על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אלף VI, מוריס לואיס Point of Tranquility, Morris Louis
1960 ארצות הברית
אקריליק על בד, 266X199 ס"מ

ליצירה

בשנת 1952 התיישב מוריס לואיס בוושינגטון, שם פגש את הצייר קנת' נולנד (Kenneth Noland). השניים התחברו ויחד פיתחו את פרשנותם הייחודית לציורי שדות הצבע. נולד הכיר ללואיס את מבקר האמנות המשפיע קלמנט גרינברג (Clement Greenberg), שגם לו הייתה השפעה מכרעת על התפתחות הציור של לואיס. בשנת 1954 לקח גרינברג את לואיס אל הסטודיו של הלן פרנקנת'לר (Helen Frankenthaler) במנהטן, שם נפגש לראשונה עם טכניקת שפיכת הצבע שפיתחה ואשר השפיעה מאד על הציור שלו ושל נולנד.

בניגוד לאמני אסכולת ניו-יורק, שעסקו בשפיכה ומריחה חופשית של צבע על בדי ענק, פרנקנת'לר נהגה להספיג את הצבע על בד, אותו לא מרחה בג'סו, וכך הפך הצבע לחלק מן הבד עצמו ולא רק "הונח" עליו. דרך עבודה זו מנטרלת את המקריות שהיא חלק בלתי נפרד מעבודתו של ג'קסון פולוק
(
Jackson Pollock), כיוון שהיא מחייבת את האמן לתכנון ולעבודה מדוקדקת יותר. בעקבותיה החל לואיס להספיג את הבדים בהתפרצויות הצבע שלו.

ביצירה מתבטלת תחושת העומק, ונוצר מארג דו-ממדי צבעוני. השימוש שלו בצבע אקריליק וההספגה יוצרים את השקיפויות המיוחדות לסגנונו של לואיס. בשלב מאוחר יותר, התכנון וההקפדה הובילו אותו לציור מנוכר ונקי הרבה יותר בסדרת ה"פסים", הקרובה יותר לציירי "שדות הצבע" של אסכולת ניו-יורק מאשר לציירי המחווה או אלה המכונים ציירי הפעולה, כגון ג'קסון פולוק. בניגוד ליצירות של ג'קסון פולוק וחבריו, הקומפוזיציה אצל לואיס סגורה ולא פתוחה ואינסופית כך שניתן לראות את גבולות הצורה המצוירת ואף לחוש בכיווניות ברורה של הצורות. הצבעוניות וכיוון המריחות יוצרים דימוי המזכיר התפרצות צבעונית של פריחה. אכן,
ב – 1960, החל לואיס לכנות את יצירותיו "מסכים פרחוניים" (
floral veils), בשל האסוציאציה שמעלות היצירות לפרחים.

לואיס המשיך לעבוד בסגנון זה ושמר בקנאות על סודות הטכניקה שלו. הוא לא כתב הסבר כיצד יצר את התמונות ואסר על איש לראות אותו בזמן העבודה. הדבר היחידי שידוע בנושא זה הוא שהוא נהג להשתמש באלונקות, אותן בנה לבד, המותחות את הבדים בצורות שונות לפני ששפך ומרח עליהם את הצבע.

ציוריו זכו להצלחה רבה במהלך שנות השישים והוא נחשב כיום לאחד האמנים החשובים שיצירתם מגשרת בין המופשט האקספרסיוניסטי ובין ציירי שדות הצבע.

מקורות וקישורים
אתר the art story
אתר Artcyclopedia
אתר paul kasmin gallery
אתר amy-nyc
אתר sharecom
אתר phillipscollection
אתר acquavellagalleries
אתר brwnpaperbag
אתר tumblr
אתר terminartors

אתר המגזין של מכון סמית'סוניון

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום