול
  • עיצוב
  • ציור
  • פיסול

גד אולמן נודע בעיקר בזכות תרומתו לשילוב בין תחומי היצירה החזותית בישראל: פיתוח תחום העיצוב הגרפי, עיצוב סביבות פנים וחוץ, ציורי ותבליטי קיר, הדפסים, טיפוגרפיות ופיסול.

גד אולמן נולד בתל אביב בשנת 1935. הוא החל את לימודיו בשנת 1949 במכון "אבני", ושם למד אצל שטרייכמן (Shtreichman) וסטימצקי (Stematsky). בשנת 1960 סיים את לימודיו באקדמיה לאמנות "בצלאל" במגמה לעיצוב גרפי ולהדפסים. בשנת 1969 למד תחריט אצל טוביה בארי, ובשנת 1970 למד ליתוגרפיה אצל אריה קלמניק.

בין השנים 1961 ל-1975 עסק באיור ובעיצוב גרפי. בשנת 1964 התמנה לתפקיד העורך הגרפי של עיתון "הארץ". בשנת 1965 קיים את תערוכת היחיד הראשונה שלו. באותה שנה אף השתתף בביאנלה לאמנים צעירים בפריז

בין השנים 1972 ל-1976 כתב סדרת מאמרים ברבעון "ציור ופיסול". המאמרים עסקו בתחומי ההדפס השונים - חיתוך עץ, ליתוגרפיה, תחריט והדפס רשת. בתקופה זו הרבה ליצור בתחומים האלה, לדוגמה איור להגדה של פסח בנוסח הקיבוץ (1971). בין השנים 1976 ל-1977 הרצה בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב. גד אולמן עיצב ציורי קיר רבים. הוא בחר להתאים את נושאי ציוריו לעיסוק המרכזי של העובדים במבנה. בשנת 1972 צייר על בניין משרד התקשורת ציורים הקשורים לדואר ולטלפונים; בשנת 1973 צייר ב"בית הלוחם" אותיות ענק צבעוניות; בשנת 1975 צייר בחברת "תדיראן" מעגלים מודפסים ואלמנטים מתחום האלקטרוניקה; בשנת 1976 צייר בבית עיתון "ידיעות אחרונות" את אותיות האלף-בית. בשנת 1984 פתח סטודיו ליצירה סביבתית. הסטודיו פעל עד שנת 1997. דוגמה ליצירות סביבתיות, פנים וחוץ, ניתן לראות בקיוסק מידע אלקטרוני שעיצב אולמן בקמפוס של אוניברסיטת בר-אילן, ופסל חשבוניה בסניף של בנק לאומי.

בנוסף להיותו אמן ומעצב של עבודות סביבתיות, אולמן הציג פעמים רבות עבודות אמנות קטנות שבהם הוא מגיב על התרבות הישראלית. הוא בשנות השישים היה חבר בקבוצה הירושלמית "10+" ( עשר פלוס). בתקופה זו יצר אסמבלז'ים ושילב ציוריו תצלומים. בשנת 1969 יצר זמן קצר בסגנון פנטסטי. בשנת 1971 יצר עבודות קונספטואליות שאותן כינה "קלסתרים". בעבודות אלה ביקש אולמן לגעת בנושאים כגון שכול, אובדן והקרבה. העבודה העיקרית מתקופה זו הייתה מיצג שכלל העברת תיקיות מאובקות של עיתוני "הארץ" ממקום למקום על גבי אלונקה, כפי שנהוג להעביר גופות מתים.

ב- 1980 הציג את התערוכה "מארץ הפפירוסים" שבו ניסה לגשר בין התרבות המצרית לתרבות הישראלית. בתערוכה "צעדים אחרונים" (1983) בגלריה "עמליה ארבל" מחה אולמן נגד שקיעת הציור הישיר על הנייר.

תערוכתו האחרונה הוצגה בשנת 1997 ב"גלריה לפיסול על שם יוסף קונסטנט" ברמת גן. לתערוכה קרא "על הפנים", ובה הציג פורטרטים מופשטים מפוסלים בגבס ובברזל. דוגמה לעבודה מתערוכה זו היא היצירה "דו-שיח" (1997) שבה נראים שני פורטרטים מופשטים המוצבים זה מול זה.

בשנת 2002 זכה בפרס בראשון בתחרות "חתך הזהב" שהיא תחרות של אגודת המעצבים הגרפים בישראל.

מקורות

בנימין תמוז, גדעון עפרת ודורית לויטה, סיפורה של האמנות הישראלית,
הוצאת מסדה (1991), עמ' 254.
מוזאון ישראל - מאגר המידע


כתב: פיטר מלץ

 

 

 

אולמן גד, מתוך אתר "אפוק טיימס ישראל"
איור להגדת פסח, אתר אוניברסיטת ייל
פסל חשבוניה, מתוך אתר Visual arts
קיוסק מידע אלקטרוני, מתוך אתר Visual arts
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום