על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


קאופמן, יעקב Kaufman Yaacov
1945
עיצוב
  • עיצוב
 
יעקב קאופמן הוא מבכירי המעצבים התעשייתיים בישראל. החל מ- 1975 הוא פרופסור מן המניין במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, מרצה בשנקר, בטכניון, בכנסים רבים ושופט בתחרויות עיצוב. קאופמן זכה בפרסים רבים והציג בתערוכות בינלאומיות ברחבי העולם, כגון בתערוכה לעיצוב עכשווי בפריז, במרכזי העיצוב בגרמניה, בתערוכה בנושא ריהוט חדשני, בתערוכת Expo, 1989 בנגויה, יפן ובמוזיאונים חשובים כמו ה- MOMA בניו-יורק ובמוזיאון המדע בלונדון. בישראל הציג בגלריות רבות ובמוזיאונים החשובים.

קאופמן נולד בברית המועצות ב- 10/9/1945. משפחתו היגרה לפולין וב-1957 עלתה לישראל. הוא בוגר המכללה לאמנויות בת-ים במגמה לפיסול, ובוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי, לימודי חוץ בטכניון, בשלוחת תל-אביב. כיום חי ועובד בתל-אביב-יפו.

קאופמן הגיע אל העיצוב מן האמנות ומהפיסול. את עבודתו ניתן להגדיר כמחקר, המתחיל מן הרעיון הצורני ומסתיים במוצר השימושי. ביצירתו מופיעות עבודות אמנותיות כמו התכשיט/תצלום "האוזן כמרכז" שהציג בתערוכת תכשיטים במוזיאון הארץ בשנת 2002 או "מיכלי נייר" שהציג בגלריה פריסקופ ב- 1997, שבו הוא בדק את המעבר בין דו ממד לתלת ממד (בדיקה ועיסוק האופייניים כל כך לאמנים פלסטיים), לפריטי עיצוב שבהם ההיבט הפונקציונלי בולט יותר כגון כיסאות Tinker, מ- 1999, או מנורות Matrix System, שעיצב בעבור חברת Lumina האיטלקית בשנת 2000.

ברבות מעבודותיו, הפונקציונליות והאמנותיות, קאופמן  עושה שימוש בחוט הברזל הנמצא גם הוא על הגבול הדק שבין רישום אמנותי לבין שימוש פונקציונלי. שימוש זה בקו מושפע מעיצוב מוטות הברזל של רהיטים משנות החמישים שאותם אוסף קאופמן באופן פרטי. כך ב"מספרי החוט" שהציג בתערוכת Kai ביפן בשנת 1989, שעליהם זכה שם בפרס, או הרהיטים שהציג את תהליך התפתחותם בתערוכת "מקונספט למוצר" במוזיאון ישראל בשנת 1991.

בנוסף לעיצוב מוצרים עיצב קאופמן גם תערוכות בעבור מוזיאון תל אביב כמו "אלסי – לשם שימוש" ב- 1994 ו "זמן הפלסטיק" ב- 1998, וגם בעבור מוזיאון ישראל כמו "מראה מראה" - תערוכת מראות במתחם הנוער ב- 1995. עם זאת, הוא טוען כי המוזיאונים בארץ מנותקים מתחום העיצוב: "תחום העיצוב המקומי יותר דומיננטי ואינטנסיבי מבעבר, אבל המוזיאונים לא משקפים זאת. גלריה פריסקופ התל-אביבית ממלאת היום את התפקיד שלהן, וגלריה לא יכולה למלא את מקומם של מוזיאונים".

החל משנות השמונים של המאה ה- 20 הצליח קאופמן לפרוץ את גבולות הארץ והחל לייצר מוצרים שונים בעבור חברות איטלקיות, בעיקר גופי תאורה בעבור החברה Lumina. את ההצלחה הגדולה ביותר גרף עם מנורת השולחן "מולטי איקס" בשל עיצובה המיוחד ובגלל הפטנט שהמציא, המאפשר להטות אותה לכל כיוון רצוי מבלי להשתמש בקפיצים או גומיות כמקובל, המאבדים מגמישותם עם הזמן, אלא רק בעזרת מפרקים ומוטות מתכת מצטלבים. ב- 2002 שכלל קאופמן את המצאתו בעבור "לומינה" ויצר את המנורה "ליזה" שבה האהיל נשאר תמיד אופקי, ללא קשר לכיוונים שאליהם מטים את המנורה. פיתוח נוסף של אותו רעיון מופיע בסדרת מנורות ה"מטריקס", שבהן ניתן לשנות בקלות את זוויות הזרועות שאליהן מחוברות הנורות וכך לשנות את צורת המנורה בכל פעם.

קאופמן מהלך על הגבול הדק שבין מעצב לאמן. בעבודותיו הוא חוקר את מבנה האובייקט על ידי פירוק והרכבה מחדש, תהליך שבו נוצרים מוצרים חדשים. כך למשל בכלי המטבח שלו מאלומיניום, שאותם חתך, פירק והרכיב מחדש לכלים הנראים כפסלים. לשאלה מה גורם לעיצוב ישראלי להיות ישראלי, הוא עונה: "אני חושב שזה משהו באופי היהודי ולא כל כך באופי הישראלי. זאת היכולת לתפוס את עיקרי הדברים. יש לציין שזאת לא רק תכונה יהודית. בדיאלוג בין ישראלים המילה "לא" מופיעה הרבה כשלילה לדברים שנאמרו. אתה אומר משהו והוא קודם כל סותר את מה שאתה אומר. השלילה והסתירה היא אולי ניסיון לקפוץ בראש, אבל יש בזה גם ניסיון להגדיר את הדברים מחדש". (מתוך ריאיון עם אמנון זילבר 2005).

מקורות

אתר הבית של קאופמן

זילבר, אמנון, ראיון עם יעקב קאופמן, עיצוב עכשווי, המרכז לעיצוב ישראלי-מדיטק חולון, 2005. 

ברקוביץ' אריה, "לפרק את הכיסא", הארץ, 27/02/01, עמ' ד' 3.

ברקוביץ', אריה,"חיבור וחיסור", הארץ, 21/02/02, עמ' ד' 3.

ברקוביץ', אריה, "אור לגויים", הארץ, 08/08/02, עמ' ד' 5.

ברקוביץ', אריה, "שוק הפשפשים, הדור הבא", הארץ, 09/01/03, עמ' ד' 5.

ברקוביץ', אריה, "משפחה מורחבת מעיגול, ריבוע ומשולש", הארץ, 04/02/04, עמ' ד' 4.

שלום, אפרת, "למנורה איטלקית אור זוהר יותר", הארץ, 05/12/03, עמ' ד' 1.



כתב: נעם טופלברג

מתוך אתר: israelidesign
האוזן כמרכז, 2002, מתוך אתר האמן
מנורות מטריקס, 1973, מתוך אתר האמן
מספרי חוט, מתוך אתר האמן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום