על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


וחוטמא``ס - האולפנים האמנותיים לטכנולוגיות הגבוהות VkhuTeMas
1930-1920 מוסקבה, ברה"מ

"האולפנים האמנותיים לטכנולוגיות הגבוהות", המוכרים בשם וחוטמא"ס
(VkhuTeMas), הם מוסד ללימודים גבוהים שפעל בין השנים 1930-1920 במוסקבה. המוסד הכשיר אמנים לעבודה בתעשייה, ומורים ומנהלים עברו בו הכשרה מקצועית טכנולוגית בתחום האמנות.

המוסד הוקם במקום מוסדות להכשרת אמנים שנסגרו אחרי המהפכה הבולשביקית ועשה שימוש בתשתית שלהם. הלימוד בו היה חינם, והלומדים בו היו בני העם - הפרולטריון. בני הבורגנים שרצו ללמוד אמנות נאלצו לקחת שיעורים פרטיים.

המוסד, שנחשב מודרני לתקופתו, שיקף את הרעיונות ואת התפקידים המהפכניים של האמנות בחברה החדשה שלאחר המהפכה. הדגש הושם על הקשר שבין אמנות ותעשייה על פי לתפיסה הקונסטרוקטיביסטית.

תחילה פעלו במוסד שבע מחלקות: ציור, פיסול, טקסטיל, קרמיקה, אדריכלות, עבודות עץ ועבודות מתכת. ב-1926 התמזגו שתי המחלקות האחרונות. הקורסים הבסיסיים שהועברו בו היו פתוחים לשינויים, ומטרתם הייתה ותפקידם היה לשקף "אמנות סינתטית חדשה". כשנפתח המוסד הנושאים שנלמדו בו היו: "צבע", "צבע וצורה"," צבע, צורה ותכנון","סופרמטיזם", "קונסטרוקציה"; ב-1922 שונו המקצועות ל: "קונסטרוקציה צבעונית", "קונסטרוקציה מרחבית", "קונסטרוקציה גרפית", "קונסטרוקציה נפחית"; 1929-בו הם שונו שוב ל: "מרחב", "נפח", "צבע", "גרפיקה".

מחלקת עבודות עץ ומתכת הייתה הקונסטרוקטיביסטית ביותר באופיה. התלמידים שבה למדו לקראת התואר "מהנדס-אמן". המעצבים, בוגרי המוסד, רכשו במהלך לימודיהם כלים שהקנו להם את היכולת לעצב חלל וגם חפצים קטנים יותר (כמו מנורות) בהתבסס על תפיסה "רב-שימושית", כלומר עיצוב חפצים המשמשים למספר מטרות, ועל שימוש חסכוני בחומר.

במחלקה לאדריכלית לימדו מורים קונסטרוקטיביסטים ורציונליסטים, ובמהלך שנות העשרים היא קנתה לה שם כבית הספר לאדריכלות המוביל ברוסיה.

בשלוש השנים הראשונות לקיומה התאפיינה המחלקה לציור בנטיות אוונגרדיות, אך החל בשנת 1923 היא פנתה לכיוון האמנות הפיגורטיבית.

המחלקה לפיסול גם היא עברה שינוי: ממחלקה שמאפיינים אותה ניסיונות קוביסטיים, למחלקה בעלת אוריינטציה פיגורטיבית מונומנטלית.

המחלקה לקרמיקה עבדה בקשר הדוק עם בית החרושת "דולבסקי".

עם המורים במוסד נמנו אמנים דגולים רבים, ביניהם: אל ליסיצקי, ולדימיר טטלין, לובוב פופובה, פאלק, רודצ'נקו, מאשקוב, דינקא, פאבורסקי, קוניונקוב.

בשנת 1930, בתקופתו של סטלין, לאחר עשר שנות קיום, נסגר המוסד, והמחלקות השונות התמזגו עם מוסדות קיימים אחרים, או היוו בסיס להקמת מוסדות חדשים.

 

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Bown, M. (1991), Art under Stalin, Holmes & Meier, New York


כתבה: אלה טל

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום