על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ייסוד אגודת הווינר וורקשטטה Wiener Werkstatte / Vienna Workshops
1933-1903 אוסטריה
סדנאות מעצבים, אמנים, אדריכלים

הווינר וורקשטטה, אגודת הסדנאות של וינה, נוסדה על ידי הארכיטקט והמעצב גו'זף הופמן (Josef Hoffmann) והצייר קולומן מוזר (Koloman Moser) בשנת 1903, והתקיימה עד שנת 1933-1932. סדנאות האמנים והאומנים של וינה היוו למעשה המשך של קבוצת יוצרים שפרשה מן האגודה המסורתית שהתקיימה קודם לכן וקראה לעצמה קבוצת הסצסיונה (הפורשים). לקבוצה זו היה כתב עת בשם Ver Sacrum שהטיף לרעיון איחוד האמנויות והאומנויות. הם קיימו בשנת 1900 תערוכות שבהם השתתפו גם יוצרים מאנגליה וסקוטלנד, כמו אשבי ומקינטוש.

מייסדי הווינר ורקשטטה הניחו את המצע לתפיסה העיצובית והאמנותית שאפיינה את חברי האגודה: מעצבים, אמנים ואדריכלים. בבסיס הווינר ורקשטטה עמד רעיון העבודה המשותפת בסדנאות וכך נקבע מקומם במבנה של בית חרושת, כאשר חלק מהחדרים שמשו לסדנאות עבודה בעץ, מתכת, עור, זכוכית, טקסטיל ועוד. חדרים נוספים שמשו למשרדים וחדרי מכירות. עד שנת 1905 סדנאות הווינר וורקשטטה מנו כמאה אומנים. יוצרי הוינר וורקשטאטה מזוהים באופן מיוחד עם ארמון סטוקלה שהיו מעורבים בו תכנון אדריכלי, עיצוב פנים, עיצוב הריהוט וציורי קיר.

חברי הווינר וורקשטטה עסקו בהפקה ובייצור מוצרים שונים, ריהוט, כלים, תכשיטים, בגדים, וכרזות בתפיסה עיצובית מיוחדת ובאיכות גבוהה. דוגמה לכרזה כזו היא כרזה שעוצבה על-ידי ברנרד לופלר (Loffler) בשנת 1908 לרגל תערוכת אמנות ועיצוב גדולה שהתקיימה בוינה. בתערוכה הוקדשה גלריה שלמה לתצוגה של אמני הווינר וורקשטטה. במקביל, הם פיתחו גישה כוללת של עיצוב פנים כמערכת שלמה ואחידה. אחת המטרות העיקריות היתה לתרגם את הכח העיצובי, על-פי המודל האנגלי, של אגודות הארטס אנד קרפטס - arts & crafts, שנחשב בעיניהם כעיצוב טוב ונכון, ליישום מסחרי. לפיכך הדיאלוג בין פשטות ותחכום היווה את הגרעין הדומיננטי והחשוב, הרבה יותר מהפן האסתטי גרידא.

בהתאם לכך הם שאפו לספק את צרכיו וטעמו של המעמד הבינוני. במקביל, תמכו בקידום המוצר התעשייתי ובצורות פשוטות שיתאימו לייצור במכונה - קווים פשוטים, נקיים וחסכניים, שימושיות ויעילות כערכים מועדפים. ועם זאת, גם הופמן בין שאר החברים בקבוצה, דגל עדיין בעיצוב וייצור פריטים בעבודת יד ו ובשילוב עיטורים במידה מצומצמת.

הגישה שהתגבשה היתה חיבור בין ערכים עיצוביים חדשניים לערכים של המעמד הבינוני. הם הצליחו לשכנע כמה חברות וינאיות, מהמובילות בתחום הריהוט, הטקסטיל והזכוכית, שניתן לשווק עיצוב מודרני.

דרך פעולתם של היוצרים באגודה וסגנון העיצוב שהם גיבשו היוו תשתית מבשרת לשפה החזותית המודרניסטית שהתפתחה בין שתי מלחמות העולם.

מקורות

Schweiger,W.J. (1984),Wiener Werkstatte: Design in Vienna 1903-1932
Julier G. (1997) The Thames and Hudson Dictonary of 20th Century Design and Designers, London.


כתבה: ד"ר מלכה בן-פשט
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום