על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אנדי מאוס, קית' הרינג Andy Mouse, Keith Haring
1986 ארה"ב
 הדפס משי ב-30 העתקים, 96.5X96.5 ס"מ

האמן קית' הרינג פרץ לתודעה הבינלאומית בתחילת שנות השמונים של המאה ה-20 עם רישומי גיר גדולים שצייר על קירות הרכבת התחתית בניו-יורק. הוא נהג להשתמש בחללי פרסום ריקים ולמלא אותם ברישומים. במובנים רבים הרינג המשיך את זרם הפופ של שנות השישים והשבעים. בתקופה זו של יצירתו, בתחילת שנות השמונים הפכה דמות "התינוק הקורן" לסמל המסחרי שלו. על הבחירה בחלל חלופי מסוג זה אמר הרינג: "עבורי אין כל הבדל בין ציור שאני עושה ברכבת התחתית ובין יצירה שנמכרת באלפי דולרים. קיימים כמובן הבדלים בהקשר ובטכניקה, אך הכוונה נשארת אותה כוונה"

סגנונו הושפע מזה של אמן הפופ אנדי וורהול, והתאפיין בקווי מיתאר שחורים ועבים, צבעוניות עזה ולוקלית ודימויים פשוטים וילדותיים שעוברים הפשטה לכדי המאפיינים העיקריים של הצורה המתוארת.

נושאי ציוריו של הרינג הם חברתיים בדרך כלל, ועוסקים בזכויות מיעוטים, בגזענות, במחאה חברתית ופוליטית ובעיקר, בהיותו הומוסקסואל, בזכויות הקהילה ההומוסקסואלית ובאפליה נגדה. הרינג ראה באמנות כלי להפיץ את רעיונותיו ברבים, ולכן הוא השתמש בדימויים מסחריים ובחללים ציבוריים, שהיוו אלטרנטיבה לחללי התצוגה המובילים המקובלים והמסורתיים. בסוף שנות השמונים, קצת לפני מותו ממחלת האיידס, פתח רשת חנויות פופ שבהן נמכרו מוצרי פנאי המעוטרים בציוריו ובעיצוביו. עם פרסומו זכה להצלחה רבה וצייר ציורי קיר רבים, וגם עיצב מקטורן בעבור הזמרת מדונה,  שאותו היא לבשה כשהופיעה בטלוויזיה עם השיר "Like A Virgin".

החל משנת 1985 יצר הרינג סדרת ציורים שבה הוא שילב בין שתי דמויות נערצות עליו – אמן הפופ אנדי וורהול ומיקי מאוס – דמות מצוירת שיצר גאון האנימציה וולט דיסני. הרינג פגש את וורהול בשנת 1984 בפתיחה לתערוכת היחיד השנייה שלו בגלריה Tony Shafrazi בניו-יורק. השניים גילו עד מהרה עניין משותף בעולם הדימויים של וולט דיסני – דימויים הנעים על התפר שבין הפופולרי לאמנותי. יותר מכך, בעבור שניהם גילמה עבודתו של דיסני את הרעיון של "אמנות בעבור כולם", רעיון מרכזי ביצירתם.

עד מהרה הפכו שני האמנים לחברים והרינג הירבה לבקר בסטודיו של וורהול, שכונה "המפעל של אנדי" (שם הנובע מרעיון "אמנות עבור כולם"). הוא יצר סדרה של הדפסי משי, טכניקה אופיינית לוורהול, המיועדת הן למבוגרים והן לילדים ובמרכזה הדמות שכינה "אנדי-מאוס". כמו וורהול ורוי ליכטנשטיין, האמין הרינג כי דימויים מסרטים מצוירים אינם שונים באיכותם ובמשמעותם מדימויים אמנותיים.   

כמו ברוב ציוריו, הדמות של אנדי מאוס מתוארת בקו מיתאר שחור עבה, ללא פרטים ובהפשטה ילדותית. הדמות והרקע צבועים בצבעים לוקליים חזקים ובוהקים היוצרים ניגוד חד ביניהם – האדום החם והבוהק של הרקע מול צבע התכלת הקר של הדמות. עם זאת, המשקפיים הוורודים והמכנסיים הכתומים של הדמות מבליטים אותה קדימה. ניגודי הצבעים יוצרים בו זמנית תחושת נפחיות ושטיחות. תחושה דו-משמעית זו חוזרת גם בחלל הנראה שטוח בגלל הרקע הלוקלי והאטום, אך בעל עומק בשל ההסתרה ויחסי הגובה בערימת הדולרים על הרצפה בתוכה ניצבת הדמות.

הצבע בעיניה של הדמות כצבע הכסף שבתוכו היא עומדת. דימוי זה חותר תחת המיתוס האמנותי המודרני של "אמנות לשם אמנות", או אמנות נעלה שאין לה תכלית. להפך, גם וורהול וגם הרינג הדגישו את הצורך במסחריות וברווח כספי. הדמות של אנדי מאוס אינה מתביישת בתשוקתה לכסף וגם רואה בו את מקור כוחה. היא ניצבת בתנוחה בטוחה בעצמה, ידיה על מותניה ורגליה נטועות עמוק ובביטחון בתוך ערימות הכסף וקווי האנרגיה סביבה, האופייניים למילון הצורני של הרינג, מדגישים את עצמתה. רעיון זה חוזר ברבים מציורי הסדרה ולעיתים הדמות עצמה נושאת על חזה את סימן הדולר כמעין סמל של גיבור- על. עם זאת, המשיכה אל הכסף היא גם סוג של ביקורת על חברת הצריכה המקדשת את הכסף מעל לכל דבר אחר.   

מקורות וקישורים
אתר עמותת קית' הרינג
Sex is life is sex,  Jerome de Noirmont Gallery
אתר Skarstedt Gallery
אתר Artchive
אתר broad art foundation
אתר meaus
אתר operagallery
אתר designboom
beyondrace אתר
אתר bakedinny
אתר coca-cola-art
אתר guyhepner
Hunter, S., John Jacobus, "Modern Art", New-York, 1992.
Ingo, F.W., "Art of the 20th century", London, 2005.

כתב: נעם טופלברג

אנדי מאוס, מתוך אתר guyhepner
אנדי מאוס, מתוך אתר guyhepner
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום