על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


פועל התעשייה ועובדת הקולחוז, מוחינה ורה Worker and Collective Farm Women, Vera Mukhina
1937 מוסקבה

24מטר, פלדה

פסל מונומנטלי זה, שחזיתו הגבוהה והצרה שימשה כבסיס ענקי לפסל, נוצר לכבוד היריד הבינלאומי בפריז ב - 1937. דמויות הפועל והפועלת הכתירו את הבניין הסובייטי בתערוכה.

הפסל הוא דוגמה לאמנות סובייטית המגויסת על ידי המשטר, והוא מייצג את "הראליזם הסוציאליסטי". הראליזם אמור להבטיח קריאה ברורה וישירה של יצירת האמנות בידי כל שכבות האוכלוסייה. בנוסף, על פי האידאולוגיה הקומוניסטית, אמנות היא כלי תעמולה המשרת את האינטרסים של הפרולטריון, כלומר היא מייצגת את הערכים של מדינת הפועלים.

"הפועל והאיכרה" מתוארים כדמויות אידאליות המייצגות את האדם החדש - "האדם הסובייטי": הם צעירים, גופותיהם חסונים ושריריים (גם של האישה! מעמדה שווה לזה של הגבר). תווי הפנים שלהם קרובים לשלמות מבחינת הפרופורציות אך מופשטים במקצת, כך שמובן כי לפנינו לא דיוקנאות של אנשים ספציפיים אלא סמל המייצג כל פועל וכל איכרה סובייטים. הדמויות צועדות בביטחון קדימה, לקראת העתיד הטוב, לקראת הקומוניזם. תנועת הצעידה מודגשת באמצעות הכפלים שנוצרים בבגדי העבודה המתנופפים ובאמצעות הקשתות הנוצרות על ידי זוגות הידיים. התנועה הנחושה ממחישה את רעיון הקדמה, שהרי בהתאם לתורה הקומוניסטית הפרולטריון הסובייטי הוא פורץ הדרך בבניית המדינה הקומוניסטית; אחריו יתקוממו גם פועלי צרפת, אנגליה, ארצות הברית וכן הלאה, עד ניצחון המהפכה הקומוניסטית העולמית.

תנוחות גופן של הדמויות הניצבות זה לצד זו מתואמות וזהות, כאילו הייתה זו תמונת מראה. התיאום יוצר תחושת איחוד - הם נראים כייצור אחד. הקומפוזיציה הסימטרית צומחת כלפי מעלה ומכוונת אותנו למוקד הרעיוני של הפסל: פטיש ומגל - סמלים שעיטרו את הדגל של ברית המועצות. סמלים אלו גם מגדירים את המדינה כמדינה של פועלים (פטיש) ואיכרים (מגל).

החומר שממנו נוצק הפסל - הפלדה, אינו מתחמצן עם הזמן, ולכן תורם לתחושת הנצחיות (שהרי "ערכי הקומוניזם הם נצחיים"). זהו חומר תעשייתי, קשה במיוחד - חומר של פועלים, של האדם הסובייטי החדש - בעל עוצמה על אנושית.

חשוב לציין כי בשנת 1937, השנה שבה הוצג הפסל, האדם הסובייטי הממוצע לא היה כה בטוח, אמיץ ומאושר כפי שהפסל מציג אותו. הייתה זו תקופת הרציחות ההמוניות שביצע סטאלין בעמו כדי להמשיך בשלטון הברזל שלו. אנשים חיו בעוני הולך ומחמיר, באווירה של שקרי תעמולה, פחד וחשדנות.

לא במקרה מזכיר הפסל בבירור פסל הרואי אחר - "רוצחי הרודן" (Tyrannicides, 477 לפנה"ס, מוזאון ארכיאולוגי לאומי, נאפולי); הפסל המוקדש לזוג אזרחים יוונים שרצחו את הרודן האכזרי והפכו לסמל של חופש. נראה שבין המסרים האידאולוגיים שמעבירה היצירה המגויסת מצליחה הפסלת האמיצה להביע גם מסר נוסף: תקווה שיקיץ הקץ לזוועותיו של הרודן סטאלין.

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Bown, M., Taylor, B., (ed) (1993), Art of the Soviets, Manchester University Press, Manchester.


כתבה: אלה טל 

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום