על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ריהוט "יוטיליטי" Utility Furniture
1951-1941 אנגליה
יישום רחב ומקיף של עיצוב "יוטיליטי" (Utility), שניתן לתרגמו לעיצוב שימושי, התקיים באנגליה בין השנים 1951-1941, שנות מלחמת העולם השנייה ושנות השיקום שלאחריה. בתקופה זו אישרה הממשלה הבריטית ייצור של ריהוט וביגוד "יוטיליטי" לשימוש הציבור כדי לספק לקהל הרחב מוצרים באיכות גבוהה ובעלות שווה לכל נפש כתחליף לפריטים שנהרסו בהפצצות.

בשנת 1943 הוקמה עמותה לריהוט "יוטיליטי" שעמה נמנו מעצבים בולטים ביניהם גורדון ראסל. מטרת העמותה הייתה לפקח על ייצור הרהיטים שייצרו 700 חברות שנרתמו לענות לצורכי שעת החירום בחסות ממשלתית.

עיצוב "יוטיליטי" מבוסס על התפיסה שלפיה פריטים צריכים להיות שימושיים ונטולי עיטור. הדגש הושם על הפונקציונליות והיעילות של המוצר, ואלה הכתיבו את חזותו הפשוטה וחמורת הסבר.

המאפיינים של עיצוב ה"יוטיליטי" הושפעו מתפיסת העיצוב המודרניסטית: "צורה מותנית בתפקוד" (form follows function) ומהאתוס הסוציאליסטי שלה. ככל שהעיצוב רציונלי יותר, כך עלותו נמוכה יותר, וכתוצאה מכך נגישותו למעמד הבינוני הנמוך גבוהה יותר.

הריהוט שעוצב ניחן בפשטות ובאיפוק, בסולידיות ובאמינות. לדוגמה כיסאות בית ספר שעוצבו על ידי ג'יימס ליאונרד בשנת 1948 מורכבים מעץ ומאלומיניום, והם בעלי צורה פשוטה וסולידיות המבטאת בישירות את מטרתם הפונקציונלית.

בשנת 1946 אורגנה על ידי היועץ לענייני עיצוב תערוכה שנשאה את השם "בריטניה יכולה לעשות זאת" (Britain can make it). מטרת התערוכה הייתה לעודד יצרנים לגלות תושייה ולמצוא פתרונות חסכוניים ומקוריים בעיצוב, כל זאת לאור מצב של שיקום על אילוציו הכלכליים. התערוכה כללה ריהוט, ביגוד, כלי שולחן, צעצועים ועוד.

בעקבות מגמת העשייה העצמאית שהונהגה במהלך תקופת המלחמה זכתה תערוכה זו לפופולריות רבה ולמספר מבקרים גדול ביותר. התערוכה הולידה תקווה לעתיד אופטימי, ופתחה אפיקים חדשים למחשבה ולעשייה עיצובית.

תמונות:

the 1940s house exhibition


מקורות

Fiell, Charlotte and Peter, Industrial Design A-Z, 2000, Taschen, Italy, p. 680.
utility
http://www.hud.ac.uk/schools/library/hip/design/lecture/utility.html


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום