על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


צורות מיוחדות במינן של התמשכות בחלל, אומברטו בוצ'יוני Unique Forms of Continuity in Space, Umberto Buccioni
1913 מוזיאון Tate Modern, לונדון
111.2X 40X 88.5 ס"מ, יציקת ברונזה  

בשנת 1912 החל בוצ'וני לעסוק בפיסול.
באפריל 1912 הוא פרסם ב"מניפסט הטכני של הפיסול הפוטוריסטי" את גישתו לפיסול ואת יחסו המזלזל לפיסול המסורתי: "על הפיסול, אפוא, להעניק חיים לעצמים בהרחיבו אותם בחלל באורח מוחשי, סיסטמתי ופלסטי. שכן שוב אין להאמין שאובייקט אחד מסתיים במקום שאחר מתחיל ושגופנו מוקף משהו – בקבוק, מכונית, בית, עץ, רחוב – אשר אינו עובר בעדו ומבתר אותו..."  (מתוך "המניפסט הטכני של הפיסול הפוטוריסטי", קו, חוברת מס' 6, עמודים 57-56).  

נושא הפסל הוא תנועה. ביצירה זו יצר האמן סינתזה של הצורות בתנועה והיחס שלהן לסביבה.

האמן תיאר דמות אנושית אנונימית הצועדת בנחישות בחלל. הוא לא תיאר את הצורה האנושית באופן ישיר, אלא את ההשפעה של התנועה שלה בחלל.

הדמות פוסעת בחלל, הבגד שעל גופה מתנפנף וזורם עם כיוון התנועה, על ראשה קסדה, היא פוסעת ודוחקת לאוויר את האנרגיה הפנימית שלה.

בוצ'וני יצר את הסינתזה של צורות הפסל בתנועה והיחס שלהם לסביבה במספר דרכים:

הדמות מתוארת בתנועה של הליכה, רגליה מופרדות זו מזו בצעד רחב ותנוחת הפסל היא באלכסון קדימה. כל אלה מגבירים את תחושת התנועה הדינמית של הגוף בחלל.

הפסל בנוי מצורות קוביסטיות, הפורצות אל החלל ובו בזמן נהדפות על ידו.

הצורות השבורות של הפסל יוצרות משחקי אור-צל מרצדים, המוסיפים לתחושת התנועה.

יצירה זו נחשבת ליצירה הפיסולית החשובה ביותר של בוצ'וני, והיא מחווה לפסלים "טורסו של אדם צעיר", ריימונד דושאן-ויון, 1910  ולפסל ההלניסטי "ניקה מסמוטרקי", מן המאה השנייה לפנה"ס. תנוחת הגוף, התנועה קדימה והצעד הרחב מזכירים את הפסל של ריימונד דושאן-ויון, "טורסו של אדם צעיר". שילוב הדמות המפוסלת עם סביבתה ונפנוף הבגד ברוח מזכירים את הפסל ההלניסטי "ניקה מסמוטרקי".

יציקת הפסל לברונזה נעשתה לאחר מות האמן, בשנת 1949. היציקה נוצרה מפסל הגבס המקורי, אשר מעולם לא נוצק בימי חייו. 

מקורות וקישורים

מייזליש, ז' (עורכת), אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1982, יחידה 3 פוטוריזם, לז'ה ומונדריאן, עמודים 24-33.

Moma Collectin -  Umberto Boccioni - Sculptures and later paintings, 1912–16, SOURCE: OXFORD UNIVERSITY PRESS

 Heilbrunn Timeline of Art History

The New York Times – Art review, Blurring the Line Between the Present and the Future, By GRACE GLUECK, Published: February 13, 2004

Jansen, H.W., History of Art, Harry N. Abrams, New York, 1986, p. 737-738

 

 כתבה: עדיה הוסמן ליפשיץ

צורות מיוחדות במינן של התמשכות בחלל, באדיבות מוזיאון ישראל
צורות מיוחדות במינן של התמשכות בחלל, באדיבות מוזיאון ישראל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום