על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


רייט, פרנק לויד Wright, Frank Lloyd
1959-1867
עיצוב, אדריכלות, תאוריה
  • עיצוב
  • אדריכלות
  • תאוריה

רייט - אדריכל ומעצב - היה אחד היוצרים החשובים והמקוריים במאה העשרים. רייט נולד בוויסקונסין, ליד שיקגו. בהיותו ילד חינכה אותו אמו בשיטת המחנך הגרמני הנודע פרידרך פרובל, והרבה לשחק ב"קוביות פרובל" שצורתן השפיעה מאוד על עבודותיו בבגרותו. בגיל 18 החל רייט ללמוד הנדסה וספרות באוניברסיטת מדיסון, תוך שהוא מקיים את עצמו בעבודות מזדמנות. בתום השנה השנייה זנח את לימודיו הן כדי שיוכל לעזור לאמו כלכלית והן מחוסר עניין בלימודי ההנדסה כפי שלומדו באותה תקופה, והתקבל לעבודה כשרטט מתמחה. ב-1887 הוא עבר לשיקגו והתחיל לעבוד במשרד האדריכלים אדלר וסאליבן. בתוך זמן קצר מונה כאחראי לתכנון בתי מגורים. ב-1893 פוטר מעבודתו מפני שבזמנו הפנוי ביצע הזמנות פרטיות, ופתח משרד עצמאי.

על פי הפרסומים וההרצאות שבהם החל ב-1894 ובהם הסביר את תאוריות האדריכלות שלו, שאף רייט ליצור אדריכלות ש"צומחת באופן אורגני כעץ בטבע" למען האדם הפרטי וצרכיו. הסגנון שאפיין את רייט ידוע בשם אדריכלות אורגנית. עם זאת רייט היה מודע לטכנולוגיה המודרנית והעדיף ביצוע של מכונה על פני ביצוע ידני: "בעזרת המכונה אפשר לשפר את הביצוע ולעשות את הבניין ליצירת אמנות". ולכן:

1. על המבנה להיות פשוט ומשדר שלווה, ללא תוספות מיותרות, בדיוק כמו הפשטות המצויה בטבע. חלל גדול וזורם עדיף על פני חלוקה סגורה לחדרים קטנים; חלונות ודלתות יוצרים את העיטור הטבעי של המבנה; יש להוסיף עיטור רק אם הוא תורם לשלמות המבנה; את הרהיטים יש לתכנן כחלק אינטגרלי מהמבנה עצמו.

2 .הבניין צריך להתאים לסביבתו ולהשתלב בה כאילו צמח מתוכה.

3. יש להשתמש בחומרים טבעיים ולהשתמש בהם בלבד לעיטור. את תכונות החומרים הטבעיים כגון צבע ומרקם יש להדגיש. על הצבעים להתאים לחומרים הטבעיים. כדאי להשתמש בגוונים חמים ורכים כצבעי האדמה ועלי השכלת.

4. על הבית להתאים לאישיות הדייר שיגור בו, ולכן על האדריכל להתחשב באופי הלקוח.

עקרונות אלה יושמו בבתים הפרטיים של רייט, בתים הנקראים "בתי הערבה" (Prairie houses). הבתים הראשונים שתכנן כעצמאי היו: "בית וינסלו" (Winslow), אילינוי (1893); "בית קונלי" (Coonley), אילינוי (1908); "בית רובי" (Robie), שיקגו (1909). בין השנים 1910-1900 תכנן רייט למעלה מ-50 בנייני מגורים פרטיים בסגנון בתי הערבה.

בשנת 1904 תכנן רייט בניין משרדים לחברת לארקין בעיר בופלו, ניו יורק, ועיצב את הריהוט החדשני. היה זה בניין המשרדים הראשון שלו מיזוג אוויר, חלונות זכוכית מבודדת, דלתות זכוכית ורהיטים מברזל. בכנסייה באוק פארק, שאותה בנה רייט בין השנים 1906-1904, הוא השתמש בבטון כחומר בנייה וגם בזה נחשב לחלוץ. ב-1909 ביקר רייט באירופה, וב-1910 התקיימה תערוכתו האישית בברלין. ב 1911-1910 יצאו לאור בגרמניה הפורטפוליו וספר תצלומים אשר הקנו לו פרסום מידי, הפיצו ברבים את התאוריות שלו, וחיזקו את השפעתן על האדריכלות האירופית.

ב-1916 החל רייט לתכנן את מלון "אימפריאל", טוקיו, פרוייקט שהיה מבצע הנדסי בולט וראוי להתפעלות. רייט תכנן את המלון כך שיהיה עמיד ברעידות אדמה. כדי להשיג למבנה את הגמישות הרצויה "צפו" יסודותיו על מיין מיטת בוץ רכה. הבניין הושלם ב-1922, ובשנת 1923 היה בין הבניינים הבודדים שלא נפגעו ברעידת אדמה שהרסה את טוקיו כליל.

המשבר הכלכלי העמוק של סוף שנות העשרים, תחילת השלושים, הכריח את רייט לחפש דרכים חדשות להוזלת הבנייה. רייט התחיל להקים מבנים מחלקים שיוצרו במפעלים (בנייה מתועשת). בפרויקטים החדשים שלו השתמש בבטון מזוין ובזכוכית. ב-1931 התקיימה תערוכה ניידת של עבודותיו באירופה ובאמריקה. ב-1932 הוצגה התערוכה הניידת במוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק. בשנה זו הוא אף פרסם את הספר עיר נעלמת (Disappearing City). בשנות השלושים הוא הכין סדרה של תכניות לווילות קטנות, שאותם סיווג כבתי אוזוניה (Usonia), שם שמקורו ב-U.S. דהיינו ארה"ב. בתים אלו הם תרומתו העיקרית של רייט לאתגר הפונקציונליזם המודרני. ב-1935, עם חידוש הפעילות הכלכלית בארצות הברית הוצף רייט בהזמנות: "בית קאופמן" שידוע בשם "בית המפל" (Falling Water), פנסילבניה (1937); משרדי חברת"ג'ונסון ווקס" בוויסקונסין הכנסייה היוניטרית מדיסון ויסקונסין (1947); מגדל דירות פראייס (1939); באוקלהומה (1953); בית כנסת "בית שלום" באלקין פארק, פנסילבניה (1958). בשנת 1959 סיים רייט את מוזיאון סלומון גוגנהיים בניו יורק סיטי, בניין בנוי בצורת ספירלה ענקית. על הפרויקט הזה עבד רייט יותר מ-10 שנים.

במשך חייו תכנן רייט ובנה למעלה מ 200 בתים פרטיים. בשנת 1956 הוא העלה רעיון לבנות בניין דירות שגובהו 1,660 מטרים המיועד ,ל-130,000 דיירים ב-285 קומות, וכולל 56 מעליות וציוד מכני אחר שיופעל באנרגיה גרעינית.

פרנק לויד רייט נפטר ב-1959 בהיותו בן 92. עד ימיו האחרונים הוא היה פעיל, חדשני וערני - אדם שהפך למיתוס עוד בחייו ומבין הבודדים שלא הועם זוהרו עד היום.

מקורות
לקשטיין, אילנה (1990), תולדות האמנות והאדריכלות: לקט סיכומים, יד החמישה.
פרנקל, אליעזר (1996), כרונולוגיה: תולדות האמנות, כרך ב, הסביבה.

Forsee, Aylesa (1959), Frank Lloyd Wright: Rebel in Concrete, Philadelphia.
Levine, Neil. (1996), The Architecture of Frank Lloyd Wright, Princeton University Press.
Michael, David (1995). Frank Lloyd Wright: In Word and Form, New York.


כתבה: קטי חומיצר

פרנק לויד רייט, מתוך אתר ויקיפדיה
בית וילסו, 1893, מתוך ויקיפדיה
מלון אימפריאל טוקיו, 1916-22 מתוך ויקיפדיה
מוזיאון גגוניהם ניו יורק, 1959, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום